דיון ראשון על שכר הבכירים: "המוסדיים מתנהגים כפקידות"

כך אמר השר בוג'י הרצוג ■ השר נאמן: "אינני מחויב לשום פתרון" ■ קדמי, מנכ''ל התמ''ת: "הצעת החוק של יחימוביץ' איננה הפתרון אלא רק סימפטום"

הועדה לבחינת שכר הבכירים במשק שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו קיימה הבוקר (ב') את פגישתה הראשונה בהרכב חסר. בפגישה נכחו רק שר המשפטים יעקב נאמן, שר הרווחה בוג'י הרצוג ויו''ר המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל. שר האוצר יובל שטייניץ ושר התמ''ת בנימין בן אליעזר לא נכחו שכן שניהם שוהים בחו''ל.

אחרי הצגת חוק הגבלת שכר הבכירים על ידי שני היוזמים, שלי יחימוביץ' וחיים כ''ץ, עלתה השאלה האם זו הדרך הנכונה לטפל בסוגיה או שמא יש צורך ביצירת מנגנון אחר. נזכיר כי על פי הצעת יחימוביץ', השכר המקסימאלי שחברה יכולה להעניק לבכיר לא יכול לעלות על פי 50 השכר הנמוך ביותר שמשלמת אותה חברה.

השרים הרצוג ונאמן התעניינו במיוחד במה יהיו ההשלכות של החוק על הסטת כסף משכר לבונוסים, אחת מהביקורות הקשות שספגה ההצעה של יחימוביץ'. עוד נודע כי בישיבה עלו שמותיהם של גופים רבים המעוניינים להציג את עמדתם בפני הוועדה, לרבות רשות ניירות ערך וכמה אנשי אקדמיה.

"הוועדה מתכוונת לעשות עבודה רצינית ואינני רואה עצמי מחויב לשום פתרון", הסביר נאמן. הרצוג ציין, כי על מנת לצמצם את הפערים החברתיים יש לנקוט בצעדים אמיצים ו"חייבים למצוא את הדרך הנכונה ביותר להבטיח צמצום בסגירת פערים בחברה ולהימנע מאיתות לתאוות בצע, ומצד שני חייבים לאפשר קליטת מנהלים טובים ומוכשרים למשק".

"המוסדיים מתנהגים כפקידות"

הרצוג מתח ביקורת קשה על המשקיעים המוסדיים וביקר את התנהגותם הפסיבית: "הם מתנהגים כפקידות".

מנכ''ל משרד התמ''ת שרון קדמי, שייצג את בן אליעזר, הביע את אי הסכמתו ליוזמת יחימוביץ' וטען כי "הצעת החוק לא פותרת את הבעיה אלא היא רק הסימפטום".

גם יוג'ין קנדל רמז כי הפתרון לא יגיע במהרה, שכן "יש צורך ביצירת כלים מאוד מורכבים", והדגיש שוב כי הפתרון יגיע באמצעות שיפור בממשל התאגידי.

בתום הפגישה מסרה יחימוביץ', כי היא העלתה בפני הוועדה רעיונות נוספים, משלימים, לפיקוח על שכר הבכירים, וכי בכוונתה להעביר לוועדה באופן שוטף חומרי מחקר והצעות. עוד נמסר, כי במקביל מגבשים יחימוביץ' וכ"ץ בסיוע מומחים משוק ההון הצעת חוק משלימה אשר ייכלל בה גם מרכיב של בונוסים ואופציות.

"בכל מקרה, בין אם בחקיקה פרטית ובין אם ברגולציה ממשלתית, התוצאה חייבת להיות לחיסול העיוות בשכר הבכירים", מסרה יחימוביץ'.