חופשי על הבר

אין זו הפעם הראשונה בה צבי בר מוצא עצמו בחדרי החקירות. האם הפעם זה ייגמר אחרת?

בניין "סביוני טאוור" ברמת-גן הוא העומד במרכזה של פרשת השוחד, שבגינה המליצה המשטרה בסוף השבוע האחרון להעמיד לדין את ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, בעבירות של לקיחת שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ועבירות מס.

המגדל הזה, שבו 156 יחידות דיור ולמעלה מ-30 קומות, היה אמור במקור להתנשא לגובה של 8 קומות ולהכיל 44 דירות בלבד. אלא שכמו בפרויקט "הולילנד", סיפור הטבות הבנייה והגדלת האחוזים והשטחים מספר את סיפור שחיתות הנדל"ן שבלב הפרשה.

בתחילה נודע הפרויקט כ"מגדל התמרים", אלא שבעסקת קומבינציה הוא הפך ל"סביוני טאוור". מדובר במגדל היושב על מגרש של 3 דונם שהיה בבעלות קרן הפנסיה של פועלי בניין, שעליו ישבו מחסנים של קופת-חולים. השטח הוצא למכרז, שאליו ניגשו שתי קבוצות, האחת בראשות שאול לגזיאל והאחרת בראשות משה שוב. בסופו של דבר חברו שני המתחרים והקימו חברה משותפת, שב-10% ממנה מחזיקה חברה זרה מפנמה.

העסקה הגרועה של העירייה

לאחר שהוועדה המקומית, שבראשה עומד בר, טענה כי המגרש קטן מדי להקמת מגדל בן 156 דירות, נרקמה עסקה שבמסגרתה מסרה העירייה מגרש סמוך שברשותה לידי החברה, בתמורה לכך שתקבל את קומת הקרקע במגדל, שבו תוקם ספרייה עירונית על פני 1,000 מ"ר.

זו היתה עסקה גרועה במיוחד עבור העירייה - לא זו בלבד שמסרה קרקע בשטח שליש מכלל הפרויקט, אלא שהתחייבה לשלם עוד כמיליון דולר עבור מעטפת הבטון לספרייה וכן דמי ניהול למשך שנתיים.

כדי להלבין את העסקה מצד העירייה, פנתה העירייה לשמאי מיוחד - לא אחד מאלה העובדים עמה בקביעות. כשהתברר כי חוות-הדעת שלו לא תיטיב עם שיקול-הדעת של ראש העירייה - הוחלף השמאי במקורב לאחד הקבלנים, שתמורת שכר-טרחה יקר מהמקובל אישר את העסקה. הוועדה המחוזית דחתה בהינף-יד את מאות ההתנגדויות שהוגשו מצד תושבי העיר לבניית הפרויקט - סימן לכוחו הרב של ראש העירייה להשפיע גם על החלטות הוועדה המחוזית.

גם בשלב קביעת היטל ההשבחה, זכו היזמים (ולא חברת אפריקה ישראל) להטבות מפליגות. הגדלת אחוזי הבנייה היתה אמורה להוליד היטל השבחה בגובה של מעל 5 מיליון דולר, ואולם נקבע להם היטל של חצי מיליון דולר בלבד, וגם עליו ערערו היזמים - שדרשו לא לשלם דבר, והוא הופחת עוד יותר.

גם כאן הופעלה אותה שיטה - יו"ר לשכת השמאים, רן ורניק, נשכר כשמאי מכריע, וכשנודע כי הוא עומד לתת חוות-דעת שאיננה מתיישרת עם עמדת העירייה - הוא הוחלף, ושמאי אחר נשכר במקומו, גם הפעם בשכר-טרחה מופרז של 300 אלף שקל.

בינתיים גבר הלחץ בישיבות מועצת העיר, הן על בר עצמו, והן מהצד השני על ח"כ כרמל שאמה, שכיהן אז כחבר מועצת העיר ויו"ר ועדת הביקורת. "אם אתם חושבים שאני מושחת, תתלוננו נגדי במשטרה", אמר בר בישיבות המועצה.

שאמה היה אכן הראשון להגיש תלונה נגד בר במשטרה, ואולם זו טופלה רק לאחר שאחד המקורבים ליזמים פנה למשטרה בעקבות סכסוך פנימי. אותו מקורב הגיע לאחת מישיבות מועצת העיר ב-2007, הצביע על בר ואמר: "תחזיר את הכסף שקיבלת ממני".

לא הפרשה הראשונה של בר

הפרשה נחקרה ביאח"ה, שחקרה בעבר פרשיות שחיתות נוספות שבהן היה קשור בר, המכהן כראש עיריית רמת-גן זה 21 שנה. בין היתר היה בר חשוד בלקיחת שוחד מראובן גרוס בפרשת החניונים, ואולם התיק נגד בר נסגר לאחר מותו של גרוס, והוא חמק מהעמדה לדין.

העדים סיפרו לחוקרים כי ראו את בר מקבל שקיות של מזומנים בתמורה להטבות המפליגות שדאג לתת. בנוסף, סיפרו על חשבונות בנק בחו"ל, בעיקר בשווייץ, שאותם פתח בעבור בר בנקאי איטלקי שדאג לעניינים הבנקאיים בלא צורך שבר או המעורבים יגיעו בעצמם לשווייץ.

המקורב ששיתף פעולה עם המשטרה לא זכה בסופו של דבר למעמד של עד מדינה, למרות שביקש, אך הוא מסר לחוקרים את הפרטים המלאים. גורמים המכירים את הפרשה סיפרו כי בתקופת החקירה נשרפו מכוניותיו של העד פעמיים, באופן מסתורי.

"על-פי ממצאי החקירה", הודיעה המשטרה ביום חמישי, "אנו סבורים כי נמצאה תשתית ראייתית לפיה בר לקח שוחד מיזמים ובעלי עניין ברמת-גן, ובתמורה קידם את ענייניהם בפרויקטי נדל"ן בעיר".

את החקירה ליוו פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שיצטרכו כעת להחליט אם להעמיד את בר לדין. מפאת גילו המתקדם (75) מתכוונת הפרקליטות לקבל החלטה בתוך זמן קצר.

"בר הוא ראש הנחש בשחיתות התכנון והבנייה", אומר היום ח"כ שאמה. "הוא הפך את עיר הגנים לעיר של בטון ומגדלים. בר הגיע לרמת רב-אמן היכול לספק לקבלנים כמעט כל מה שהם חולמים תמורת התשלום המתאים. האפקט הגרוע ביותר היא העובדה שבר פעל עשרות שנים אל מול אוזלת-יד של מערכת אכיפת החוק, כך שעם הזמן הושחתו גם עובדי עירייה טובים וגם קבלנים. כמי שהיה חבר בוועדת תכנון ובנייה ברמת-גן ויו"ר ועדת הביקורת של העירייה במשך 6 שנים, ברור לי שמקרה 'הולילנד' הוא הנורמה ולא החריג".

מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה כי "יש להצר על הודעת המשטרה, אך אין משמעות לכך, כי מי שמחליט בעניין אנשי ציבור זו רק פרקליטות המדינה, ואנחנו משוכנעים כי לאחר שהפרקליטות תקבל את חומר החקירה ותלמד אותו, התיק ייסגר ללא כתב אישום".