אמת צבאית

אמירת אי אמת היא לא רק אחד מכללי המשחק בצה"ל, אלא היו מקרים בהם היא המשחק עצמו

עימאד פארס, כמו צ'יקו תמיר לפניו, מזכירים לי את היפני שיצא מהג'ונגל עשרות שנים לאחר סוף מלחמת העולם השנייה כי אף אחד לא סיפר לו שהיא נגמרה. החיים שלהם בצבא עברו על תמיר ופארס עם נורמות התנהגות מאוד מסוימות, ופתאום הם מוצאים את עצמם מודחים ממנו בגלל נורמות חדשות, כאשר אף אחד לא הודיע להם על השינוי.

איך אמר הרמטכ"ל לפארס? "אמירת שקר היא מחוץ לכללי המשחק של הצבא". מה, איפה, למה, מתי? הרי האמת היא שאמירת אי אמת היא לא רק אחד מכללי המשחק בצה"ל, אלא היו מקרים בהם היא המשחק עצמו. יעידו על כך אין סוף דו"חות, מסמכים, והודעות לעיתונות שנועדו לטייח תקלות, תאונות, פשלות, כל דבר שעלול להזיק למישהו או לפגוע בצבא. זה הניסיון התמידי של הצבא למנוע פגיעה בתדמיתו - וזו היתה הפגיעה הגדולה ביותר.

הרמטכ"ל אשכנזי קבע לעצמו דרך אחרת, והוא נהג בצורה נכונה כאשר מיצה את הדין עם השניים שלא דיווחו אמת. הדבר העצוב הוא שאשכנזי נחשב גם כמי שנהג באומץ. למה צריך אומץ כדי לנקוט צעדים שצריכים להיות מובנים מאליהם? זה בדיוק העניין, זו ההוכחה לכך שקודם לכן נהגו אחרת.

הרמטכ"לים הקודמים לא ידעו שקצינים, ובהם בכירים, אולי בעיקר הבכירים, נוהגים לעגל את האמת או לסרס אותה לגמרי? בטח שידעו, אבל לא עשו דבר. כי מי רוצה לריב עם האלופים, מיהו הגנרל האמיץ שיסתכן בכך?

מה גם שחלק מהרמטכ"לים, אולי לא כולם, נמנעו מהקפדה יתרה לגבי אמירת אמת. מלחמות הגנרלים, למשל, היו מאז ומתמיד רוויות לא רק ביצרים עזים, אלא גם בשקרים גדולים. תראו איך אנחנו מקבלים מהגנרלים גרסאות סותרות לאחר שהם כבר לא בצבא. מפרסמים מאמרים, ספרים, לכל אחד גרסה "עובדתית" משלו, המנוגדת לחלוטין לגרסת "חברו". אז אחד מהם לפחות משקר כאן, לא?

לכן, פארס ותמיר הם ללא ספק קורבנות. אצל רמטכ"ל אחר הם היו יכולים לצאת בלא כלום. אבל כל שינוי, כל מהפך ומהפכה, תובעים את קורבנותיהם. השאלה החשובה היא אם קורבנם יחולל את השינוי שלשמו נעשה, או שיהיה זה קורבן שווא. במילים אחרות, האם הדחותיהם של פארס ותמיר אכן ייצרו צבא שאינו משקר, לא מטייח, דובר אמת?

קצת קשה, בעצם מאוד קשה להאמין שזה יקרה. תראו איך נוהג שר הביטחון ברק באשכנזי - הוא מספר לנו שביקש את התפטרותו כי לא מקובל לכהן שנה חמישית, כאשר זה כלל אינו רלבנטי עדיין, וכאשר אשכנזי בכלל לא ביקש שנה נוספת. אז מה אומר, שברק אינו דובר אמת בעניין זה? ואם כך נוהג שר הביטחון בעצמו, רמטכ"ל לשעבר, איך אפשר לצפות מקצינים וחיילים להאמין שהנורמה אכן שונתה?