האופטימיות של לובש וקס

עדיף שיוותרו על השקעת יתרת הכסף בקרן ויחסכו למשקיעיהם עוגמת נפש נוספת

אופטימיות הייתה שם המשחק של רון לובש ואמיר קס לאורך כל הדרך. ללובש, בחליפות שלושה חלקים, תמיד היה סיפור טוב לספר, תמיד היה חלום גדול לממש - אם זה הקמת "גולדמן זאקס הישראלית" או סיפורים אודות משקיעים שמחכים מעבר לפינה וצריך רק לבחור את מי מהם לצרף כשותף. לרוע המזל, בדרך נכנסה המציאות והכתה בחלומות של מרקסטון, עיין ערך הפיאסקו של בית ההשקעות פריזמה.

ללובש וקס זה לא שינה הרבה. אפילו היום, צמד זה עדיין רואה את העולם מבעד למשקפיים ורודים. "אנו מתלהבים מההשקעות שלנו", כותבים השניים בדו"חות התקופתיים של הקרן. מי שקורא את המעט שמרקסטון מואילה בטובה לספר למשקיעים, נחשף לעולם תשואות גבוהות והצלחות כבירות נפלא, שבו מוצגות הבעיות כ"אתגרים".

ניקח לדוגמה את אלרן נדל"ן של גדי ודורי דנקנר. מרקסטון השקיעה בה 24.6 מיליון דולר ומשערכת אותה לפי 3.9 מיליון דולר. ואיך מתארים במרקסטון מחיקת 84% מההשקעה בחברה שיש לה אזהרת "עסק חי": "שנת 2009 הוסיפה להיות שנה מאתגרת עבור סקטור הנדל"ן, ואלרן לא הייתה יוצאת דופן".

ונעבור לפריזמה: הכישלון העסקי המהדהד בשוק ההון הישראלי, בו השקעה בסך 197 מיליון דולר משוערכת כעת בחצי, כשבדרך רוב ההון העצמי שהשקיעה מרקסטון נמחק. גם לכישלון של פריזמה יש ללובש וקס ניסוח מעניין: "החלטנו לארגן מחדש את ההשקעה, במטרה להפחית סיכון ולשמור על הפוטנציאל".

זה לא רק ההפסדים שנחשפו בחלק מההשקעות שביצעה מרקסטון. נשאלת השאלה האם השערוכים האופטימיים שממשיכה הקרן להציג אכן מוצדקים. מרקסטון השקיעה 565 מיליון דולר בחברות אותן היא משערכת כיום ב-679 מיליון דולר - קרן רווחית עם תשואה נאה לכל הדעות. אבל ראייה מפוכחת יותר מעלה סימני שאלה רבים.

נטפים, שם השקיעה מרקסטון 44 מיליון דולר, לא מלקקת דבש. הבעלות ביצרנית מערכות ההשקיה נחלקת בין מרקסטון, קרן טנא והקיבוצים מגל, יפתח וחצרים. המיתון גרם למשבר בנטפים, אבל הערכת השווי של מרקסטון להשקעה בחברה עומדת על כ-89 מיליון דולר.

את חברת התכשיטים מגנוליה משערכת מרקסטון לפי 106 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בה 45 מיליון דולר. לובש וקס מספרים שהם הכפילו את שווי החברה תוך כדי שנתיים של משבר גלובלי חריף. במרקסטון מתכוונים כעת להנפיק את מגנוליה, או להכניס לה שותף. יהיה מעניין מאוד לראות לפי איזה שווי זה יקרה.

זמנה של מרקסטון הולך ומתקצר. תקנון מרקסטון קובע כי תקופת ההשקעה, במהלכה מותר לקרן לבצע השקעה ראשונית, הינה עד סוף ספטמבר 2010. כלומר, ללובש וקס יש עוד חמישה חודשים בלבד כדי להשקיע את יתרת הכסף (235 מיליון דולר). מביצועיהם עד עכשיו, אולי עדיף שיוותרו על הרעיון ויחסכו למשקיעיהם עוגמת נפש נוספת.

ואם להיות סרקסטיים, בשורה התחתונה מה זה באמת משנה לקס ולובש. מאז הודה היו"ר לשעבר של הקרן אליוט ברוידי במתן שוחד, ברור כי הסיכוי להקמת קרן מרקסטון 2, עוד חלום של לובש, התפוגג ונגוז. ובכל מקרה, הפסד או רווח, מרקסטון גבתה דמי ניהול בסך80 מיליון דולר בחמש השנים האחרונות - מחצית לברוידי ומחצית לקס וללובש. עם סכומים כאלו, רון לובש ואמיר קס כבר מסודרים לכל החיים.