מהנדס העיר ת"א לשעבר: "גשר המיתרים גרוע מהולילנד"

ישראל גודוביץ' במכללה למינהל: "תגידו לכל תושבי ירושלים שמלחה עלולה להיות הבאה בתור, אז מי שחושב שנגמר עם הולילנד - השחיתות כנראה לא תיגמר"

"אל תהרסו את הבניינים המכוערים האלה, שמכונים מפלצות נדל"ן. תשלחו לבית הסוהר את מי שקיבל שם מה שקיבל, אבל באיזשהו שלב מישהו יעשה משהו מהבניינים האלה", כך אמר האדריכל אילן פיבקו בפאנל שעסק בעיצוב כמחולל שינוי, אותו אירח החוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי של המכללה למינהל.

בפאנל השתתפו גם מהנדס העיר תל אביב לשעבר, האדריכל ישראל גודוביץ', ראש החוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי, כרמלה יעקובי וולק, ומייסד ומנכ"ל ארגון קיימא, יאיר אנגל.

פיבקו התייחס בדבריו למפלצות הנדל"ן דוגמת פרויקט הולילנד, מגדל נוה צדק והתחנה המרכזית החדשה. הוא הוסיף: "את הזוועות האלו כולנו מכירים, והיה נחמד לפוצץ אותן. אני רוצה להתייחס לזה קצת אחרת. ערים חיות הרבה יותר זמן מאיתנו, והרבה פעמים דברים שנראים רע ולא מתפקדים, זוכים פתאום לתחייה כי הצרכים משתנים. לעיר יש סייקל אחר של חיים, ובסופו של דבר אני תוהה האם יש משהו ב-DNA של פרויקטים מסוימים שאומר שאין להם סיכוי והם יישארו לא טובים. בסופו של דבר, כנראה שהדבר הנכון הוא לנסות לחשוב על איך לתקן את הדברים, וכמעט בכל פרויקט ניתן לעשות זאת. כיכר שער הניצחון בפריז נעשתה כיכר גדולה במקום הגבוה בפריז. נסללו שם שדרות רחבות ביותר על ידי כך שהרסו שם בתים בלי סוף, והניחו בשדרה תותחים כי רצו לשלוט בהמונים. היום זה נהפך לחלק מקסמה של פריז".

לדברי גודוביץ', "הולילנד תפס כותרות מעבר לכל פרופורציה. אם יש משהו יותר גרוע זהו גשר המיתרים, אבל מכיוון שלא גילו שם שום שחיתות אז הגשר לא תפס את אותה הפרופורציה. תראו את שיכון צמרת. כשלבני גאון הייתה דירה בשרתון סיטי טאואר ברמת גן, פרויקט Yoo היה מגדל וחצי. אמרתי לו 'שים לב, מולך יהיו עוד 10 מגדלים', והוא מר שלא אמרו לו. המגדלים בכל העולם אוהבים להיות ביחד. במנהטן אתם רואים הרבה מגדלים, וצבי בר הבין את זה, לכן הקים את מתחם הבורסה. גם בתל אביב קלטו את זה ובנו ראי של הבורסה.

"לקחו אותי לסיור בהולילנד, והייתי בשוק כי ממול יש את מלחה. המלחה הזו, תגידו לכל תושבי ירושלים, עלולה להיות הבאה בתור, אז מי שחושב שנגמר עם הולילנד - השחיתות כנראה לא תיגמר".

יעקובי וולק אמרה בפאנל כי "הצעירים נמצאים בתל אביב ומבלים בה, אבל כשאנשים רוצים להקים משפחה בתל אביב, שם נמצאת הבעיה. תמיד יהיו צעירים שירימו את העיר הזו, ויהיו צעירים שבסוף מוציאים את הכסף, אבל זהו דור מוגבל כי עד שהם מתחילים להקים משפחה נגמר הכסף - ות"א תתחיל להיות עיר של זקנים".