דנינו: "גאידמק ביקש ממני אישור להשקיע בארץ כמיליארד וחצי דולר"

כך סיפר ראש היאחב"ל לשעבר במסגרת עדותו במשפטם של עו"ד יעקב וינרוט ושוקי ויטה ■ "הפניתי את גאידמק לרשות לאיסור הלבנת הון ולרשות המסים" ■ "עד 2007 לא חשבנו שיש סיבה לחקור את וינרוט בעניין"

"בשנת 2003 יזם עו"ד יעקב וינרוט פגישה ביני, כראש היחידה הארצית לחקירת פשיעה בינלאומית, לבין ארקדי גאידמק ווינרוט עצמו. בפגישה ביקש גאידמק אישור להשקיע בישראל סכום של כמיליארד וחצי דולר" - כך סיפר היום (ג') ניצב יוחנן דנינו, ראש היאחב"ל לשעבר ומפקד המחוז הדרומי כיום, במסגרת עדותו במשפטם של עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ופקיד השומה של מחוז דן לשעבר, שוקי ויטה, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפני השופט גלעד נויטל.

דנינו הוסיף וסיפר בעדותו כי "באותה פגישה שאלתי את וינרוט למה הוא חושב שהיאחב"ל היא הכתובת לאישור הבאת הכסף לארץ, והפניתי אותם לרשות לאיסור הלבנת הון ולרשות המסים, ואמרתי כי אם יקבלו אישור להכנסת הכסף לארץ - אשמח לקבל עותק ממנו".

דנינו הסביר כי באותה התקופה ערכה היאחב"ל, בראשותו, חקירה בדבר כשרות ממונו של גאידמק, כאשר עיקר החשדות היה כי גאידמק ביצע עבירות של סחר בנשק באפריקה, שנלוו אליהן עבירות של הלבנת הון.

"זלזול מצד ויטה"

בנוסף, דנינו סיפר כי בנובמבר 2003 הוא וגורמים אחרים ביאחב"ל נפגשו גם עם שוקי ויטה בפגישה בה נכח ג'קי מצא, ראש רשות המסים לשעבר, בקשר להסכמי המס שביקשה רשות המסים לכרות עם גאידמק.

"הזיכרון שלי מהפגישה היה שויטה הגיע אליה 'מאוד לא קואופרטיבי'," אמר דנינו. "ויטה לא הבין מה המשטרה מתערבת בעניין הסדר המס עם גאידמק, והורגש זלזול מצידו כלפינו".

לטענת שוקי ויטה, וכעולה מתרשומת שערך ויטה בנוגע לפגישה זו, דנינו ושאר הגורמים ביאחב"ל ידעו כי כבר התגבש הסכם מס בין רשות המסים לבין גאידמק, אך דנינו העיד כי "בפגישה זו ידענו שמתנהל משא-ומתן עם גאידמק, אבל לא ידענו שהיה כבר הסכם מס חתום בין רשויות המס לבינו".

לדברי דנינו, "כשנודע לי לאחר מכן שבזמן הפגישה כבר היה הסכם מס עם גאידמק, אני מאוד כעסתי ואמרתי שצריך לדון ולראות מה עושים עם זה, כי החקירה שאנחנו ערכנו בדבר מקורות הכסף של גאידמק - עם כל הכבוד להסכם מס זה או אחר - חשובה בהרבה מהסכם מס שאני קורא לו 'שולי'".

עם זאת, דנינו אישר בחקירה הנגדית של סניגורו של ויטה, עו"ד אלון רון, כי הוא עצמו לא ערך תרשומת או סיכום לפגישה עם ויטה. בנוסף, דנינו אישר בעדותו כי ייתכן שביאחב"ל היה ידוע על ההסכם בין גאידמק לבין רשויות המס, עוד לפני שנערכה הפגישה בינו לבין ויטה, אך טען כי ידיעה זו לא הועבר אליו.

אישום במתן שוחד

כזכור, וינרוט מואשם במתן שוחד לשוקי ויטה. בכתב האישום נטען כי וינרוט ייצג את ויטה ונמנע מלגבות ממנו שכר-טרחה ממשי, בזמן שאינטרסים של וינרוט, של אחיו ושל לקוחותיו היו נתונים לפתחו של ויטה כפקיד השומה.

המדינה טוענת כי את שכר-הטרחה האמיתי, בסך כ-30 מיליון שקל, קיבל וינרוט "בדלת האחורית" מלקוחותיו - ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי - בזכות הסכמי מס חריגים שויטה כרת עבורם.

ויטה מואשם בעבירות של לקיחת שוחד ושל מירמה והפרת אמונים, אותן ביצע במסגרת תפקידו הציבורי. בנוסף, וינרוט מואשם בביצוע עבירה של הלבנת הון עת פתח חשבון על שמו כדי להסוות את הונו של לקוחו, גאידמק, שהיה הנהנה האמיתי בו.

פגישה עם שפר

מהדיון הקודם במשפט שהתקיים שלשום (א'), עלה כי לאחר הפגישה בעניין זה עם ראשי היאחב"ל יזם וינרוט פגישה גם עם ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, עו"ד יהודה שפר, שנערכה בחודש מאי 2003 כדי לדווח גם לו כי גאידמק מעוניין באישור הרשות על מנת להעביר לארץ את סכומי הכסף הגדולים ולקבל אישור לכך.

שפר העיד כי "וינרוט הופתע מתשובתי שהרשות לאיסור הלבנת הון היא רק רשות מודיעינית שאין לה סמכויות חקירה בנוגע לכשרות הכספים של גאידמק או נגיעה לכך".

וינרוט מיוצג בידי עוה"ד פרופ' דוד ליבאי, נוית נגב, נבות תל-צור, דן שינמן ואיריס ניב-סבג; שוקי ויטה מיוצג בידי עו"ד אלון רון; והתובעות במשפט הן עוה"ד שרון כהנא ויפעת שטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה. (4778-12-09).