"לא רצינו לפספס את העובד - אז גייסנו אותו כשותף"

האם הפיכה של עובד לשותף בעסק קטן הוא התפתחות טבעית כשמדובר בעובדים איכותיים? ■ מעסיקים שהחליטו לגייס את העובדים המצטיינים כשותפים מסבירים ■ וגם: 10 טיפים להפיכה נכונה של עובד לשותף עסקי

האם הפיכה של עובד לשותף בעסק קטן הוא התפתחות טבעית כשמדובר בעובדים איכותיים?

מעסיקים שהחליטו לגייס את העובדים המצטיינים כשותפים מסבירים.

"נהגתי בעסק כשלי, וזה סלל את הדרך לשותפות"

הקשר המצוין שיצר ארונשטיין עם הלקוחות, הספקים והעובדים, הוביל לשותפות עם בעלי "טורקיז האוס"

אורי שני (מימין), אייל שגב, אסף ארונשטיין, טורקיז האוס / צלם איל יצהר
 אורי שני (מימין), אייל שגב, אסף ארונשטיין, טורקיז האוס / צלם איל יצהר

אורי שני ואייל שגב, שני חברי ילדות ממושב בית יצחק, הקימו בשנת 1994 בפאתי המושב את "טורקיז בית יצחק" - מתחם רהיטים ודקורציות לבית ולגינה, המיובאים ממדינות אקזוטיות כמו הודו, מרוקו, מקסיקו, סין ואינדונזיה.

בשלהי שנת 2008 הציעו לאסף ארונשטיין, שעבד אצלם כשכיר שלוש שנים קודם לכן, להצטרף אליהם כשותף בעסק חדש שהקימו במושב בני דרור: "טורקיז האוס", חנות לחומרי גמר שונים - פסיפסים, אריחים אתניים ומרצפות צבעוניות לבית ולחצר, הפונה בעיקר לאדריכלים ולמעצבי פנים.

*מה היה באסף שגרם לכם לבחור דווקא בו כשותף?

שגב: "אסף הוא אדם עם יושרה, מצרך שהוא נדיר היום. חוץ מזה, הקומוניקציה שלו איתנו, עם לקוחות, עם ספקים ועם יתר העובדים בחברה - מצוינת. הבנו שאיתו אנחנו יכולים להרחיב את העסק ולהיות שקטים שהכול 'ידפוק' בדיוק כמו שצריך. אמרנו לעצמנו שחבל לנו לפספס את הפוטנציאל ואת היכולות המקצועיות שלו, אז גייסנו אותו לשותפות".

ארונשטיין: "תמיד רציתי להיות עצמאי. ולכן, גם כשכיר התנהגתי כאילו העסק שלי. הרצון הזה והכימיה הטובה שלי עם אורי ואייל, סללו לנו את הדרך לשותפות. הם מתייחסים אליי כאל שותף לכל דבר ועניין".

*היום, כשנה אחרי, אתם יכולים לומר שעשיתם בחירה טובה?

שגב: "הבחירה באסף שבה ומוכיחה את עצמה".

*על מה כדאי להקפיד בהפיכת עובד לשותף בעסק?

"להקפיד לשמור על באלנס בין הצדדים. להבין אחד את השני. להתפשר. להפנים שהוא הופך לפרזנטור נוסף של העסק, ושאסור לטעות בבחירה שלו ובהתנהלות השוטפת מולו בהמשך הדרך".

*איך לדעתך הכי נכון לעשות זאת?

"בהדרגתיות בכל מה שקשור בניהול של העסק. כלומר, ללמד, להכווין ולתת יותר מעצמך בתחילת הדרך, כי ארבע עיניים רואות טוב יותר משתיים. גם אם לעובד-שותף יש את זה, להכשרה ולליווי האישיים שלו בתחילת הדרך חשיבות גדולה. צריך לתת את הפוש הראשוני".

*מה הטיפ שלך לשכיר שמקבל הצעה להפוך לשותף בעסק?

ארונשטיין: "קודם כל, לבדוק את היחסים הבינאישיים עם המעסיק ולעשות חושבים על סמך זה. צריך לחוש בבטן שזה הדבר הנכון ביותר עבורך ולקחת בחשבון ששותף זה כמו בן-זוג. צריך לדעת להתפשר ולחיות זה עם זה. וגם, להבין שעצמאי זה לא שכיר. עצמאי הולך לישון עם העבודה".

טורקיז האוס
פעילות: חנות לחומרי גמר
שנת הקמה: 2008
בעלים: אורי שני, אייל שגב ואסף ארונשטיין (בחלקים שווים)
מס' עובדים: 4
מחזור שנתי: כ-800 אלף שקל

"אין טוב יותר משותף שמכיר את המערכת מבפנים"

בודנשטיין, בעלי "לאביט", החליט לוותר על שיטת הזכיינות המקובלת ולהתרחב באמצעות הכנסת עובדים כשותפים

טל בודנשטיין (מימין), רחלי סטולרו, קופי אוגניזיישן / צלם תמר מצפי
 טל בודנשטיין (מימין), רחלי סטולרו, קופי אוגניזיישן / צלם תמר מצפי

טל בודנשטיין, מייסד רשת בתי הקפה "לאביט" התל-אביבית, בחר להרחיב את הרשת שלו בשיטה אחרת. הוא לא נוקט בשיטת הזכיינות המקובלת בענף, אלא הופך את עובדיו השכירים לשותפיו העסקיים.

ב-2007 היה זה יוני גולני, עובד שכיר שנכנס כשותפו בחברת "פוקוס גרופ", מפעילת סניף "לאביט" בנחלת בנימין, וב-2008 הייתה זו רחלי סטולרו, שהפכה לשותפתו בחברת "פוגוז קפה", מפעילת סניף דיזינגוף. "שתי החברות, 'פוקוס גרופ' ו'פוגוז קפה', הן חברות-בנות של חברת 'קופי אורגניזיישן' שנמצאת בבעלותי המלאה ועוסקת גם ביבוא קפה", אומר בודנשטיין.

*האם הם שותפים בחלקים שווים?

בודנשטיין: "לא, כי לא היה להם את ההון העצמי הדרוש להקמת סניף: כ-1.4 מיליון שקל. יוני מחזיק ב-43.5% ורחלי ב-25%, אבל שניהם שותפים שלי לכל דבר ועניין".

*למה לא ללכת על מודל הזכיינות?

"אני מאמין בשותפים לדרך, ואת זה אני מוצא אצל העובדים שלי. רמת הלויאליות, המחויבות, התשוקה והבנת המוצר של שותף שצמח בתוך המערכת שונה משל זכיין שבא מחוץ למערכת. עובד שהפך לשותף לא צריך לשנן ספר הדרכה כמו זכיין. מה גם, שהסיכון ששותף יעזוב ויקים עסק מתחרה נמוך להערכתי מזכיין. אין טוב יותר מלקדם אנשים מתוך המערכת, שמכירים אותה מבפנים, ומבחן התוצאה מלמד שזה הדבר הנכון ביותר כרגע".

*איך מזהים עובד עם פוטנציאל לשותף?

"מוסר עבודה גבוה, הרגשת שייכות לעסק, 'אש בעיניים', אכפתיות מעל הממוצע ואינטליגנציה. לצערי, אין הרבה פוטנציאלים".

*קרה שטעית?

"פעמיים קידמתי עובדים שהראו נכונות אדירה כשכירים אבל פחות כשותפים-מנהלים. השניים לא יצאו מהשותפות, אך נפרדו מתפקידי הניהול. לא קל להגיד לשותף שהוא לא יודע לנהל ולמצוא לו, בהסכמתו כמובן, תפקיד אחר בעסק".

*איך הכי נכון להפוך עובד לשותף?

"תיאום ציפיות מראש, זה הדבר החשוב ביותר. יש כאלה שחושבים שאם הפכו לבוסים גדולים, הם לא צריכים לעבוד קשה ולהוכיח את עצמם בפועל. העברתי שעות ארוכות בהסברים ובהכוונה לצורך קביעת סטנדרט עבודה. יש פער גדול בין שכיר לעצמאי, ומכאן החשיבות הגדולה בהגדרת תפקידים ובתיאום ציפיות מראש".

קופי אורגניזיישן
פעילות: יבוא קפה והפעלת רשת בתי-קפה
שנת הקמה: 2000
בעלים: טל בודנשטיין
מס' עובדים: כ-80
מחזור שנתי: כ-16 מיליון שקל

"ב-4 השנים שהיא עבדה אצלי, למדתי לסמוך עליה"

כשהמחלקה שניהלה אפשטיין הפכה לחברה, גייסה אותה הבעלים, אביטן, כשותפה

סיגל אביטן (מימין), שרון אפשטיין, פיק אנד רול / צלם תמר מצפי
 סיגל אביטן (מימין), שרון אפשטיין, פיק אנד רול / צלם תמר מצפי

בדומה לרבים בתעשייה, גם אשת יחסי הציבור סיגל אביטן הבינה שניו-מדיה זה שם המשחק. ב-2007 הקימה את מחלקת "ניהול מוניטין ברשת". "משרד יח"צ שעובד היום רק בשיטות המסורתיות לא מביא ללקוחותיו תועלת אמיתית", היא אומרת.

את משימת ניהול המחלקה הטילה על אחת העובדות שלה, שרון אפשטיין. "בתחילת 2010", אומרת אביטן, "כשנפח העבודה במחלקה גדל, החלטתי להפוך את המחלקה לחברת 'פיק אנד רול' ואת שרון לשותפה".

*למה דווקא אותה?

אביטן: "בראש ובראשונה כי אני יכולה לסמוך עליה, וגם כי הייתי צריכה שותפה ראויה שתעזור לי להניע את העסק. ב-4 השנים ששרון עובדת אצלי, למדתי להכיר אותה כעובדת שמבינה מהר את המסרים ומצליחה לתרגם אותם למעשים".

*עד כמה קשה לעשות סוויץ'?

"מדובר בתהליך לא פשוט וצריך להיות בשלים לזה. לא קל להתמודד עם מישהו שעד לפני רגע עשה מה שביקשת ממנו ופתאום הוא שותף מלא להחלטות שלך. כדי לדון איתו מתוך שוויון אמיתי, צריך לשנות משהו בדיסק".

*האם עשיתן תיאום ציפיות?

"הגדרנו מראש ובצורה ברורה מה כל אחת מאיתנו צריכה להביא לחברה".

*מה החיסרון בהפיכת עובד לשותף?

"העובד-לשעבר והשותף-בהווה מחפש, בעיקר בתחילת הדרך, חיזוקים. זה קצת מציק אבל אפשר לחיות עם זה".

אפשטיין: "בעל הבית-לשעבר, כמו יתר העובדים במשרד, לא תמיד מפנימים את השינוי. צריך לעבוד קשה ולהוציא אנרגיות כדי לבסס את מעמדך החדש".

*איך אתן מיישבות מחלוקות?

"בבילוי משותף, עם דרינק והרבה הומור".

פיק אנד רול
פעילות: ניו מדיה
שנת הקמה: 2010
בעלים: סיגל אביטן (51%) ושרון אפשטיין (49%)
מס' עובדים: 2
מחזור שנתי: כמיליון שקל

10 טיפים להפיכה נכונה של עובד לשותף עסקי

על-פי יאיר מלכה, מבעלי רשת "קפה גרג"

יאיר מלכה, מבעלי קפה גרג / צלם איל יצהר
 יאיר מלכה, מבעלי קפה גרג / צלם איל יצהר

1. יושר

זו התכונה החשובה ביותר הנדרשת מעובד שהופך לשותף. עובד שמידת היושרה שלו מוטלת בספק, לא רק שלא כדאי לקחת כשותף, אלא אף עדיף שלא להעסיקו.

2. אוריינטציה ענפית ומקצוענות

השותף צריך להתאים לענף, כמו כדורגלן לכדורגל. בתחום בתי-הקפה, למשל, העובד צריך להיות גם בעל גישה לעולם הקולינארי וגם מקצועי.

3. חריצות

נכונות להשקיע זמן ומאמץ בבניית העסק ובתפעולו היא לא עניין של מה בכך. עובד "לחוץ בית" לא יוכל להפוך לשותף. עבודה כבעל עסק "שואבת" שעות עבודה רבות, ולפעמים צצים בלת"מים שיש לטפל בהם בכל מקום ובכל שעה.

4. מצב רוח טוב וחיוך

עובד שנותן לבעיות האישיות שלו להעיק עליו בזמן העבודה, לא מתאים להיות שותף. שותף צריך להגיע עם אנרגיות חיוביות ולהקרין אותן על הלקוחות, העובדים והספקים.

5. צרות עין

עובד שמקנא בבעל הבית לא יוכל להיות שותף טוב, ויש להיזהר ממנו. מה גם, שסביר להניח כי תכונה זו תוביל אותו בסופו של דבר לעשות נזק לעסק.

6. טיפוח תחושת השייכות

חשוב לשתף עובד המיועד להיות שותף בתהליך קבלת ההחלטות בעסק. עובד שיחוש שותף להחלטה יהיה מחויב אליה פי-כמה. אם מדובר בהחלטות אסטרטגיות חשובות, אפשר לנסות להוביל את העובד להחלטה הרצויה, כך שיחוש שותף בקבלת ההחלטה.

7. טיפוח שאיפות

יש לטפח בעובד אמביציה ושאפתנות על-ידי בניית עץ קידום, ובהדרגתיות להוסיף לו סמכויות, אתגרים ומשימות.

8. פרגון והערכה

פרגון לעובד שאתה מסמן כשותף על עבודה טובה, על עמידה ביעדים יהוו חיזוק חיובי שיוביל לתוצאות טובות.

9. יחסי אנוש וצניעות

כדאי שהעובד והשותף לעתיד שיהיה בעל יחסי אנוש טובים, גם כדי שיוכל להניע את העובדים ממקום חיובי.

10. יעילות פיננסית

העובד-שותף צריך לדעת לעבוד ביעילות פיננסית. כלומר, לדעת לחסוך היכן שניתן מבלי לפגוע ברמה של העסק ובשירות שהוא נותן. זאת, כמובן, כדי להוביל את העסק לרווחיות מקסימלית.