"הרוצח השקט בכביש": 15% נסעו עם נהג שנרדם על ההגה

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" שפורסם בגל"צ מציג תמונת מצב עגומה למדי של תרבות הנהיגה בישראל ■ מסתבר שיותר ויותר נהגים נכנעים לעייפות, כ-1 מתוך 100, עוצמים עיניים ומסכנים את כולנו

הגורם השכיח ביותר לתאונות דרכים קטלניות הוא גם הקל ביותר לאבחון ולמניעה: נתונים ברחבי העולם מעידים כי לא פחות מ-20% מהתאונות הקשות נגרמות כתוצאה מעייפות. גם הנהג הישראלי מצטרף לסטטיסטיקה: סקר חדש שערכה עמותת "אור ירוק", ופורסם בגל"צ מגלה כי אחד מכל מאה נהגים בישראל נרדם בשנה האחרונה בזמן הנהיגה.

"זה הרוצח השקט בכביש", אומר הבוקר (ג') מנכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב, "נהגים רבים במדינת ישראל סומכים על עצמם שהם יתגברו על עייפות. אדם עייף שלא ישן מספיק שעות הוא משול לנהג שנוהג תחת השפעת אלכוהול - לנהג שיכור", הוא הוסיף.

אבואב קיבל השבוע את תוצאות הסקר לידיו, ונתקל בכמה נתונים מפתיעים: קרוב ל-15% מהנשאלים הודו כי נסעו עם נהג שנרדם על ההגה, כמו כן עולה כי אחוז הנהגים שסטו לשוליים בקרב הגברים גבוה פי שניים מהנתון הזהה במגזר הנשי.

ברוב המקרים, הרגיעו הנשאלים ואמרו שיצאו מהמקרה ללא פגע, ולא חשו בסכנה. אלה בדיוק המילים שמחזירות את ישי מאיר שבע שנים לאחור, אל היום בו איבד את בתו יערה מפגיעת נהגת שנרדמה בזמן הנסיעה: "היא יצאה בבוקר עייפה ליום של עבודה ולימודים והרבה מאוד אנשים אמרו לה במהלך היום שהיא עייפה ותגרום לתאונת דרכים, אבל היא סמכה יותר מדי על עצמה. אני לא אקבל יותר את יערה בחזרה, אבל חד משמעית אני אומר לכל נהג - אתה עייף אל תעלה על הכביש".

ממצאי הסקר מפנים אצבע מאשימה לא רק כלפי הנהגים אלא גם כלפי הרשויות בישראל. מהממצאים עולה כי 15% מהנשאלים העידו כי נמצאו לפחות פעם אחת במצב בו רצו לעצור לנוח בצד הדרך בשל עייפות,אך לא מצאו מקום מתאים לכך, ונאלצו להמשיך בנסיעה.