אמנון ברזילי: "אגיש תביעת ענק נגד בנק לאומי ב-30 מיליון שקל"

ברזילי, מבעלי השליטה ביבואנית סובארו, שם את הקלפים על השולחן: "אלי דוד לא היה ראוי להיות מנכ"ל יפנאוטו; הוא רו"ח, ורו"ח לא יכול להיות מנכ"ל" ■ "לא מתחרט שנכנסתי לשותפות עם גד זאבי, אבל שמח שיצאתי ממנה"

מי שמנסה לעקוב אחרי כל הכדורים שאמנון ברזילי מניף באוויר בתקופה האחרונה, צפוי לקבל סחרחורת קלה. כבדים וחמקמקים הכדורים של ברזילי, וחלקם בורחים לו מהידיים ומתרסקים על הקרקע. אבל ברזילי, הבעלים של חברת האחזקות הציבורית מטיס קפיטל ויו"ר החברה, רחוק מלהתייאש מהג'אגלינג. "החיים לא קלים, אבל צריך להתמודד", הוא אומר בראיון ל-G, "אני יודע שיש יהלום בכתר".

בשנתיים האחרונות מתמודד ברזילי עם חובות והפסדים, עם משאים-ומתנים מול אנשי עסקים, בנקים ושותפים, עם סכסוכים מכוערים ומתוקשרים ועם חקירות ברשות ניירות ערך. תוסיפו לזה כמה רימוני הלם שעשו את דרכם אל עבר משרדו בסוכנות סובארו בתל-אביב, את השמועות על הקשר שלו לשוק האפור, ואת החקירה שמנהלות הרשויות בהולנד נגד עסקיה של משפחתו הענפה, ותבינו את "החיים לא קלים".

אבל ישנן כמובן גם ההתמודדויות. השותפות שלו עם גד זאבי ביפנאוטו, יבואנית סובארו, הסתיימה, והשניים סוף-סוף מתגרשים אחרי נישואים רעים לתפארת. על המצב הכספי הקשה של מטיס קפיטל הוא בטוח שימצא דרך להתגבר. את הסכסוך החריף עם השותף שלו בחברה, מוני הראל, הצליחו השניים להשאיר מאחור. החקירות השונות לא העלו דבר עד כה, והרוח היזמית והאופטימית - שמפעמת בו מאז שהיה ילד ויצא לעבוד על מנת לסייע לאביו בפרנסת המשפחה - עדיין איתו.

ובכל זאת, יש דבר אחד שמערער את שלוותו. בימים הקרובים, לדבריו, הוא יגיש תביעת ענק נגד בנק לאומי. ברזילי, שאף שכר לאחרונה את שירות היעוץ התקשורתי של רונן צור, אומר כי סכום התביעה יהיה משמעותי, ונוקב בכ-30 מיליון שקל. "לאומי עשה לי מחטף", הוא טוען. "הבנק גרם לי נזק גדול, הוא עשה מה שהוא רוצה בחשבונות שלי, גבה ממני ריביות גבוהות מאוד, ועשה ספקולציות בחשבונות ללא ידיעתי".

היחסים העכורים עם הבנק הגיעו לאחרונה לנקודת רתיחה. לאומי טוען כי ברזילי אישית, וחברת אס.אמ.אס הפרטית שבבעלותו, חייבים לו 15.7 מיליון שקל. ברזילי מנגד טוען כי לאומי הוא שחייב לו כסף, והרבה.

האחזקות של אמנון ברזילי
 האחזקות של אמנון ברזילי

"המשקיעים קראו בעיתון על העיקולים", מספר ברזילי. "הם באו אליי בצורה מכובדת ואמרו לי, אמנון, אנחנו לא מוכנים לעשות את העסקה כי אתה מסובך עם לאומי. הם אמרו, אנחנו לא מוכנים לחכות, הזמן שלנו לסגירת העסקה קצוב. העסקה ברחה לנו מהידיים. נגרם לי נזק של יותר מ-25 מיליון שקל, שאפשר להוכיח בצורה ברורה. עובדה שבאותו ערב הם כבר הלכו לסגור עם עופר נמרודי ועם החברה של דנקנר (שותפות חיפושי הגז והנפט של הכשרת הישוב ומודיעין אנרגיה של צחי סולטן ואי.די.בי של נוחי דנקנר, שבה שותפים גם האחים מוצ'קין, ר.נ). זה היה יכול להרים את החברה לגבהים, גם את אס.אמ.אס וגם את מטיס".

בנק לאומי מסר בתגובה: "כללי הסודיות הבנקאית אינם מאפשרים לנו להתייחס באמצעי התקשורת אל לקוח ספציפי כלשהו".

"אחרי גירושים, היחסים טובים"

לא יהיה מוגזם לומר כי השותפים המסוכסכים ברזילי וגד זאבי מגשימים בימים אלה חלום, ונפטרים זה מזה. המהלך הזה התאפשר בעיקר בזכות הסכום החלומי שבו זכה זאבי לאחרונה: כונס הנכסים של מניותיו בבזק ניצל את הגאות בשוקי ההון, ומכר את מניותיו תמורת 3.7 מיליארד שקל. המימוש נעשה ברווח של כחצי מיליארד שקל. זאבי ניצל את הכספים שגרף כדי לרכוש בעלות מלאה על יפנאוטו, ובכך לסיים את מאבק השליטה רווי היצרים. עבור אחזקות מטיס ביפנאוטו הוא ישלם 80 מיליון שקל במזומן, וכן יעביר לידיה את מניותיו (35%) במטיס, בשווי של כ-40 מיליון שקל.

רגע לפני שהוא נפרד מיפנאוטו, ברזילי מרוצה מפועלו בחברה. "הבאתי את סובארו למימדים גדולים מאוד, אבל חבל שהיה לי שותף (זאבי) שלא הבין את הראש שלי. אולי בגלל הגיל, אולי בגלל שהוא היה עסוק ומסובך במשפטים. אם הוא היה הולך איתי באותו ראש, כבר היו לנו פה עוד שני מותגים טובים".

"אנחנו עושים ישיבת דירקטוריון בכל חודש. העסק מתנהל בסדר גמור, כי אנחנו כבר יודעים שיש פרידה, אז אין חילוקי דעות", מספר ברזילי. "אנחנו לא נותנים לדברים חריגים לקרות. אחרי גירושים - היחסים הכי טובים".

* כשזאבי התראיין ל-G ב-2009 הוא אמר שהוא מתחרט על שנכנס לשותפות איתך. גם אתה מתחרט?

"אני לא מתחרט שנכנסתי לשותפות איתו, אבל אני שמח שיצאתי ממנה".

זאבי: "דבריו של ברזילי אינם ראויים לתגובה".

* במטיס קפיטל לא היו לך חיים קלים.

"עוברים זמנים קשים, אבל אני מאמין שיגיעו זמנים טובים. אני יודע שבשביל לבנות תשתית של 350 תחנות דלק עם מחזור של 1.2 מיליארד דולר, צריך לעבור דור אחד או שניים. בשביל זה אני עומד על זה, ואשתדל להמשיך בחברה הזאת".

הזמנים הרעים שעליהם מדבר ברזילי כוללים גם 3 תקריות של זריקות רימוני רסס והלם על סוכנות סובארו ברחוב המסגר בתל-אביב, שם ממוקמים משרדיה של הנהלת יפנאוטו ומשרדו של ברזילי. במשטרה סברו כי הרקע למעשה הוא סכסוך על הלוואה בשוק האפור שלקח אסף ברזני, אחיו של ברזילי, המנהל עסקים בהולנד. על-פי אחת הטענות שהועלו, ברזני השתמש בכספי ההלוואה לרכישת מניות של חברת אמבלייז מידי אלי רייפמן, מייסד אמבלייז המנהל כיום את קרב חייו על רקע עבירות וחובות כבדים שבהם הסתבך.

תחקיר של מוסף G העלה אפשרות נוספת, שלפיה על הכוונת היה דווקא מנכ"ל יפנאוטו, אלי דוד, שבינו לבין ברזילי התגלעו מחלוקות חריפות. בחקירתו במשטרה העיד דוד כי ברזילי ניסה להזיז אותו מתפקידו (החברה הודיעה לאחרונה על פרישתו של דוד מהתפקיד, לאחר 5 שנות כהונה, ר' נ'). עוד נחשף במסגרת העדויות כי ברזילי לווה כספים משלי נרקיס, "מלך השוק האפור", שממנו לווה גם רייפמן מיליונים רבים.

* מה אתה אומר על סיפור זריקת הרימונים?

"אני אגיד לך מה. יום אחד הגיע אדון אלי רייפמן לאחי, אסף ברזני, וביקש ממנו הלוואה של 6.5 מיליון אירו. נחתם ביניהם חוזה, שההלוואה תהיה בצורה מפורטת והגונה - או שהוא יקבל מניות, או שזה יהפוך להלוואה. נחתם חוזה אצל עו"ד ארנון גיצלטר. הוא הבטיח לאסף שהמניות של אמבלייז נמצאות אצלו בנאמנות, וכנגד זה אסף העביר לגיצלטר את הסכום.

"אם יש נוטריון במדינת ישראל שאמר שהמניות אצלו, והצהיר וכתב וחתם, אני חושב שאסף נתן את הכסף בשיקול דעת ושהוא לא טעה. ולמרות זאת, המניות לא היו אצל גיצלטר. גיצלטר עשה שגיאה חמורה מאוד, והוא התרשל בתפקידו. אסף גם לקח על עצמו התחייבויות של עוד מיליון וחצי דולר כדי לעזור לו לצאת מהבוץ, ומשם זה קצת יצא מהמסלול. אחר-כך אסף מכר נכסים וכיסה את החובות. זה כל הסיפור".

* ומה הקשר למי שזרק את הרימונים?

"אמרתי לך מה שאמרתי לך. זרקו, לא זרקו - אני לא יכול לדבר על זה. אסף השלים כל חוב שהוא צריך לשלם. את השריפה בחוץ הוא כיבה. אסף הגיש תביעה של 60 מיליון שקל נגד רייפמן, וכונס הנכסים של רייפמן קיבל אותה".

ארנון גיצלטר, עורך הדין של אמבלייז, מסר בתגובה: "זה שקר וכזב. לא היה ולא נברא. אני לא מכיר את אסף ברזני וגם לא את אחיו. אז הוא אמר. ב-35 שנות עבודתי כבר אמרו עליי הרבה דברים".

* נטען שגם אתה לקחת הלוואות משלי נרקיס.

"לא לקחתי הלוואות, בסך-הכול עזרתי לאחי אסף לפתור את הבעיות שלו", אומר ברזילי. "פתרתי אותן בשמחה, ושילמנו את הכול. הנזק שנגרם לי ולאחי גדול, נזק כספי ותדמיתי. אנחנו מקווים שרייפמן יחזיר את מה שהוא צריך. אנחנו הנפגעים, לא הפוגעים".

* מה אתה אומר על הטענה שזריקת הרימונים היתה מכוונת לאלי דוד?

"אני לא יכול להגיד כלום, זה בחקירה".

* החקירה נגמרה.

"מה שהסיקו מסקנות, הסיקו מסקנות. אני לא מוכן לתת מסקנות על העולם הזה. זה לא העולם שלי. אני לא מוכן להגיב על דברים שאני לא יודע".

* אלי דוד אמר שניסית להזיז אותו מהתפקיד.

"באמת ניסיתי להזיז אותו, בגלל שהוא מנכ"ל שלא ראוי לתפקיד הזה. הוא רואה חשבון, ורואה חשבון, ממה שאני מבין, לא יכול להיות מנכ"ל. מנכ"ל צריך להיות סוחר ממולח שיודע להזיז את החברה ולייצר ערך, ואמרתי את זה כמה פעמים בדירקטוריון. הוא הבין את המסר שהעברתי במשך שנתיים-שלוש, ועשה דבר נבון כשהלך והתפטר".

דוד מסר בתגובה: "לצערי האיש אינו ראוי להתייחסות, ואני דוחה את דבריו בשאט-נפש. ב-5 השנים האחרונות צמחה סובארו ופרחה בכל התחומים. פני החברה שונו בלי הכר, ועם ההצלחה הזו לא ניתן להתווכח. סובארו היום הנה חברה חזקה ופורחת, וזאת בזכות העובדה שדרכו של האיש אינה דרכי".

רייפמן בתגובה: "אינני יודע מה הקשר של אמנון לנושא, היות שכל העסקות נעשו מול אסף. הסכומים שאותם מציין אמנון רחוקים מהמציאות. אסף הוא חבר קרוב שעזר לי במלחמת השליטה. סך ההלוואות שקיבלתי מאסף עומד על 4.2 מליון אירו ו-1.5 מיליון דולר. אסף הצטרף לקבוצת הנושים בתחילת הכינוס, ודורש כ-44 מיליון שקל שמגלמים את הקרן ואת הריביות. אין כל ספק שאני חייב לאסף כספים, והוא בין נושיי המובטחים. לא ידוע לי על כל תביעה מצד אסף נגדי, ההפך. אסף ואשתו מבקרים אותי בביתי ותומכים בי באמונה שלמה שכספם יוחזר. תמוהה בעיניי טענתו של אמנון כי הוא היה צריך לעזור לאסף. ככל הידוע לי, אסף הוא זה שתומך באמנון כבר שנים, ובעבר אף ביקש ממני לעזור לאמנון בכספים. בלעדיי אסף היה אמנון מתרסק מזמן".