רשות ני"ע ומבקר המדינה יבדקו את הדחת רו"ח ענבר מחברת החשמל

האחראי על הביקורת ברשות החברות הממשלתיות, חיים פישר: "התנהגותו המקצועית של רו"ח אדיר ענבר מנעה נזקים משמעותיים לציבור" ■ דורש להקפיא את הדחתו של ענבר לפחות עד קבלת המלצות מבקר המדינה

הלחץ למניעת הדחתו של רואה החשבון המבקר של חברת החשמל, אדיר ענבר, הולך וגובר: מלבד מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שפנה לרשות החברות הממשלתיות בדרישה להקפיא את הדחתו של ענבר, נודע כי רשות ניירות ערך החלה בבדיקת האירועים שהביאו להדחה.

בד-בבד, האחראי על הביקורת ברשות החברות הממשלתיות, חיים פישר, מבקש להקפיא את ההדחה עד לקבלת ממצאי בדיקת מבקר המדינה בנושא.

כזכור, רשות החברות הממשלתיות, בראשות דורון כהן, דרשה באחרונה מפירמת רואי החשבון של חברת החשמל - דלויט בריטמן אלמגור זהר - להחליף את ענבר ברואה חשבון אחר בפירמה.

במכתב שכתב פישר, שהעתקו הגיע לידי "גלובס", זוקף פישר לזכות ענבר את מהלך תיקון הדו"חות הכספיים של החברה (הריסטייטמנט), שהביא להגדלת ההון העצמי שלה בקרוב ל-9 מיליארד שקל.

לטענת פישר, "התנהגותו המקצועית של ענבר מנעה פוטנציאל לזליגת כספים בהיקפים נרחבים מהחברה וממשק החשמל שלא לצורך", ובכך נמנעו "נזקים משמעותיים לציבור ולמדינת ישראל".

פישר דורש כאמור להקפיא את הדחתו של ענבר, לפחות עד קבלת המלצות מבקר המדינה. הוא אף מבקש פגישה מיידית בנושא אצל שר התשתיות עוזי לנדאו ושר האוצר יובל שטייניץ, בנוכחותו.

במכתב ששיגר מנהל רשות החברות, דורון כהן, בעקבות מכתבו של פישר נכתב: "הרשות מעריכה את עבודתו המקצועית של רו"ח ענבר לאורך שנות הביקורת בחברת החשמל", אך החליטה לבקש את החלפתו "משיקוליה היא, ללא קשר לסכסוך בינו להנהלת חברת החשמל".

דיונים פנימיים

ברשות החברות מציינים כי מהלך החלפתו של ענבר נדון במספר דיונים פנימיים ברשות מאז 2008. באותה שנה פנה דירקטוריון חברת החשמל לרשות בבקשה לקבל אישורה להדחתו של ענבר. מנהל הרשות באותה תקופה אודי ניסן שקל להיענות בחיוב, אך נמנע בעקבות מכתב ממבקר המדינה שהבהיר כי אין זה ראוי לאפשר לגוף מבוקר להחליף את המבקר. חוות-דעת משפטית פנימית שהוכנה ברשות תמכה בעמדת המבקר.

עוד נכתב במכתבו של כהן כי הרשות המשיכה להעניק גיבוי לענבר לאחר כניסת כהן לתפקיד באוקטובר 2009, ובין השאר חייבה את החברה להגיש לבית המשפט חוות-דעת שכתב עורך דינו של ענבר לבית המשפט במסגרת הסכסוך בין החברה לאקטואר אלן דובין. כתוצאה מכך התאפשרה הגשת הדו"חות הכספיים במועד.

ואולם, בדיוני הפקת לקחים שהתקיימו ברשות לאחר הגשת הדו"חות הוחלט לבקש מדלויט להחליף את השותף האחראי.

בחברת החשמל טוענים כי ועדת הביקורת של הדירקטוריון ביקשה מענבר מספר פעמים לשנות את דו"חותיו בהתאם להנחיות הרשות. בחברה מציינים כי אין חולק על הידע המקצועי של ענבר, אך יש ביקורת על התנהלותו סביב הדו"חות.

נכון לעכשיו, רשות ניירות ערך, שתמכה בענבר בנושא הריסטיימנט, לא השמיעה את קולה. לדברי גורמים בענף רואי החשבון, "רשות ניירות ערך מצד אחד מטילה אחריות על שומרי הסף ומדגישה את הצורך בחיזוק מעמדם, ומצד אחר יושבת מהצד כשמדיחים את רואה החשבון של חברת החשמל, ואפילו לא מבקשת הסברים".

רשות ניירות ערך מסרה בתגובה: "לנוכח החשיבות הרבה שהרשות מייחסת למוסד הביקורת, ועל אף שהנושא הנדון מצוי באחריות רשות החברות הממשלתיות, הרשות עדיין בודקת את הנושא".

רשות החברות סירבה לומר מה תעשה לאור הנחיית לינדנשטראוס להקפיא את ההדחה.