בימ"ש איפשר להפוך תיק על אפליית נשים בוול-מארט לתביעה ייצוגית

המשמעות: התביעה תוכל לכלול עד 2.5 מיליון נשים שעבדו ברשת ■ סכום הפיצוי עשוי להגיע למיליארדי דולרים

עובדות וול-מארט סטור,ס שתבעו את החברה בדרישה לתשלום שכר שלא שולם להן, בתביעה הפרטית הגדולה ביותר בגין אפליה על רקע מגדרי בארה"ב, הצליחו להפוך את תביעתן לתובענה ייצוגית מטעם מיליון נשים עובדות.

אתמול (ב') קבע בית משפט פדרלי לערעורים בסן פרסיסקו, ברוב של 6 נגד 5, כי נשים שהועסקו בוול-מארט מ-2001 יוכלו להשתתף בתובענה ייצוגית בגין אפליה לכאורה - כך מסר בראד זליגמן, עורך דין שמייצג את העובדות.

אם כל העובדות בהווה ובעבר ייכללו בתביעה - עשויה התביעה לכסות 2.5 מיליון נשים, אמר זליגמן. הסכומים שהן תובעות עשויים להגיע למיליארדי דולרים.

בעיית תדמית

טד בוטרוס, עורך דין שמייצג את וול-מארט, אמר כי החברה תבקש מבית המשפט העליון של ארה"ב לבחון את פסק הדין. לדברי בוטרוס, אם לא יבוטל פסק הדין - הוא עלול להוביל ל"תביעות בקנה-מידה אדיר" נגד חברות אמריקניות.

"וול-מארט עושה מאמצים להציג תדמית משופרת כאזרחית תאגידית טובה", אמר זליגמן. "עם זאת, שום יחצנות לא תהיה יעילה לפני שהחברה תתמודד עם טענות העובדות".

וול-מארט היא המעסיק הפרטי הגדול ביותר בארה"ב, ומספר עובדיה עומד על 1.4 מיליון. ב-2008 הסכימה החברה לשלם 640 מיליון דולר בהסדר כופר כדי לשים קץ ל-63 תובענות מטעם הממשל הפדרלי והמדינות בארה"ב, שבהן נטען כי היא רימתה עובדים שהועסקו בשכר לשעה ואילצה אותם לעבוד בהפסקות.

בתביעה בגין אפליה על רקע מגדרי נטען כי וול-מארט שילמה לעובדות, שהועסקו בשכר תקופתי ובשכר לשעה, שכר נמוך מהשכר ששילמה לגברים שביצעו את אותן העבודות, וכן שהנשים קיבלו פחות קידום מהגברים. את התביעה המקורית הגישו 6 נשים בשנת 2001.

פקק משפטי

בדעת הרוב של פסק הדין מאתמול נאמר: "מוטב לנהל חלקים מסוימים מתביעה זו כתובענה ייצוגית, במקום לפקוק את בתי המשפט הפדרליים באינספור תביעות יחידניות שעוסקות באותם הנושאים".

דעת המיעוט כללה אזהרה כי התביעה עלולה לקבוע תקדים מסוכן למגזר העסקי.