משרד איכות הסביבה מתקפל: ההיברידי לא פולט קרינה מזיקה

המשרד עומד מאחורי המלצתו לעבור לכלי רכב היברידיים ונסוג מכוונתו לחייב את היבואנים לפרסם את דירוג הקרינה של כלי הרכב שלהם

המשרד להגנת הסביבה נסוג מהעמדה, שהביע בעבר, ולפיה חלק מכלי הרכב ההיברידיים מתאפיינים בקרינה בלתי-מייננת עודפת, שעלולה להזיק לבעליהן לאורך זמן. המשרד חידש את המלצתו שמעודדת מעבר לכלי רכב מופחתי זיהום.

המשרד ערך בחודשים האחרונים בדיקות לרמת הקרינה הבלתי מייננת שנפלטת מכלי רכב שונים וגילה כי רמת הקרינה שנפלטת לאורך זמן מכלי רכב היברידיים, ובעיקר הדור הקודם של הפריוס והסיביק IMA, גבוהה פי ארבע עד פי חמש מזו של רכבי בנזין. עם זאת לדעת מומחי המשרד "אין להתייחס לרמת החשיפה לשדה מגנטי בתוך הרכב על פי אותם סטנדרטים של חשיפה לשדות מגנטיים של רשת החשמל בבית".

המשרד קובע כי "לאור הממצאים (רמת החשיפה ומשכה) לא ניתן לקבוע כי ליושבים בתוך רכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה לחשיפה בלתי מייננת. לפיכך עמדת המשרד להגנת הסביבה היא כי הוא אינו מסיר את המלצתו לגבי השימוש בכלי רכב מופחתי זיהום וכלי רכב היברידיים בפרט".

המשרד להגנת הסביבה גם נסוג מכוונתו המוצהרת לגבש תקן מחייב, שידרג את רמת הקרינה מכלי רכב שונים, עם דירוג מיוחד לכלי רכב היברידיים, ויחייב את יבואני הרכב לפרסם פומבית את דירוג הקרינה של כלי הרכב שלהם. הצהרת כוונות ברוח זו נאמרה על ידי בכירי המשרד בראיון לערוץ 10 בפברואר השנה.

אולם מההודעה הנוכחית של המשרד לאיכות הסביבה עולה כי המשרד "פונה בבקשה ליבואני הרכב לקיים בדיקה מטעמם בכל הדגמים שאותם הם מייבאים במעבדות, שהוסמכו לכך". יצוין כי נוסח זה מעיד על כוונות המשרד לקבוע פרסום וולנטרי ולא מחייב של הנתונים על ידי היבואנים.

בענף הרכב מעריכים כי שינוי העמדה של המשרד משקף מחלוקת בין הדרג המקצועי במשרד, ובעיקר באגף לבקרת הקרינה, שהמליץ בעבר לגופים ממשלתיים להימנע מרכישת כלי רכב היברידיים, לבין השר גלעד ארדן שנחשב לתומך נלהב של כלי רכב היברידיים. החלטת המשרד באה לאחר דיאלוג ממושך עם יבואני טויוטה והונדה, שטענו כי אין כל בסיס לקביעה שכלי הרכב ההיברידיים שלהם סובלים מקרינה עודפת.