תשואת קרנות הפנסיה החדשות בשנה שהסתיימה במארס - 22%

מיטבית עתודות מובילה את דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים בקרב הקרנות הגדולות, עם תשואה מצטברת של 26% על סך ההשקעות ■ ב-36 החודשים האחרונים הראל פנסיה מובילה עם תשואה 30%, וב-12 החודשים האחרונים היא שנייה בדירוג, עם 25%

קרנות הפנסיה החדשות המקיפות, המנהלות יחדיו כ-74.6 מיליארד שקל, רשמו בסוף חודש מארס תשואה מצטברת ממוצעת של 21.9% על סך ההשקעות שלהן ב-12 החודשים האחרונים. ללא שקלול הרכיב הסופר-סולידי ממנו נהנות כיום רק קרנות הפנסיה, בדמות האג"ח המיועדות המונפקות על ידי המדינה ומהוות כ-30% מנכסיהן, הקרנות רשמו בתקופה זו תשואה מצטברת ממוצעת של 27.9% על ההשקעות החופשיות.

התשואה הנוספת אותה חשוב לבחון בקרנות הפנסיה היא זו הכוללת, המשקללת יחד עם התשואות שהושגו בהשקעות (בהשקעות החופשיות יחד עם האג"ח המיועדות) גם את התשואה הדמוגרפית. תשואה זו בוחנת את איכות ניהול הסיכונים הביטוחיים בקרנות, ובשקלולה בתשואה על ההשקעות מוצאים כי ב-12 החודשים החולפים רשמו הקרנות תשואה כוללת מצטברת ממוצעת של כ-22.8%. כלומר, התשואה הדמוגרפית הוסיפה לעמיתי הקרנות תשואה ממוצעת של כ-0.88%.

שתי קרנות פנסיה בולטות מעל ליתר בהיבט התשואות - מיטבית עתודות, בניהול דן פנחסי, והראל פנסיה, בניהול דודי ליידנר, כפי שהיה בחודשים הקודמים. בהמשך לינואר ופברואר השנה, ולדירוג התשואות ב-2009 כולה, מיטבית עתודות של קבוצת כלל היא שמובילה את דירוג התשואות בענף הפנסיה, מבין הקרנות הגדולות המחזיקות יחדיו 97% מהשוק. הקרן רשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של 26% על ההשקעות.

בדירוג התשואה הכוללת לשלוש השנים האחרונות, מיטבית-עתודות יורדת למקום השני אחרי הראל גילעד פנסיה, עם תשואה מצטברת של כ-28.8%. כך, ב-36 החודשים האחרונים הראל פנסיה, אליה מוזגה לאחרונה גילעד החדשה, מובילה את דירוג התשואות עם תשואה כוללת מצטברת של 30%. בבחינת 12 החודשים האחרונים, הראל גילעד פנסיה רשמה תשואה מצטברת בשיעור של 25% על סך ההשקעות.

במקום השלישי בדירוג הקרנות הגדולות ב-12 החודשים האחרונים ניצבת מבטחים החדשה, ששיפרה את מעמדה באופן יחסי על חשבון הפניקס פנסיה. הקרן הגדולה בשוק, המנוהלת בידי יעקב רוזן, רשמה בתקופה הנבחנת תשואה של 21.8%, כשהפניקס פנסיה לא רחוקה ממנה - עם תשואה של 21.6%. במקום האחרון מקרב הגדולות נמצאת הקרן השנייה בגודלה בשוק - מקפת החדשה של מגדל. הקרן, בניהול בצלאל צוקר, הציגה ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של 18.2% על סך ההשקעות, ולהוציא הקרן השולית מאוד של אלטשולר שחם, היא מציגה את התשואה הנמוכה ביותר בענף.

גם בקטנות - הראל

בקרב הקרנות הקטנות יותר, המנהלות כמה מאות מיליוני שקלים, בולטת קרן הפנסיה הנוספת של הראל - מנוף. הקרן רשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 22.8%, כשגם בדירוג התשואות הכוללות ל-36 החודשים האחרונים היא מובילה את הקרנות מסוגה, עם תשואה מצטברת של 31.1%.

כמו כן, מנתוני הפנסיה נט עולה שקרנות הפנסיה המקיפות החדשות גבו בשנת 2009 דמי ניהול ממוצעים בשיעור של 4.12% מהפרמיה, ודמי ניהול ממוצעים של 0.37% מהצבירה. זאת, לעומת מגבלה רגולטורית של 6% מהפרמיה ו-0.5% מהצבירה לכל היותר.

11
 11