התרומות של ויסקונסין

לתמיכת ראשי הרשויות יש סיבות נוספות מלבד המספרים המחמיאים שמוצגים לגביה

ראשי הרשויות תומכים בתוכנית בין השאר כי החברות הפרטיות שמפעילות אותה תרמו לקהילה, בייחוד בפריפריה, שבה נאבקים מדי שנה בקיצוצי תקציב

כשתוכנית ויסקונסין הושקה בישראל בקיץ 2005, היו מי שקיבלו אותה בהפגנות (אשקלון) ואף באבנים (נצרת). המאבק בתוכנית הניסיונית היה משותף לארגוני עובדים, ארגוני זכויות אדם וחברי כנסת, ואפילו בכירים ברשויות המקומיות שבהן פעלה התוכנית התנגדו לה. בחלקן אף הקימו ועדות מיוחדות לבדיקת תלונות משתתפים.

כיום, כמעט חמש שנים אחרי, קברניטי התוכנית והחברות הפרטיות שמפעילות אותה מנפנפים ברשימת ראשי הרשויות שרק מחכים לרגע שבו היא תגיע גם אליהם. "יש כאלה שממש מתחננים שנבוא אליהם", מספרת עו"ד גלית יעקובוב, יו"ר מינהלת ויסקונסין הכפופה למשרד התמ"ת, "התמונה שעולה היום מן התוכנית מאוד יפה, ולכן הרבה רוצים לראות אותה אצלם".

נראה שעם הצלחה אי אפשר להתווכח, מסבירים מצדדי התוכנית, אולם לתמיכת ראשי הרשויות יש כנראה סיבות נוספות מלבד המספרים המחמיאים, לכאורה, שמציגים אנשי התוכנית. מתברר כי החברות הפרטיות השכילו עם השנים לזרוע תשתית של תרומה לקהילה, כזו שיכולה בהחלט לסייע לראשי הרשויות, בייחוד לאלה מהפריפריה שנאבקים מדי שנה בקיצוצי תקציב.

למשל, באתר האינטרנט של מרכז ויסקונסין באזור חדרה-נתניה מתגאים: "בפסח האחרון, מר אריה סיוון, מנכ"ל אג'נס ישראל, הרים תרומה בשם החברה לכמה רשויות מקומיות: ל-15 משפחות נזקקות באור עקיבא נתרמו תווים למזון בשווי 2,750 שקל; למרכז שיקום לקשיש בפרדס חנה נתרמו 1,500 שקל; לקרן ועד השכונות נתרמו 500 שקל; ובמבצע מרתון ההתרמות שנערך ברדיו 90FM ע"י ראש עיריית חדרה, חיים אביטן, נתרמו 5,400 שקל".

המשך שיטוט באתר של תוכנית ויסקונסין בחדרה מגלה שהתרומות נמשכות: "באירוע הדלקת נרות חנוכה במועדון הקשישים של יוצאי קווקז בחדרה נכחו נציגי אג'נס ישראל, מפעילי תוכנית אורות לתעסוקה (ויסקונסין). האירוע התאפשר הודות לתרומה של אג'נס ונכחו בו עשרות חברי מועדון ופעילים".

לא קשה לנחש כי לתרומה כזאת יש גם משמעות פוליטית: ליוצאי קווקז בישראל, בייחוד באזור חדרה, יש כוח פוליטי וארגוני לא מבוטל. להתאחדות יוצאי קווקז בישראל יש כ-20 סניפים בארץ. יו"ר התאחדות יוצאי קווקז, רוברט אברמוב, הוא גם סגן ראש עיריית אור עקיבא. כשחושבים על זה, לתרום למועדון של יוצאי קווקז זה מעשה די חכם.

במשרד התמ"ת מסבירים כי על כספים שהמדינה מעבירה למרכזי התוכנית יש פיקוח כל עוד מדובר בכספים לצורך תפעול ובונוסים לעובדים. אולם בתמ"ת גם מודים כי מהרווחים של החברות ניתן לתרום "ללא הגבלה". אם מביאים בחשבון שהרווח הנקי של ארבע החברות שמפעילות את ויסקונסין מאז השקת התוכנית עומד על יותר מ-55 מיליון שקל, הרי שהן בהחלט יכולות להרשות לעצמן לתרום ביד נדיבה. כך, ספק אם הרשויות המקומיות יגייסו עוד מוטיבציה לפקוח עין על התוכנית, שלא לומר לבקר אותה - ולביקורת כזו יש חשיבות, לאור הטענות כי הרגולציה של משרדי התמ"ת והאוצר רופפת.

רק השבוע פנתה ח"כ שלי יחימוביץ' למבקר המדינה עם מסמכים שמעידים לכאורה על עבירות מרמה מצד מרכזי התוכנית, בצד היעדר רגולציה מצד המדינה. אז תרומות למועדונים זה בטח לא הולילנד 2, אבל אף אחד לא מבטיח שהחברות מדווחות על כל התרומות באינטרנט. הנה עוד סיבה לבדיקת מבקר.

מקומון שווה המון

ביסוס התמיכה בתוכנית ויסקונסין ברשויות המקומיות עובר בין השאר במקומונים הקטנים. לא ברור אם זה קורה בגלל מודעות פרסום בתשלום מצד החברות, אבל הן זוכות לאחרונה לפרגון בלתי רגיל במדיה הכל כך חשובה הזאת ברמה המקומית. למשל, ידיעה שנכתבה על ידי משרד יחסי ציבור והמשבחת את תוכנית ויסקונסין באשקלון, פורסמה גם במקומון האינטרנטי "אשקלונים" ובמקומון "קרית-גתים" בהפרש של שבועיים. הידיעה חלקה מחמאות על הצלחת התוכנית ובישרה על פתיחת סניף חדש בקרית גת. ידיעה אחרת, שפורסמה במקומון "קרית-גתים", נפתחה במילים: "עוד דוגמה להצלחה של תוכנית ויסקונסין". החתום: "מערכת".

גם בידיעה שפורסמה בשבועון הווירטואלי של עיריית נצרת עילית נכתב: "התוכנית נחשבת לסיפור הצלחה, לאחר שעשרות מובטלים מצאו עבודה באמצעותה". לא תראו בידיעה זכר להתנגדות העצומה שיש לתוכנית באזור נצרת, או לטענות משתתפים שלפיהן הם התבקשו להציג לכאורה תלושי שכר פיקטיביים על ידי אנשי התוכנית. עכשיו, כששהרשויות המקומיות כבר בכיס של ויסקונסין ושל המקומונים המפרגנים, נשארה אותה מלחמה ישנה: שלי יחימוביץ' וחברים. עליה קשה יותר לעשות רושם.