קובלנה: עורך דין הפך עולה חדשה ממתמחה לעובדת ניקיון

לפי התלונה שהגישה הלשכה, עו"ד יצחק סגל לא העסיק את המתמחה בעבודות משפטיות ושילם לה שכר של 1,700 שקל בלבד ■ כשסירבה להמשיך לנקות - פוטרה ■ "הנאשם ניצל לרעה את מצבה האישי של המתלוננת"

ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין הגישה אתמול (ג') קובלנה משמעתית נגד עו"ד יצחק סגל, שהעסיק במשרדו מתמחה שהיתה עולה חדשה מחבר המדינות. אלא שסגל לא העסיק את המתמחה בעבודות משפטיות - ובמקום זאת הפך אותה לעובדת הניקיון של המשרד.

עוד מואשם עו"ד סגל כי שילם למתמחה, שהיתה באותה עת אם חד-הורית לילד בן 5, שכר של 1,700 שקל בלבד, תוך הסתמכות על קצבה חודשית שקיבלה במקביל ממשרד הקליטה.

"הנאשם ניצל לרעה את מצבה האישי של המתלוננת", כתב בקובלנה בא-כוח ועדת האתיקה, עו"ד עמוס ויצמן, "ואת עובדת היותה עולה חדשה ואם חד-הורית לקטין, תוך ניצול מצוקתה האישית והכלכלית והיותה תלויה בו הן לצורכי מחייתה והן לצורך התמחותה המקצועית, והרשה לעצמו לנהוג בה יחס מבזה, משפיל ומחפיר, תוך הפיכתה לעובדת הניקיון שלו. התנהגותו כלפי המתלוננת היתה בבחינת התעמרות והפרה גסה של דיני העבודה, כללי ההתמחות וכללי האתיקה ופגיעה בכבוד האדם בכלל".

קבלת החזרים

המתמחה, ששמה אולגה, עבדה במשרדו של עו"ד סגל במשך יותר מ-3 חודשים כטרום-מתמחה, ובהמשך עבדה גם כמתמחה. לטענתה, לאחר שהביעה את מורת-רוחה מכך שהיא מועסקת בעבודות ניקיון ולא בעבודה משפטית - היא פוטרה על-ידו.

עו"ד סגל שילם לה שכר חודשי בסך 1,200 שקל ועוד 500 שקל במזומן בעבור עבודות הניקיון. זאת, בניגוד לחוק לשכת עורכי הדין, המחייב להעסיק מתמחים בעבודות משפטיות בלבד.

"משהודיעה המתלוננת על סירובה לעבוד כעובדת ניקיון במקביל להתמחותה במשרד", נטען בקובלנה שהוגשה לבית הדין המשמעתי, "הודיע לה הנאשם כי עליה למצוא מקום עבודה אחר".

באשר לשכרה של המתמחה, עו"ד סגל מואשם כי לא הסתפק בכך ששילם לה שכר נמוך משכר מינימום - אלא שפנה למשרד הקליטה ומילא טופס בקשה לקבלת החזרים על השכר ששילם, במסגרת "קידום השמת עולים".

הוא אף מואשם כי חתם על טופס "אישור מעסיק על העסקת עובד" המיועד ללשכת התעסוקה, שבו הצהיר כי עלות השכר ששילם למתמחה היה 1,200 שקל בלבד - ולא הצהיר על התשלום במזומן בסך 500 שקל לצורך עבודות הניקיון.

בסופו של דבר, "עקב מצוקתה הכלכלית והנפשית של המתלוננת", היא החלה במקביל לעבודתה במשרד לעבוד גם בחברת ניקיון חיצונית, בניגוד לכללי הלשכה הדורשים בקשת היתר לעבודה נוספת.

תביעה בבית הדין

בעקבות פיטוריה תבעה המתמחה את עו"ד סגל בבית הדין לעבודה בתל-אביב, ובספטמבר 2009 ניתן פסק דין נגדו שבמסגרתו הוא חוייב לשלם לה 5,000 שקל.

"היא זו שביקשה לנקות את המשרד", מסר עו"ד סגל לגלובס", "התחילה כשהיא עוד טרום-מתמחה, ואחרי חודש ימים אמרה שהיא לא רוצה יותר. היא רצתה להרוויח עוד כסף, אחר-כך היא אמרה שהיא לא רוצה יותר, והפסיקה בשבוע הראשון של ההתמחות".

באשר לגובה השכר ששילם למתמחה אמר עו"ד סגל כי "היא אמרה לי שהיא מקבלת ממשרד הקליטה השלמה ל-2,500 שקל, וסיכמנו שאני אשלים לה עוד 1,200 שקל לשכר מינימום כדי שיהיה שכר שלם. היא היתה עולה חדשה, לא ידעה עברית, לא היה לה שום מושג".