חוק רשות השידור חוזר לשולחן הממשלה: יידון ביום ראשון

הצעת החוק נועדה לנתק את רשות השידור מהדרג הפוליטי, בין השאר באמצעות הקמת דירקטוריון במבנה עסקי ומינויים ע"י ועדה חיצונית ■ מדובר בהצעה משלימה לרפורמה המבנית שעליה הוחלט ברשות השידור

חוק רשות השידור חזור לשולחן הממשלה. ביום ראשון תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק רשות השידור, שהנחתה על שולחן הכנסת חודשה לפני כחודשיים על-ידי קבוצה של 51 חברי כנסת.

מדובר בהצעה משלימה לרפורמה המבנית שעליה הוחלט ברשות השידור, ועיקרה ניתוק בעלי התפקידים הבכירים ברשות מהדרג הפוליטי והתאמת מבנה גופי הניהול של הרשות למקובל בתאגידים עסקיים.

גירסתה הראשונית של הצעת החוק גובשה בתקופת השר הממונה איתן כבל ואף עברה בקריאה ראשונה. היא התבססה על המלצות ועדת דינור בשנת 2005. בתקופת השר הממונה יולי אדלשטיין, שפרש מהתפקיד בפברואר האחרון, שונו מרכיבים בהצעת החוק, המתייחסים לאופן מינוי בעלי התפקידים ברשות.

על-פי ההצעה, במקום מליאת רשות השידור כיום יוקם מעין דירקטוריון, המזכיר את המקובל בחברות ממשלתיות. כמו כן, תוקם "מועצת רשות" מצומצמת ולצדה הנהלה פעילה. המועצה תתווה את המדיניות ותפקח על הביצוע, ולצדה יפעלו רואה חשבון מבקר, ועדת ביקורת ויועמ"ש, שישמשו "שומרי סף" פנימיים לצורך ניהול תקין של הרשות.

אגרה - לא רק על טלוויזיה

מנגנון המינוי וההעברה מכהונה של נושאי המשרה הבכירים ברשות יעבור, על-פי הצעת החוק, שינוי יסודי אף הוא. מתוך ניסיון להרחיק את השפעת הדרג הפוליטי על מינוי מנכ"ל ויו"ר הרשות, על-פי המוצע, המועצה תיבחר בידי ועדת מינויים שבראשה יכהן שופט מחוזי בדימוס. בחירת המועמדים לתפקיד מנכ"ל ומנהלי הרשות תיעשה בידי ועדת איתור, והעברתם מתפקיד של נושאי המשרה הבכירים תהיה טעונה את הסכמת ועדת המינויים.

ההצעה מתאימה גם חלק מההגדרות שנקבעו בחוק רשות השידור מ-1965: תוכר האפשרות לשדר באינטרנט, להעביר את השידורים באמצעים סלולריים ובאמצעי שידור חדישים. בנוסף, ניתן יהיה לגבות אגרה לא רק על מקלטי טלוויזיה, ותהיה יתר שקיפות בניהול פרוטוקולים ובהגשת דו"חות לציבור.

על-פי ההערכות, רבים סיכויי ההצעה לעבור בקריאה טרומית בכנסת. עם זאת, בין גורמים שונים בממשלה שוררת אי-הסכמה באשר לנוסח ההצעה, וראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הכריע באשר לעמדתו בסוגיה.

ואולם, מלבד התמיכה שלה זוכה הצעת חוק בקרב גורמים מקצועיים במשרדי הממשלה, העובדה שעל הצעת החוק חתומים 51 חברי כנסת מסיעת רבות מעידה על סיכוייה הגבוהים לעבור את הליכי החקיקה.

"רשות השידור נמצאת במשבר מתמשך ונזקקת בדחיפות לרפורמה מהותית, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט המערכתי", נכתב בהצעת החוק הפרטית. "בהתחשב בכך שהצעת החוק הוכנה ועובדה במשך תקופה ארוכה, והיא מציגה רעיונות נכונים וחיוניים כאחד לשינוי פניו של השידור הציבורי בישראל, וכדי לאפשר לכנסת לקדם הצעת חוק זו חרף הימנעות הממשלה מהחלת דין רציפות עליה - מוגשת הצעת החוק כהצעת חוק פרטית".

במשרדי הממשלה אומרים כי המטרה היא שרשות השידור תתאושש ותספק אלטרנטיבה לשידור המסחרי, בשל החשיבות הרבה שבקיום שידור ציבורי. עם זאת, הדבר איננו סותר הכנסת נורמות עסקיות וחשיבה עסקית במוסדות הניהול של רשות השידור, כמקובל למשל ב-BBC, הגם שהרשות איננה פועלת למטרת רווח. לכן יישבו גם נציגים מעולם העסקים לצד אנשי רוח ותרבות בוועדה הבוחרת את מועצת הרשות.