ביבי מפורר את הבריאות הציבורית

אם יתירו לרופאי שיניים לטפל במסגרת הסל הממלכתי זה יזלוג למקצועות רפואיים נוספים

העובדה שהממשלה החליטה לאפשר לרופאי השיניים הפרטיים להעניק טיפולי שיניים לילדים במסגרת הסל הממלכתי, יחד עם העובדה שהדבר מחייב שינוי חקיקה כתנאי ליישום הרפורמה בבריאות השן, פורסמה לראשונה ב"גלובס" כבר ביום א' השבוע. המהלך אינו מהווה טרפוד לרפורמה - בניגוד לדיווחים שונים בתקשורת.

החשש האמיתי שעולה מהמהלך החדש מורכב וחמור בהרבה מטרפוד לכאורה של רפורמת השיניים. למעשה, המהלך יוצר תקדים שלפיו לראשונה מרפאות פרטיות יעניקו שירותים רפואיים במסגרת הסל הממלכתי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג זאת כצעד בעל חשיבות רבה מבחינה צרכנית, שיעודד את התחרות ויאפשר חופש בחירה רחב יותר, באמצעות 5,000 מרפאות השיניים העצמאיות בישראל. אבל בדיוק מצמד מילות הקסם "חופש בחירה" הציבור הישראלי צריך דווקא לחשוש.

"בארה"ב יש לנו יותר מדי אפשרויות בחירה, אבל אם אני אגיד את זה באמריקה מישהו עלול להוריד לי את הראש", הסביר לאחרונה בראיון ל"גלובס" צ'ארלס (צ'יפ) קאהן, נשיא פדרציית בתי החולים בארה"ב ואחד האנשים המשפיעים ביותר בארה"ב בתחום הבריאות.

"כמעט כל הרופאים בבתי החולים שלנו עצמאיים, כי בארה"ב מאמינים שכל מה שאפשר צריך להוציא למיקור חוץ. הרופאים מקבלים תשלום על כל שירות שהם מבצעים עבור הפציינט, וזו אחת הסיבות שיש לנו שימוש מוגזם, למשל, במכשירי MRI. אם נוסיף על זה את העובדה שיש לנו הרבה תביעות על רשלנות רפואית, נראה שככה נוצרת רפואה דפנסיבית: אף רופא לא לוקח סיכון ושולח את הפציינט לעוד סי.טי ועוד MRI. בסופו של יום העסק עולה הרבה כסף", הוסיף קאהן.

באותו ראיון חלק קאהן מחמאות למודל קופות החולים הנהוג בישראל, ואמר כי זהו מודל שמביא לריסון תקציבי אך גם ליעילות מבחינת האיכות הרפואית. למעשה, קאהן הסביר כי רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה מנסה לעשות היום את מה שהישראלים עשו מזמן.

גם רופאי הנשים ידרשו להשתתף

הבעיה הולכת ומתעצמת כשמביאים בחשבון כי המהלך שנוגע כעת לרופאי השיניים בלבד עלול בהחלט לזלוג גם למקצועות רפואיים נוספים. יקומו רופאי הנשים והפריון הפרטיים, או לצורך העניין רופאי הילדים הפרטיים, ויבקשו גם הם לקחת חלק בשירותי הסל הממלכתי. כלומר, הם ימשיכו לקבל פציינטים באופן פרטי, אך יבקשו מהמדינה לשלוח אליהם גם פציינטים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

"למה שרק קופות החולים יספקו שירותים לחולים? הרי לנו יש פריסה רחבה יותר וחבל שהציבור הרחב לא ייהנה מהמומחיות שלנו", הם יטענו - בדיוק כפי שטענו רופאי השיניים. ואם ביבי נתן לאלה, מדוע שלא ייתן לאלה?

"למה שלא תקום קופה לחולי לב? זה הרי חשוב יותר מקופה לצורך סתימת חריצי שיניים לילדים עד גיל 8", אומר היום ל"גלובס" אלי דפס, מנכ"ל שירותי בריאות כללית. דפס מתייחס לעובדה שהמהלך של נתניהו מחייב את מרפאות השיניים העצמאיות להתאגד לכדי "קופה" או כמה קופות, והוא מביע חשש כי הרעיון הזה נולד כדי ליישם בסופו של דבר רעיון ישן שעמו מזוהה נתניהו: הקמת קופת חולים חמישית למטרת רווח.

"אני לא מפחד מקופה חמישית וגם לא שישית, אבל צריך להבין שבתחום הבריאות הכללים הם לא אותם כללים של מבוא לכלכלה, שלפיהם הגדלת השוק תביא ליותר תחרות. בבריאות זה עולה כסף, וגופים פרטיים מטבעם רוצים להרוויח. זה נראה כמו כניעה לקבוצות לחץ שרוצות לעשות הון מהביטוח הציבורי, וקבוצות כאלה לא יכולות להתמודד עם הקריטריונים של גופים ציבוריים שמחויבים לאיכות ולא לרווח. גם כשמדברים על חופש בחירה צריך להבין שעל חופש כזה בדרך כלל האזרח משלם, ואם במקרה הזה המדינה חושבת שהיא תישא בתשלום ובהשלכות על ההוצאה הלאומית לבריאות, אז בסוף נהיה כמו יוון".

במילים אחרות, נתניהו מעודד רפורמה עם השלכות מרחיקות לכת, כאלה שיפגעו בריסון התקציבי של מודל קופות החולים הישראלי, יעלו את ההוצאה הלאומית לבריאות ויפגעו בטיפול הרפואי הרציף שיודעות לתת כיום קופות החולים - רציפות שכל כך חסרה לאמריקנים. באופן אירוני, נתניהו מביא לישראל את אמריקה בזמן שאמריקה מעדיפה את ישראל.