מיידוף לעניים: נחשפה הונאת פונזי בהיקף 900 מיליון דולר

איש העסקים נווין שפירו מפלורידה, שהסגיר את עצמו אתמול לרשויות, מואשם בהפרת חוקי המסחר בניירות ערך ובהלבנת הון ■ העונש המירבי שעשוי להיגזר עליו הוא 20 שנות מאסר וקנס של 5 מיליון דולר

רשות החקירה האמריקניות טוענות כי איש העסקים האמריקני נווין שפירו מפלורידה גנב 900 מיליון דולר במסגרת הונאת פונזי. שפירו הסגיר את עצמו אתמול (ד') לרשויות, וכעת הוא נמצא בכלא לאחר שבית המשפט הטיל ערבות של 10 מיליון דולר לשיחרורו.

שפירו מואשם בסעיף אחד של הפרת חוקי המסחר בניירות ערך ובסעיף נוסף של הלבנת הון במסגרת הונאת פונזי. העונש המירבי שעשוי להיגזר על שפירו הוא 20 שנות מאסר וקנס של 5 מיליון דולר. בנוסף, אתמול הגישה הרשות לניירות ערך של ארה"ב (SEC) תביעה אזרחית נגדו.

הרשויות בארה"ב טוענות כי שפירו, בן 41, מכר למשקיעים ניירות ערך שנועדו לדבריו לממן את פעילות הפצת דברי המכולת הסיטונית של החברה שלו, קפיטול אינווסטמנט. שפירו שכנע את המשקיעים כי ניירות הערך יניבו תשואה שנתית של 26%.

לפי האישומים, שפירו ביצע תוכנית פונזי, שבמסגרתה שילם קרן וריבית למשקיעים ותיקים באמצעות כספם של משקיעים חדשים. הוא השתמש בכספים כדי לתרום לצדקה ולממן את סגנון חייו ראוותני.

בתביעה הפלילית נטען כי שפירו השתמש לצרכיו האישיים ב-35 מיליון דולר מכספי המשקיעים. הוא רכש זוג חפתי יהלומים, והוציא יותר מ-400 אלף דולר על כרטיסים למושבים במגרש הכדורסל של קבוצת הכדורסל המקצועית מיאמי היט, ו-26 אלף דולר מדי חודש על תשלום משכנתא עבור ביתו שנאמד ב-5 מיליון הדולר במיאמי ביץ'.

שפירו השתמש גם ביותר מ-150 אלף דולר מכספי המשקיעים למימון תרומות לתוכנית הספורט של אוניברסיטת מיאמי.