"ההתמקחות עם העובדים - המכשול היחיד בהפרטת חברות"

כך אמר מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, לאחר פיצוץ המשא-ומתן עם עובדי חברת החשמל על השינוי המבני בחברה

"חשבתי שההתמקחות עם ארגוני העובדים היא הבעיה העיקרית בדרך להפרטת חברות ממשלתיות, גיליתי שזהו המכשול היחידי", כך אמר מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן ביום שישי, יום לאחר פיצוץ המשא-ומתן על-ידי ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל על השינוי המבני.

דורון כהן נאם במושב על הפרטת חברות ממשלתיות בכנס איגוד עורכי הדין העולמי שארח משרד הרצוג-פוקס-נאמן בירושלים בסוף השבוע. הוא הוסיף כי הבעיה העיקרית שצצה במשא-ומתן עם ארגוני עובדים היא דרישה העולה מצדם כי החברה תשמר בידיה את כוחה המונופוליסטי גם לאחר השינוי המבני. "דורשים מאיתנו כממשלה לוותר על זכויות השייכות לרבים - וזו דרישה שאנחנו מתקשים לקבל".

המזכירות הארצית של וועדי העובדים בחברת החשמל תתכנס היום (א') בבוקר לישיבת חירום לאחר שהמו"מ על השינוי המבני בחברה נקלע ביום חמישי האחרון למבוי סתום. במהלך הפגישה שנערכה ביום ה' דרש מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני כי המדינה תתחייב שלא תנקוט בעתיד בהליכים שיובילו לפיצולה של חברת החשמל לחברות בנות.

לאחר שנציגי המדינה בפגישה, כהן והממונה על התקציבים באוצר אודי ניסן, סרבו להיענות לדרישה, הודיע עיני על הפסקת המו"מ וביטול הישיבה הקרובה שנועדה להיערך ביום א'.

כפי שפורסם ב"גלובס" נטו הצדדים להעדיף את חלופת "ישן-חדש" לשינוי מבני בחברה שלפיה תמשיך החברה לשלוט במערך תחנות הכוח הקיימות שיחולקו למרכזי רווח בתוך החברה במקום שיאוגדו תחת חברות-בנות. על-פי חלופה זו כל תחנות הכוח הנמצאות בשלבי הקמה ותכנון מתקדמים יועברו לבעלותה של חברה חדשה שתהיה בבעלות גופים פרטיים שישלטו בלפחות 51% ממניותיה. שאר המניות יוחזקו בידי חברת החשמל וייתכן כי חלקן יהיו בבעלות העובדים.