קופ"ח: את מכבי בקושי עוזבים, לכללית הכי הרבה מצטרפים

מכבי קוצרת את פירות הקמפיין החדש ומתגאה בשיעור נאמנות גבוה ■ הכללית מתגאה בשירותים רפואיים חדשים, כמו רופא ילדים הזמין אונליין בשעות הלילה

מכבי שירותי בריאות היא קופת החולים היחידה שרשמה גידול נטו במספר המצטרפים אליה בשני המעברים הראשונים לשנת 2010. זו הפעם הראשונה שבה קופה אחת בלבד רושמת גידול כזה מאז נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי בשנת 1994. כך עולה מנתוני המוסד לביטוח לאומי, המתפרסמים כאן לראשונה.

הנתונים מבטאים בעיקר הצלחה בלתי רגילה לקמפיין שהשיקה מכבי לקראת המעבר השני לשנת 2010. בקמפיין הוצגו שני מבוטחים בשתי קופות שונות: האחד מודרני, לבוש לפי צו האופנה ומעודכן טכנולוגית, בהתאם לכאורה לתדמית של מכבי. השני מיושן ומאובן עד אבסורד, בהתאם לכאורה לתדמיתה של שירותי בריאות כללית. כך, בעוד שבמעבר הראשון של השנה הכללית הפסידה (נטו) כ-300 מבוטחים בלבד, במעבר השני היא הפסידה כ-1,550 מבוטחים. זאת, כאמור, בתקופה שבה מכבי השיקה את הקמפיין שלה.

גם בכללית מרוצים

בחישוב מספר העוזבים לעומת המצטרפים בשני המעברים האחרונים, עולה כי מכבי הרוויחה 4,112 מבוטחים חדשים, ואילו יתר הקופות הפסידו. כאמור: הכללית הפסידה 1,856 מבוטחים, לאומית הפסידה 1,044 מבוטחים ואילו מאוחדת הפסידה 1,212 מבוטחים. אם מביאים בחשבון את גודלה היחסי של כל קופה, הרי שהכללית נמצאת שנייה אחרי מכבי בשיעור העזיבות מצד מבוטחים.

בשירותי בריאות כללית מעדיפים להסתכל על חצי הכוס המלאה, שהיא משמעותית לא פחות: אמנם במעבר השני עזבו את הקופה 7,904 מבוטחים, אך הצטרפו אליה 6,378 מבוטחים חדשים - יותר מכל קופה אחרת. גם במעבר הראשון של השנה היא גייסה יותר מהיתר - 6,246 מבוטחים. לשם השוואה, מכבי גייסה במעבר השני 5,863 מבוטחים חדשים; לאומית 4,311; ומאוחדת 4,294.

בכללית רמזו כי בעוד מכבי עסקה בקמפיינים, הכללית הצליחה לגייס יותר מבוטחים בזכות השקת שירותים חדשים, כמו רופא ילדים הזמין אונליין בשעות הלילה. בכללית מודים היום כי הם צריכים לעבוד על שימור לקוחות כדי להגיע למאזן חיובי, שבו מספר המצטרפים עולה על העוזבים. במכבי, לעומת זאת, מדגישים כי העובדה שעזבו אותה הכי פחות מבוטחים, מצביעה על שיעור הנאמנות הגבוה ביותר, שיעור בו היא מתגאה זה שנים מספר.

באתר המוסד לביטוח לאומי אמנם לא טרחו לעדכן על כך, אך מתחילת השנה מספר תקופות המעבר בין קופה לקופה גדל מארבעה לשישה. כבר עתה מורגשת עלייה קלה במספר המבוטחים ש"אוזרים אומץ" ועוברים לקופה אחרת, אולם עדיין מדובר על שיעור נמוך יחסית. "אנו מברכים על הגדלת מספר המעברים בשנה ומעודדים כל אמצעי להגברת התחרות בין הקופות", אמר על כך פרופ' אהוד קוקיה, מנכ"ל מכבי. קוקיה הדגיש כי על המדינה למנוע הישנות מקרים שבהם מבוצעים מעברים בלתי חוקיים לכאורה בין קופה לקופה - מקרים עליהם דיווחה העיתונות בהרחבה וגם מבקר המדינה התייחס אליהם בדוחותיו.