ואלס עם שלד בורסאי

מדוע חושק השלד הצנום 'שמיר' בכלה הצולעת CEE ולא משתדך לעסקי ביומד או גז תוססים?

ד"ר דפנה פפר היא מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

המשבר בשווקים, בצירוף עסקים כושלים וניהול מוזר, גרם לכך שבשנתיים החולפות מסתובב שפע שלדים בבורסה שברחוב אחד העם. שמיר השקעות היא שלט בורסאי בשליטת סוחר השלדים ירון ייני. בימים אלו התבשרנו שחברת (CEE סנטרל יורופניאן) שבשליטת יולי עופר עשויה להתמזג עם השלד שמיר. המיזוג אמור להעלות "בשר" עסקי על שמיר ואולי לבצר ישות בריאה ופעילה חדשה.

אחרי קריאת הכותרת עברתי לקריאת נתוני הכלה CEE שאמורה להחיות את השלד. מרגע לרגע הבנתי שהכלה לא רק שהכלה אינה יפה, היא גם פיסחת, קצת עיוורת וספק גדול אם היא שומעת. אני חוששת שגם ניתוחים קוסמטיים מקיפים כולל בליין דייט עם שלדים, לא יסייעו לכלה האומללה.

הנה נתוני CEE בסוף 2009

  1. חוב לבנקים ולמחזיקי האג"ח בהיקף 647 מיליון שקל
  2. הפסד 37 מיליון שקל ב-2009
  3. גרעון בהון העצמי בסך 8.2 מיליון שקל
  4. ב-2008 הפסידה CEE 69 מליון שקל והחברה פועלת בעיקר במזרח אירופה אזור שנפגע קשות מהמשבר הכלכלי בעיקר בתחום הנדל"ן שצנח לתהומות.
  5. לאור המצב נאלץ יולי עופר להזרים 23 מליון שקל ל-CEE כהלוואת בעלים.

זוג משמיים

כשמתברר מי החתן המאושר ומה זהותה של הכלה, מיד מתעוררת הסקרנות לבחון את בסיס רעיון החתונה. למה השלד הצנום חושק בכלה פרחונית שכזו, במקום להיכנס לעסקי ביומד או חיפושי גז שוקקים?

נודה ונתוודה שתשובה חד משמעית אינה בנמצא, אבל מענה חלקי יש בשפע: משבר הנדל"ן במזרח אירופה ריסק וניפץ את הכלה לשברים. בנוסף לגרעון בהון העצמי, נוצר גם גרעון בהון חוזר בסך 41 מיליון שקל, ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף 19 מיליון שקל. רואי חשבון היו שוקלים אם להצמיד הערת "ספק עסק חי" לכלה המבוקשת.

CEE להזכירנו לא הנפיקה, למזלם של המשקיעים, מניות והסתפקה רק בהנפקת אג"ח. הפיכתה לחברה ציבורית באמצעות חתונה עם השלד תאפשר לה בעתיד, אם יתרחש נס, לגייס הון נוסף ולקוות שווקי מזרח אירופה יתאוששו ועימם תבוא גאולה כלכלית.

ברור ש- CEE תתקשה במצבה הפיננסי לגייס הון ולכן איחוד הלבבות עם שמיר השקעות הוא פתרון ואפילו פתרון דחוף עבורה.

טקס החתונה מתחיל

ירון יניי הסביר בעבר לגלובס כי לשלדים יתרונות משמעותיים על פני הנפקות: "בכול חברה קטנה מגיע השלב שבו צריך הון נוסף כדי לבצע קפיצת מדרגה", אמר ייני, והוסיף: "הבנקים בדרך כלל לא מוכנים לממן פעילות כזו, והברירה היא בין משקיעים וקרנות לבין שוק ההון".

מה בדיוק יהיה חלקו של השושבין ייני בחתונה לא ברור עדיין. סביר להניח שימכור את שמיר בפרמיית שליטה יפה ואולי יישאר עם 2%-3% ממניותיה. אולי במקום מניות, יקבל קצת אופציות לעתיד כשי לחתן. כך או אחרת, ייני יקבל מיליוני שקלים ויולי עופר יקבל פלטפורמה לשתף בעתיד, אם וכאשר, את הציבור בהשקעות CEE.

שניהם אמורים להיות מרוצים מהדיל, ואם תושלם העסקה ואיתה יופיעו גם סימני ההתאוששות בנדל"ן במזרח אירופה, כבר ימצאו אנליסטים שירקדו לפני הזוג הצעיר כששירת "החברה מעניינת לטווח ארוך" בוקעת בקול רינה מפיהם.

הבנקים לא ילחצו על יולי עופר, ועם בעיית האג"ח, שהיקפה 113 מיליון שקל, אפשר להתמודד באמצעות פרישת חוב חדשה. אג"ח קצרות יהפכו לארוכות עם עוד חצי אחוז ריבית למשקיעים והעיקר שיהיה פעם פדיון ורוכשי האג"ח יראו את כספם.

עם פרסום הידיעה על החתונה המיועדת, זינק השלד מקיפאונו והעלה על בשרו 30% ביום אחד במחזור כספי בהיקף 1.73 מליון שקל - סכום עתק במושגי המסחר בשמיר.

מכיוון שאנו נמצאים בשוק חופשי וכל משקיע יעשה כהבנתו חובה להסביר לציבור התמים - מי שניכווה ברותחים יזהר בצוננים.

ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה