איש העסקים איברהים בולוס מת בגיל 77

בנו יעקב אמר היום ל"גלובס": "אבי היה איש עסקים שעבד קשה כל חייו. למרות שהיו לו בעיות בתקופה האחרונה חבריו היו לצדו עד יומו האחרון וזה מאוד ניחם"

איש העסקים איברהים בולוס מת אתמול בגיל 77. בנו יעקב אמר היום ל"גלובס": "אבי היה איש עסקים שעבד קשה כל חייו. למרות שהיו לו בעיות בתקופה האחרונה חבריו היו לצדו עד יומו האחרון וזה מאוד ניחם. הוא היה חרוץ, הראשון שקיבל מפעל מאושר במגזר הערבי ובין הראשונים (עם קדמני) שנכנס לבורסה (ב-1987)".

משפחת בולוס, משפחה ערבית-נוצרית מכפר בענה שליד כרמיאל, עברה בשנת 1975 לעכו. איברהים בולוס ניהל עסקים במצרים ובירדן וניהל קשרים ענפים גם עם גורמים עסקיים במרוקו ובמדינות המפרץ. הוא כיהן כנשיא המרכז היהודי-ערבי לפיתוח כלכלי והיה פעיל בהקמת שותפויות שונות בין יהודים וערבים.

בולוס היה מורה עד שנקרא לנהל את עסקי החברה בעקבות מות אחיו ב-1958. עסקי המשפחה כללו, בין השאר, מחצית מהחברה המאוחדת לפיתוח מחצבות.

בסוף שנות ה-60' פרשו השותפים היהודים מהחברה. ב-1978 הקים את מפעל הגרניט הראשון בישראל. במקביל הקים חברת בנייה, בשיתוף עם חברת יובל גד, מקבוצת כור ובהמשך רכש את חלקה. ב-1993 הפכה בולוס שיש לאחת המניות הלוהטות ברשימת הכר"מ ו"טסה" לשמים על רקע דיווחים אופטימיים לגבי מיזמים עסקיים בירדן ובמצרים.

השלכות המיתון

המיתון המתמשך במשק, השפל בענף הבנייה והמצב הביטחוני הכו בחברות הקבוצה, שפעלו בתחומי הבנייה (בולוס שיש, בולוס גד) והתיירות (בולוס תיירות ומלונאות).

הצרות הכלכליות (חובות של 70 מיליון שקל) עברו לפסים משפטיים ב-2004, כאשר הרשות לניירות ערך עצרה לצורכי חקירה את איברהים בולוס ובנו יעקב, שהיו בעלי השליטה ומנהלים בחברות בולוס גד ובולוס גד תיירות ומלונאות, בחשד לביצוע עבירות על חוק ני"ע. לפי כתב האישום ניתן על ידם דיווח מטעה לבורסה.

ב-2005 הגישה פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) כתב אישום נגד בולוס, בנו יעקב, חתנו, עזמי נשאשיבי, ורו"ח ווליד סייד, ששימש על פי כתב האישום רואה חשבון של הקבוצה. כן הוגש כתב אישום נגד רו"ח אלימלך אביגוש, שותף במשרד רו"ח בריטמן-אלמגור, ששימש על פי כתב האישום רואה חשבון של חברות בקבוצה.

כתב אישום הוגש גם נגד החברות בולוס גד, שעסקה בייזום נדלני, והחברה בולוס גד תיירות, שעסקה במלונאות ותיירות. שתיהן נמצאות כיום בהליכי כינוס ופירוק.

לפני חודשיים החליט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לעכב את ההליכים נגד איברהים בולוס, הבעלים של קבוצת בולוס (בפירוק), בשל מצבו הרפואי. בולוס מותיר אחריו אשה ושישה ילדים. ההלוויה היום (ב') בשעה 17:00 בעכו.