גיא-רון: "להפנות לסניגור פרטי בטרם מינוי הסניגוריה הציבורית"

פנייתו של ראש לשכת עורכי הדין לשר המשפטים ולמנהל בתי המשפט באה על רקע טענות שהעלו נציגי הפורום הפלילי בלשכה בנוגע ל"השתלטות" הסניגוריה הציבורית על פרנסתם של הסניגורים הפרטיים

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, קורא להנחות את השופטים במערכת להפנות חשודים או נאשמים לחיפוש סניגור פרטי בטרם המינוי של הסניגוריה הציבורית - כך עולה ממכתב ששלח הבוקר (ב') גיא-רון לשר המשפטים, יעקב נאמן, ולמנהל בתי המשפט, השופט משה גל.

"הרוב המכריע של התיקים הפליליים מנוהל באמצעות הסניגוריה הציבורית, בין אם מכוח חוק ובין אם כפועל יוצא של מינוי על-ידי שופטים, אשר מעדיפים את הזמינות של הסניגוריה הציבורית על פני הפניית החשוד/הנאשם לחיפוש סניגור פרטי", ציין גיא-רון במכתבו.

מסתבר כי המציאות הזו יוצרת תסכול בקרב סניגורים פרטיים. פנייתו של גיא-רון באה על רקע טענות שעלו במהלך מספר ישיבות שהתקיימו במשרדו בין נציגי הפורום הפלילי בלשכה לבין בכירים בסניגוריה הציבורית, בקשר ל"השתלטות" הסניגוריה הציבורית על פרנסתם של הסניגורים הפרטיים.

"הדיון (בישיבות, א' ל"ו) נסב על ביקורת, שהתפתחה ברבות השנים, אשר מועלית כנגד פריסה רחבה מדי, לכאורה, של הסניגוריה הציבורית, הפוגעת, לטענת סניגורים מהמגזר הפרטי, בחופש עיסוקם ובפרנסתם של עורכי דין העוסקים בתחום המשפט הפלילי", ציין גיא-רון.

עוד הוסיף גיא-רון כי "קשה שלא להתייחס בכובד-ראש לנתוני דו"ח הסניגוריה הציבורית, המצביעים על גידול באופן מתמיד בהיקף עבודת הסניגוריה מיום הקמתה. למעשה, נתוני שנת 2007 מצביעים על גידול מצטבר של למעלה מ-50% בהשוואה לנתוני הייצוג של שנת 2001".

מהדו"ח השנתי לשנת 2007, שהגישה הסניגוריה הציבורית לשר המשפטים (דו"ח 2008 טרם פורסם), עולה כי הסניגוריה הציבורית מייצגת את הנאשמים בכ-2/3 מהתיקים הפליליים המוגשים על-ידי פרקליטויות המחוז והמתנהלים בבתי המשפט המחוזיים.

כמו כן, הסניגוריה הציבורית מייצגת כ-3/4 מהקטינים המועמדים לדין בבתי המשפט לנוער. בבתי משפט השלום מיוצגים על-ידי הסניגוריה הציבורית קרוב ל-1/2 מהנאשמים בתיקים המוגשים על-ידי מדורי התביעות של משטרת ישראל (כאשר כ-1/4 מהם מיוצגים על-ידי השוק הפרטי, וכ-1/4 מהם אינם מיוצגים כלל).

כן מיוצגים על-ידי הסניגוריה הציבורית כ-2/3 מהעצורים המובאים להארכת מעצרם טרם הגשת כתב אישום, וכ-3/4 מהנאשמים שהתבקש מעצרם עד תום ההליכים.

לדברי גיא-רון, הגידול המתמיד בעבודת הסניגוריה הציבורית נובע, בין השאר, מכך ש"שופטים נוהגים להציע לנאשמים או לעצורים לקבל ייצוג משפטי מהסניגוריה הציבורית כבדרך שגרה".

לאור התרחבות התופעה וטענות הסניגורים הפרטיים, מבקש גיא-רון מהנהלת בתי המשפט להנחות את השופטים שלא להחליט באופן אוטומטי עבור הנאשם או העצור לגבי ייצוגו, וכי במקום בו יש אפשרות להציע לנאשם או עצור לבחור בין סניגור פרטי ובין הסניגוריה הציבורית - עדיף שתינתן בידו האפשרות לבחור מאשר שהמערכת המשפטית תבחר עבורו.

כמו כן, גיא-רון מציע כי במקרים בהם עלות מבחן הזכאות יקרה יותר מהייצוג עצמו ייגבה סכום מסוים על-ידי הסניגוריה הציבורית, כהשתתפות עצמית, מחלק מהמיוצגים.

גיא-רון מציין כי הסניגוריה הציבורית יזמה הצעת חוק ברוח זו, המרחיבה את חובת התשלום של זכאים לייצוג, והלשכה בראשותו מתכוונת לתמוך ביוזמה זו.