סרוסי: "לא נחזור למיתון; הצמיחה תימשך למרות הקשיים"

יו"ר בנק הפועלים מסמן את ההזדמנויות הנקרות בפני המשק הישראלי ורואה פוטנציאל גם בשדרוג הקרוב ב-MSCI ■ "התמונה מכאן מארה"ב אופטימית, אם כי זהירה" ■ לכל הידיעות מהוועידה

הכלכלה העולמית תמשיך בתוואי של צמיחה כלכלית הדרגתית ולא תשקע במיתון נוסף, חרף התפשטות משבר החובות באירופה. כך העריך היום (ד') יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

"מבין שני התסריטים האפשריים - צמיחה מתונה בכלכלה העולמית שמדי פעם סופגת גלי הדף באזורים שונים לעומת תסריט ה-Double Deep, כלומר חזרה למיתון עולמי - בחרנו בתרחיש שבעינינו סביר יותר והוא תסריט הצמיחה", אמר סרוסי. "מבחינתנו, תסריט זה עדיין תקף גם אם מדובר על צמיחה עולמית איטית יותר".

סרוסי, השוהה בימים אלה בשיקאגו, ציין כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב מתחזקת בחודשיים האחרונים, כפי שמעידים האינדיקאטורים הכלכליים שפורסמו לאחרונה. "כאשר אני משווה את המפגשים שקיימתי בארה"ב לפני מספר חודשים למפגשים שקיימתי בימים האחרונים, הייתי מסכם את המצב בשיפור ניכר ברמת האופטימיות", אמר סרוסי. הוא הדגיש כי הצמיחה בארה"ב ובשווקים המתעוררים תחפה על "הקשיים בכלכלה האירופית".

אחת הסיבות העיקריות להתאוששות הכלכלית בישראל ובעולם היא המדיניות המוניטארית המרחיבה בה נקטו הבנקים המרכזיים. הריביות הנמוכות הזינו את הראלי הגדול בשנה האחרונה בשווקים, אך סרוסי רמז כי הריבית הנמוכה נוטעת את זרעי הפורענות של המשבר הבא. לדבריו, "סביבת ריבית אפס מייצרת סיכונים חדשים כל הזמן, אף אם היא הייתה הכרחית".

השדרוג ב-MSCI - "הזדמנות לבלוט לטובה"

סרוסי אותת כי ההזדמנויות טמונות היום יותר בחברות הטכנולוגיה ופחות בחברות פרייווט אקוויטי, הנדרשות למימון שוטף כחמצן לפעילותן העסקית. הוא קרא לחברות היי-טק ישראליות לנצל את חלון הגיוסים העומד בפתח וכן את רצונן של חברות ענק לבצע רכישות בתחום הטכנולוגיה בימים אלה.

"בפגישות שקיימתי כאן עם גופי השקעה ובנקים להשקעות דנו בצנרת של ההנפקות הצפויות; לא הופתעתי מן התמונה שנתגלתה לעיני: סקטור הטכנולוגיה חוזר להיות פופולארי", אמר סרוסי. "אכן, אחוז ניכר מההנפקות המתוכננות הן של חברות טכנולוגיה. זה זמן שבו אנו חוזרים להיות שוק יעד אטרקטיבי לרכישות של חברות טכנולוגיה על ידי גופים גדולים מהעולם".

ב-26 במאי ישודרג השוק הישראלי לסטאטוס "משק מפותח" במדדי ה-MSCI ויחדל מלהיכלל בקטגוריית השווקים המתעוררים. בעוד שרבים בשוק תוהים באשר להשפעת המהלך על השוק הישראלי (בשל ירידה בנתח שתתפוס ישראל ב"עולם החדש"), סרוסי מציין כי גורמים בארה"ב עימם נפגש מביעים עניין בישראל, בין היתר בשל השדרוג ב-MSCI. הוא ציין כי ישראל יכולה לבלוט לטובה בקרב השווקים המפותחים, בשל הנתונים המאקרו כלכליים החזקים שלה ביחס למדינות אחרות בעולם המערבי.

"דווקא בימים אלה, ההזדמנות נובעת מהחולשה היחסית של חלק מהמדינות המהוות את קבוצת ההתייחסות שלנו במדד ומהצטרפות פוטנציאלית של משקיעים שרשאים להשקיע רק בקבוצת מדינות זו, כמו גופים רבים במזרח אסיה", אמר סרוסי. "התמונה מכאן מארה"ב אופטימית, אם כי זהירה. גם בהתייחס לסיכונים הנובעים מה"אפטר שוק" האירופי יש לנו הזדמנות להפוך ליעד השקעה אטרקטיבי המשלב יציבות וצמיחה".

סרוסי נשאל ע"י חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס", לגבי איתנותו וחסינותו של הבנק בעמידה בפני משברים עתידיים, ואמר כי "הבנק חסין, ההון שלו טוב, הבנק עובד רגוע ובהרמוניה. אנחנו נמצאים בעמדה חסונה וחזקה - מצוידים ומחוזקים ויכולים להיות בטוחים", אמר לסיכום.