עצור נוסף בפרשת הולילנד: עו"ד מתי חותה, מנכ"ל עיריית בית-שמש

(עדכון) - חותה, לשעבר יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים, חשוד כי דרש וקיבל שוחד מיזמי פרויקט הולילנד, ובתמורה פעל לקידום אישור התב"ע של הפרויקט ■ מעצרו הוארך ב-5 ימים

בית משפט השלום בראשון-לציון האריך היום (ד') ב-5 ימים את מעצרו של עו"ד מתי חותה, לשעבר יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים וכיום מנכ"ל עיריית בית-שמש, החשוד במעורבות בפרשת הולילנד.

חותה, שנעצר על-ידי המשטרה מוקדם יותר היום, חשוד כי בין השנים 1996-2004, במהלך כהונתו כיו"ר הוועדה המחוזית ויו"ר ועדת המשנה להתנגדויות, דרש וקיבל שוחד מיזמי פרויקט הולילנד, ובתמורה פעל לקידום אישור התב"ע של פרויקט הנדל"ן העצום, על-פי דרישות היזמים. עם זאת, המשטרה לא נקבה בסכומי השוחד לכאורה.

העבירות המיוחסות לחותה הן לקיחת שוחד, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע.

במהלך הדיון טען בא-כוחו של חותה, עו"ד אבי אודיז, כי דבר מעצרו הצפוי של חותה פורסם בכלי התקשורת כבר לפני כ-20 ימים, ולכן, משלא עשה זאת עד היום, אין חשש כי חותה ישבש מהלכי חקירה.

עו"ד אודיז טען גם כי מעצרו של חותה נבע מהיכרותו עם שכניו ליישוב "יד רמב"ם" הסמוך לעיר רמלה, מאיר רבין ועמרם בניזרי, החשודים גם הם בפרשת הולילנד. "המעצר של חותה הוא חסר שחר, ואין כלום מאחוריו, זה אחד ממעצרי-השווא של הפרשה הזו", הוסיף עו"ד אודיז, אך בית המשפט לא קיבל את טענותיו.

מככב בכתב התביעה של דכנר

חותה עבד שנים רבות במשרד הפנים ונחשב למקורבו של השר לשעבר אריה דרעי. הוא אחד האישים המככבים בטיוטת כתב התביעה שניסח עו"ד אמנון יצחקניא, בא-כוחו של שמואל דכנר, אחד מאנשי המפתח בפרשת הולילנד, שהופצה ליתר המעורבים בחודשים האחרונים. דכנר פירט במסמך את האנשים שקיבלו ממנו תשלומי שוחד, המוגדרים במסמך "הוצאות מיוחדות", שבעבורם הוא דורש לקבל החזר מהיזם הלל צ'רני, בעליו של פרויקט הולילנד.

"כספים רבים הזרימו הנתבעים לכיסיהם של גורמים בכירים בעיריית ירושלים, במוסדות התכנון וברשויות המס, על מנת שיינתנו להם כל ההקלות, ההיתרים והאישורים, חרף מאות התנגדויות חריפות שליוו את הקמת הפרויקט במהלך כל השנים", נכתב בטיוטת התביעה. "ביצוע התשלומים בגין 'הוצאות מיוחדות' בוצע על-פי רוב באותה שיטה: דכנר נהג למסור לידי הגורם הרלוונטי שיק משוך לפקודת 'עצמי', והכספים נמשכו מן הבנק במזומן. לעתים מסר דכנר או מי מטעמו כספים לגורם זה או אחר בשטרות מזומנים".

במסגרת תשלומי השוחד טוען דכנר כי העביר לחותה סך כולל של 357 אלף שקל. לטענת דכנר, אף שחותה סיים את תפקידו כיו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים ב-2003, הוא שימש בהמשך גם יועץ חיצוני ליו"ר הוועדה שבא במקומו.

"מר חותה קיבל מידי הנתבעים (הלל צ'רני וחברת "הולילנד תיירות (1992) בע"מ" - י"י) כספים רבים הן בעת שמילא את תפקיד יו"ר הוועדה המחוזית, והן בתקופה שלאחר מכן. בזכות השפעתו הרבה על מקבלי ההחלטות בוועדה המחוזית, אישרה הוועדה בשנת 2005 את תוכנית השינויים, תב"ע 3507ו', חרף מאות התנגדויות שהוגשו".

לפני מספר שנים, ב-2002, נקשר שמו של חותה בפרויקט אחר באזור ירושלים, עת שופט בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, יהונתן עדיאל, ביטל את החלטתו של חותה למנוע מהחברה להגנת הטבע לערער לוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, על תוכנית לבניית יותר מ-1,350 יחידות דיור בהר סנסן שמדרום ליישוב "צור הדסה". החברה להגנת הטבע טענה כי לתוכנית יש השפעה סביבתית שלילית, וגם הוועד המקומי של "צור הדסה" התנגד לה בנימוק שהיא פוגעת באופיו הכפרי של האזור. לבסוף, ולמרות התנגדות חותה, לא נבנה הפרויקט על שמורת הר סנסן.

מאיר רבין יישאר במעצר

מוקדם יותר היום דחה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, השופט אברהם טל, את עררו של מאיר רבין על החלטת בית משפט השלום בראשון-לציון משלשום (ב') להאריך את מעצרו בפעם החמישית, ב-8 ימים נוספים.

רבין, החשוד כי שימש כמתווך העיקרי בהעברת כספי השוחד בפרשות הולילנד וחברת המלח, נמצא במעצר כבר כחודש ימים. הוא שומר על זכות השתיקה, וסניגוריו טוענים כי המשטרה מנסה להפעיל עליו לחץ כדי שישתף עמה פעולה.