"ההחלטה שלנו להנמיך ציפיות היתה הדבר הכי נכון עבורנו"

לקראת ניסיון ההנפקה המחודש - מנכ"ל אייבלסטר גל טריפון, שהשתתף בכנס ליזמות, לא התייחס מפורשות לחברה - אבל במרומז דיבר על החלטתו הדרמטית למשוך ב-2008 את ההנפקה, רגע לפני המשבר

"נכנסנו ל-2008 במומנטום אדיר, אבל אז התחיל המשבר. אמנם לא הרגשנו אותו בפעילות שלנו, אבל היינו חייבים לקבל החלטה - האם להמשיך באסטרטגיית ההתרחבות והצמיחה, או להנמיך ציפיות ולאמץ חשיבה יותר קונסרבטיבית.

"החלטנו לאמץ את האופציה הקונסרבטיבית, ולמזלנו זה קרה בנקודת זמן מוקדמת יחסית למשבר", כך סיפר גל טריפון, ממייסדי Eyeblaster, שמשמש גם כמנכ"ל שלה ומוביל את המהלך להנפקתה בוול-סטריט. לדבריו, "ניהול ציפיות והתאמתן למציאות, הם מהקריטריונים שאפשרו לנו לצמוח כחברה מוצלחת ומיוחדת".

את הדברים הללו אמר טריפון בכנס "יום היזם" של פורום MIT ליזמות, שנערך אתמול (ד') באוניברסיטת תל אביב. טריפון לא דיבר בפועל על ההנפקה של החברה, שהגישה לפני למעלה מחודש תשקיף חדש לרשות ניירות הערך בארה"ב (SEC), לאחר שמשכה את התשקיף הקודם בסוף 2008 בצל המשבר הפיננסי העולמי.

אולם, במרומז טריפון התייחס גם לבחירה אמיצה זו בדבריו. "ההחלטה שלנו להנמיך ציפיות, הייתה הדבר הכי נכון עבורנו ואחת ההחלטות שהוציאו אותנו מהמשבר מחוזקים".

"מפרסמים הם איטיים"

אייבלסטר, שהוקמה ב-1999 בידי טריפון ועופר זדיקריו, מספקת פיתרונות לעולם הפרסום של המדיה הדיגיטלית. "מפרסמים הם איטיים, ומטבעם הם מעבירים תקציבים למדיה הדיגיטלית גם באיטיות", הסביר טריפון את השוק שבו פועלת החברה. "המטרה שלנו היא לסייע למשווקים ולעודדם להשתמש במדיה דיגיטלית בצורה קלה יותר".

החברה הישראלית, שמעסיקה כ-280 עובדים, סיימה את 2009 עם רווח נקי של 8.2 מיליון דולר, גידול של 55% בהשוואה ל-2008, ועם הכנסות של 65.1 מיליון דולר. לפי התשקיף, אייבלסטר מתכננת לגייס עד 115 מיליון דולר.

טריפון הוסיף כי למרות שצריכים להיות קשובים למה שקורה בשוק, "הריאקציה לשוק לא צריכה להשפיע על המטרות האסטרטגיות של החברה לטווח הארוך". כך, גם המשבר הפיננסי ודחיית ההחלטה להנפיק ב-2008, לא הורידה את הרעיון השאפתני הזה מסדר היום של אייבלסטר, ולראיה הגשת התשקיף החדש במארס.

"זה לא טבעי ליזם, שרוצה להרשים או לרצות את אלו שהולכים איתו לאורך כל הדרך, פתאום להגיד: 'רגע, בוא נעצור לחשוב'", אמר טריפון. "אבל ההחלטה הזו מנעה מאיתנו את הצורך להתמודד עם בעיות, כגון צמצום מצבת כוח האדם או עם ההכרח להסביר למשקיעים מדוע השוק לא עבד כמו שציפינו".

לגבי העובדה שאייבלסטר מתחרה בשחקניות גדולות בתחום, דוגמת דאבלקליק, שגוגל קנתה ב-2007 תמורת 3.1 מיליארד דולר, ו-aQuantive, שמיקרוסופט קנתה תמורת 6 מיליארד דולר, טריפון סיפר כי "בתחילת הדרך פעלנו בתחום הריץ'-מדיה (מדיה עשירה - נ"פ), ובמהרה הפכנו למובילים בתחום.

"גם אז היינו צריכים לקבל החלטה - האם לחבור לאחת מהשחקניות הגדולות שפעלו בתחום, בין אם על-ידי רכישה ובין אם בצורת שת"פ, או להתיימר לבנות פלטפורמה רחבה יותר ולהתחרות בהן ראש בראש. בחרנו באופציה השנייה וזו התגלתה כאסטרטגיה הנכונה עבורנו".

"תבואו ממקום יותר בטוח"

בכל הנוגע לכך שטריפון עומד בראש חברה ישראלית שיושבת בישראל אבל פועלת בעיקר בשווקים שמעבר לים, הוא אמר כי "התחושה שלי היא שיזמים ישראליים שעובדים בחו"ל, מרגישים שחובת ההוכחה היא עליהם ולכן הם עסוקים כל הזמן בלהסביר במה הם טובים וכמה ישראל מצטיינת טכנולוגית. אני, לעומת זאת, סבור שזו כבר עובדה מוגמרת ולא צריך להסביר את זה, שכן ההתעסקות הזו באה על חשבון דברים הרבה יותר חשובים".

טריפון הוסיף ליזמים כי "תבואו ממקום יותר בטוח, מתוך הנחה שאנשים רוצים לעבוד עם ישראלים, ואל תנסו להיות מעורבים בהכל. חשוב לדעת איך עובדים עם מנהלים מתרבויות אחרות, מבלי לנסות כל הזמן להוכיח מהו הערך המוסף של היזם הישראלי. זה הלקח שאנחנו למדנו".