מלהיט יזמי למשבר ברומניה: המשבר ממשיך להכות במריו לזניק

אר.או. פיוצ'ר שבשליטתו מדווחת על ביטול חוזה למכירת 94 יחידות דיור ברומניה ■ החברה סיימה את 2009 בהפסד של 4 מיליון אירו בהמשך להפסד של 17 מיליון אירו ב-2008

הימים בהם יזמים ישראלים זריזים היו סוגרים עסקאות נדל"ן בטיסה לרומניה נראים כיום רחוקים מתמיד. למרות ההתאוששות בשווקים הפיננסיים, המצב בשוק הנדל"ן הרומני רחוק להיות מזהיר. חברת אר.או. פיוצ'ר, שבשליטת מריו לזניק ואסף רזין, פותחת את הרבעון השני של השנה עם ביטול של חוזה גדול למכירת 94 יחידות דיור ברומניה.

מדובר במכה קשה לחברת הנדל"ן הקטנה, שסיימה את 2009 בהפסד של 4 מיליון אירו, בהמשך להפסד של 17 מיליון אירו ב-2008. האופי היזמי של החברה (הפעילה ברומניה ובבלארוס), והחולשה במכירות, יצרו תזרים מזומנים שלילי של 8.2 מיליון שקל. לדו"חות החברה צורפה הערת "עסק חי" בשל מצבה הפיננסי.

היום הודיעה אר.או. פיוצ'ר כי קרן השקעות בינלאומית להשקעה בנדל"ן שהתחייבה לרכוש מהחברה בניין דירות בפרויקט "גרין פארק" ביאש שברומניה, ביטלה את ההסכם בשל אי השלמתו במועד (31.03.2010). החברה הגיעה רק לשלב של השלמת השלד והתחלת עבודות הגמר. לגבי ארבעה בניינים נוספים בפרויקט שהקרן התחייבה לרכוש - בכוונתה לעמוד בחוזה.

לאר.או. פיוצ'ר טענות כנגד הקרן בדבר אחריותה לעיכובים בהשלמת בנייתו של הבניין. בין היתר, עיכוב תשלומים מצידה והתנהלות שגרמה לכאורה לקשיים מול הקבלן המבצע ומול הבנק. בכוונת החברה להודיע לקרן שהיא דוחה את הודעת הביטול, וכי תעמוד על זכויותיה.

נושי החברה מודאגים כיוון שרואי החשבון של אר.או. פיוצ'ר הבהירו בחודש שעבר שפירעון התחייבויותיה למחזיקי האג"ח (על פי הסדר החוב שנחתם באוגוסט) בעוד שמונה חודשים, מותנה בהתקשרויות למכירת מלאים קיימים או שיהיו קיימים בחודשים הקרובים.

מלהיט יזמי למדינה במשבר

פרויקט "גרין פארק" נבנה על מגרש בשטח של 48 דונם בעיר יאש שבצפון מזרח רומניה. מדובר בעיר עם אוכלוסייה של 310 אלף תושבים, מתוכם כ-60 אלף סטודנטים. הפרויקט כולל 1,150 דירות ומרכז מסחרי בן 2,500 מ"ר שמעליו שני בנייני מגורים של 500 דירות קטנות. היקף הפרויקט, המורכב מחמישה שלבים, צומצם ל-780 יחידות דיור.

רומניה הייתה הלהיט הכי גדול של יזמים ישראלים בסייקל הקודם, בין השאר בשל גודל האוכלוסייה (22 מיליון תושבים), אך כיום היא נמצאת כאמור במשבר עמוק, שמתבטא בהעדר ביקוש לרכישת דירות מגורים, העדר עסקאות בקרקעות וחוסר יכולת לקבל מימון לרכישת קרקעות על ידי קונים פוטנציאלים. הבנקים המסחריים אינם מעניקים הלוואות משכנתה בקלות, ומעמידים תנאים מקדימים קפדניים.

הרשויות המרכזיות במדינה והבנקים נקטו מספר צעדים שנועדו לעודד את היציאה מהמשבר, ביניהם: תוכנית השקעה חדשה שמטרתה ייצור מקומות עבודה ותמיכה בחברות, הקטנת שיעור המע"מ ברכישת דירות באופן חלק, ועוד.