הקפאת איוש הנחלות - חריגה חמורה מסמכויות

מעל שבע שנים חורג המינהל ממדינות איוש הנחלות שנקבעה על ידי מועצת מקרקעי ישראל - בוועדה לענייני קרקע חקלאית ב-16.11.1992

החלטות הנהלת המינהל בעניין הקפאת איוש הנחלות סותרות את החלטת המדיניות של הוועדה לקרקע חקלאית של מועצת מקרקעי ישראל מיום 16.11.1992, אשר בעקבותיה יצאה הוראת אגף החקלאי מס' 31 המתירה איוש נחלות במושבים ועל פיה המינהל מחויב לפעול.

הוועדה לקרקע חקלאית, אשר אוחדה עם הוועדה לקרקע עירונית לוועדה אחת - "ועדת המשנה", הינה ועדה סטטוטורית המורכבת אך ורק מחברי מועצת מקרקעי ישראל בהתאם להוראות סעיף 4(י)לחוק מינהל מקרקעי ישראל. סעיף 3 לחוק קובע כי מועצת מקרקעי ישראל היא שתקבע את המדיניות הקרקעית לפיה יפעל המינהל. לפיכך, קבלת ההחלטות היא בסמכותה הבלעדית של המועצה והיא הגוף המוסמך הבלעדי שמונה על פי החוק לקבוע את המדיניות בקרקע.

החלטות הנהלת המינהל על ההקפאה נוגדות את מדיניות המועצה ופוגעות בסמכות שר החקלאות לעניין איוש הנחלות במושבים. כמו כן החלטות אלו אינן עולות בקנה אחד עם נוסח חוזי החכירה לדורות שאושרו לאגודות שהן מושב עובדים או כפר שיתופי, בהם נכלל סעיף הקובע כי המינהל לא ידרוש תשלום דמי הסכמה בעניין במסירת זכויות בנחלה למתיישב ראשון, הוראה שתוכנה מעיד על זכויותיו של המושב בנחלותיו הפנויות וזכותו לאייש אותן ללא תשלום נוסף.

החלטות הנהלת המינהל הינן החלטות פנימיות, מנחות, אשר אינן יכולות לחרוג ממדיניות ומהחלטות המועצה. לכן, קבלת ההחלטה על ידי הנהלת המינהל להקפיא את איוש הנחלות הפנויות עד לקבלת החלטת מועצה בנושא אינה חוקתית וחורגת מכללי מינהל תקין.

המינהל בהחלטותיו מתעלם מהחלטות מועצת מקרקעי ישראל המחייבות אותו בפעולתו השוטפת ואיננו מכיר בזכות האגודה לשיווק הנחלות הבלתי מאוישות ולגביית תמורה כפי שנהוג ביחס לחבר אגודה המוכר את זכויותיו בנחלה.

יתרה מכך, אף מועצת מקרקעי ישראל עצמה אינה חופשייה לסטות ללא צידוקים סבירים מהחלטות יסוד, כגון החלטות 1, 8 וכיוב', החלטות בעלות ערך נורמטיבי אשר מקנות זכויות וששינוי הקבוע בהן פוגע באינטרסים מוגנים או בציפיות מוצדקות של החוכרים (להבדיל מהחלטות המהוות קביעת מדיניות בלבד, שהמועצה רשאית לשנותן ביתר חופשיות). כל עוד לא נקבעה מדיניות מקרקעין אחרת, על המינהל לפעול על פי מדיניות המועצה, כפי שנקבעה ב-16.11.1992.

תנועות ההתיישבות הציגו בשימוע לפני ועדת המשנה של מועצת מקרקעי ישראל ב-31.10.2005 חוו"ד משפטית של עו"ד חיים פרוכטר התומכת בעמדתם לפיה למושבים זכויות משפטיות מלאות בנחלות שטרם אוישו. המינהל נדרש בישיבה להציג חוו"ד משפטית התומכת בעמדתו, אולם לא טרח לעשות זאת עד היום, כולל בדיווח האחרון למועצה.

מועצת מקרקעי ישראל העבירה במארס האחרון את הדיון בנושא איוש הנחלות לוועדת המשנה של המועצה, בראשות יו"ר קק"ל אפי שטנצלר. חברי הוועדה האחרים הם גבי גולן, גבי מימון, יוסף ענבר, גיא רוטקוף. ועדת המשנה העלתה הנושא במסגרת סדר יומה בישיבתה שהתקיימה ב-22 במארס והיא טרם גיבשה המלצות.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת מושבי האיחוד החקלאי.