איפה משיגים "אפס קילומטר, יד ראשונה מליסינג"?

מבצעי סוף העונה אומנם חלפו השנה, אך ההערכה השגויה של חברות הליסינג כי בעקבות הכנסת קבוצות שווי השימוש יזנקו מחירי הרכב, הותירה בשוק היצע מכובד של "אפס קילומטר, יד ראשונה מליסינג" ■ איפה מוצאים אותם?

חובבי הקולינריה יודעים היטב שבכל עונה של השנה מסתתרות בשווקים הפתעות חדשות. גם בשוק הרכב הישראלי יש עונתיות, אך היא דינמית ודורשת שכלול של מיומנויות ציד. עד לפני כשלוש שנים, למשל, מרץ-אפריל נחשבו רשמית כ"חודשי סוף העונה". שנת הדגם החדשה התחילה במאי, וציידי המציאות ידעו היטב שלפני המועד הקריטי יגלגלו היבואנים לשוק את מלאי השנה שעברה.

עונת "מבצעי סוף העונה" אומנם חלפה השנה, אבל אפריל 2010 הוא עדיין זמן טוב מאוד לאיתור מציאות בשוק הרכב. הסיבה לכך דורשת חזרה קצרה בזמן. בשלהי השנה שעברה הניחו הלקוחות המוסדיים שמחירי כלי הרכב לצרכן יזנקו בינואר 2010 בשל ביטול קבוצות "שווי השימוש".

כצעד מקדים ומונע רכשו חברות ליסינג רבות כמויות גדולות מאוד של כלי רכב ל"מלאי". בינתיים נתקל שוק הליסינג בתופעת "הלקוחות הפורשים" ובצמיחה מואטת (ויש מי שיגיד נסיגה). כתוצאה מכך הצטברו בחלק מהחברות כמויות לא מבוטלות של כלי רכב חדשים לגמרי, שכבר שוחררו מהמכס ונרשמו על שם חברות הליסינג. כיום כלי הרכב הללו זולגים לשוק באיטיות אך בהתמדה, ויוצרים היצע עונתי של רכבי "אפס קילומטר, יד ראשונה מליסינג", שנמכרים במחיר נמוך משמעותית ממחיר המחירון.

לכך יש להוסיף זרם קבוע של מכוניות שהיבואנים נאלצו לרשום על שמם כיד ראשונה, לאחר שלא נמצא להם לקוח במשך 12 חודשים מאז ייצורם. השנה כמות כלי הרכב הללו קטנה יחסית, כיוון שיבואני הרכב אימצו בשנה שעברה מדיניות מלאי שמרנית יחסית, אבל מי שמחפש דגמי נישה יוצאי דופן - כמו מיניוואנים, טנדרים, מכוניות ספורט וכו' - יוכל למצוא אותם גם השנה.

איפה לחפש?

בעיקרון יש שתי דרכים לאתר את היצע "אפס קילומטר, יד ראשונה מליסינג". השיטה הגלויה-פחות היא לפנות ישירות אל חברות הליסינג, אבל היא דורשת עבודת רגליים ולעתים גם קשרים אישיים, מכיוון שחברות הליסינג לא ששות לשווק בגלוי את העודפים הבלתי-מכורים שלהן מחשש להגיע לעימות גלוי עם היבואנים.

יש אומנם יבואנים שלא מתנגדים לספק לחברות הליסינג כלי רכב שמיועדים מראש למכירה, אבל בפועל ניתן לאתר את רוב כלי הרכב הללו בחברות הליסינג רק באמצעות חקירה אישית-לוחצת על אנשי המכירות. אם כך, כדי לממש את השיטה הגלויה-פחות צריך להמשיך לרדת בשרשרת השיווק, ולהגיע לצינורות המכירה המשניים, שחברות הליסינג ויבואני הרכב משתמשים בהם בעצמם כדי לגלגל הלאה את המלאים הלא מכורים עם "אפס קילומטר". מדובר בבעלי המגרשים הפרטיים, לרוב בפריפריה, ולעתים בסוכנויות טרייד-אין עצמאיות או כאלה שליבואנים יש בהן אינטרסים עסקיים.

לאלה אין מה להסתיר. חיפוש קל באינטרנט עם מילות המפתח "אפס קילומטר, יד ראשונה" הוביל אותנו לפחות לשני מאגרי רכב מקוונים של חברות טרייד-אין פרטיות שבהם מצאנו את שלל פירות עונה: החל ממבחר של משפחתיות כמו מאזדה 3, ניסן טידה, שברולט "קרוז" ועוד; וכלה במכוניות נישה מעניינות עם אפס ק"מ (נציגות בולטת למיניוואנים גדולים). כל אלה עם הנחות שנעות בין 5% ל-15% מהמחירון הרשמי, לפני מיקוח. בחלק מהיעדים אף הודו שהם רק מתווכים ואפילו התנדבו להזמין עבורנו מחברות הליסינג כלי רכב בצבע הרצוי.

חיפוש יעיל לא פחות ניתן לבצע בלוחות המקוונים, אחרי הכנסת קריטריון הסינון "שנת ייצור 2010". ציד מוצלח.