שוק המט"ח: האירו ממשיך להיחלש - היציג נקבע על 4.942 שקלים

אסטרטגים מובילים בשוק המט"ח מעריכים כי האירו ייחלש לרמה של 1.1-1.2 דולר בשל משבר החובות באירופה ■ מורגן סטנלי: "עד כה התעלמו מאפשרות של פירוק האיחוד האירופי; מעתה ואילך זה ישתנה"

האירו המשיך להיחלש גם היום (ה') מול השקל בעקבות היחלשותו בעולם עקב משבר החובות באירופה, כאשר סוחרי המט"ח הגדולים בעולם מעריכים כי הוא ימשיך להיחלש. בינתיים, בנקים וקרנות פנסיה בעולם נפטרים מהאירו בקצב המהיר ביותר מאז קריסת ליהמן ברדרס ב-2008.

האירו איבד 0.13% ושערו היציג נקבע ב-4.942 שקלים. גם הדולר היציג נחלש היום מול השקל בשיעור של 0.56% ל-3.728 שקלים. היחלשות הדולר מגיעה בעקבות הודעת הריבית של הפדרל ריזרב אמש, בה הודיע הבנק המרכזי בארה"ב שהוא יותיר את הריבית שם ברמה אפסית למשך "תקופה ממושכת", מה שגרר פיחות מסוים בשערו של הדולר בעולם.

בעולם, האירו נסחר סביב 1.324 דולרים. רק בדצמבר האחרון הוא נגע בשיא שנתי של 1.514 דולרים, ומאז צנח ב-12.5% בשל התפשטות משבר החובות מיוון לפורטוגל ולספרד, כאשר ברקע ישנם חששות לפגיעה גם באירלנד ואיטליה.

לפי נתוני Bank of New York Mellon, בנקים זרים וקרנות פנסיה מוכרים לאחרונה את האירו בקצב המהיר ביותר מאז המחצית השנייה של 2008, אז קרס המטבע האירופי בכ-25% מול הדולר בעקבות פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס והריצה לנכסים בטוחים (כגון הדולר) שהצית המשבר. כמו כן, הנתונים של הבנק מראים כי הביקושים לאופציות מכר (PUT) על האירו נמצאים ברמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2008.

אסטרטגים מובילים בשוק המט"ח העולמי מעריכים שהידרדרות האירו טרם הגיעה לסיומה. סיימון דריק מ-Bank of New York Mellon צופה שהאירו יירד ל-1.1 דולרים עד סוף 2011, מורגן סטנלי חוזה שער של 1.24 דולרים לאירו עד סוף השנה הנוכחית ואילו הבנק השווייצרי UBS צופה שהאירו ייחלש ל-1.2 דולרים.

פרמיית הסיכון עולה

לפי נתוני הבנק היפני נומורה, המשקיעים בעולם מכרו אג"ח של האיחוד האירופי בהיקף של 50 מיליארד אירו מתחילת השנה, לעומת רכישות אג"ח אירופיות בהיקף של 225 מיליארד אירו אשתקד. בבנק ההשקעות האמריקני מורגן סטנלי טוענים כי בנקים מרכזיים בעולם הקטינו את יתרות המט"ח שלהם המוחזקות באירו משיעור של 28% מסך יתרות המט"ח ברבעון השלישי של 2009 ל-27.6% ברבעון הרביעי של אותה שנה.

התרחיש הפסימי ביותר העומד היום על הפרק הוא פירוק של האיחוד האירופי. הכלכלן הידוע נוריאל רוביני אמר שלשום כי התמוטטות יוון תפרק את האיחוד האירופי והוא משוכנע שתוכנית הסיוע של האיחוד האירופי ליוון לא תצליח לחלץ את המדינה מהמשבר.

גם במורגן סטנלי מהרהרים באפשרות של התפרקות האיחוד האירופי. אמה לאסון, אסטרטגית המט"ח של מורגן סטנלי בלונדון, אמרה לסוכנות בלומברג כי "בנקים מרכזיים ומשקיעים מוסדיים לא תמחרו ב-10 השנים האחרונות את האפשרות שגוש האירו יתפרק, אך השקפה זו תשתנה מעתה ואילך".

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]