הירידות בעולם ובת"א מאיימות לטרפד את גל ההנפקות

איתותים ראשונים למגמה המסתמנת הגיעו היום משוק החיתום: הנפקת חברת הביומד פלייט מדיקל, מקבוצת עילדב, שתוכננה לצאת היום לפועל, בוטלה בשל המצב בשווקים ■ בהנפקה נוספת של חברה גדולה יותר, שכן יצאה היום לפועל - חברת הנדל"ן לוינשטין נכסים - נראה כי המנפיקה נאלצה לחתוך במחיר

המגמה השלילית בשווקים, בשל חוסר הוודאות המתגבר באשר לכלכלת אירופה, מאיימת על גל הנפקות האקוויטי שתוכנן להתבצע במהלך החודש הקרוב, לאחר הפסקה של קרוב לשלוש שנים. כך העריכו היום (ד') פעילים בשוק החיתום.

בשנת 2008 הונפקה בבורסה של תל אביב חברה אחת בלבד (סלע קפיטל נדל"ן) וכך גם ב-2009 (די פארם), אך לאחר הזינוק שרשמו השווקים הפיננסיים מאז מארס 2009 נדמה היה ששוב נפתח חלון הזדמנויות בשוק הראשוני, ואכן ברבעון הראשון של 2010 כבר הונפקו 5 חברות חדשות: אלון חיפושי גז (שפוצלה מדור-אלון), אינטק פארמה, פרוטואולוג'יק, קרדן נדל"ן ודורי בנייה.

אבל בתור ממתינות עשרות חברות נוספות, שתכננו להנפיק מניות במהלך חודש מאי על בסיס הדו"חות הכספיים לסיכום שנת 2009, וכעת, המשבר שמגיע אלינו ממדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד) מאיים להרוס להן את התוכניות.

איתותים ראשונים למגמה המסתמנת הגיעו היום משוק החיתום: הנפקת חברת הביומד פלייט מדיקל , מקבוצת עילדב, שתוכננה לצאת היום לפועל, בוטלה בשל המצב בשווקים (בפלייט מדיקל יחליטו בהמשך אם להוציא את המהלך לפועל, בהתאם למצב השוק).

בהנפקה נוספת של חברה גדולה יותר, שכן יצאה היום לפועל - חברת הנדל"ן לוינשטין נכסים - נראה כי המנפיקה נאלצה לחתוך במחיר. בעוד בתחילה תכננה קבוצת לוינשטין להנפיק את החברה הבת לפי שווי של 300-330 מיליון שקל, ההערכות היום היו כי היא תתפשר בסופו של דבר על מחיר שנמוך בעד 25%, ותוציא את ההנפקה לפועל לפי שווי של כ-250 מיליון שקל בלבד. בנוסף, שיפרה לוינשטין נכסים באופן משמעותי את התנאים לטובת המשקיעים, ובשורה התחתונה חתכה את המחיר בחדות.

את ההנפקה ליוו מטעם החברה עורכי הדין יעקב שטיינמץ וליבנת עין שי ממשרד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות'.

"שוק החיתום יתאים עצמו למצב"

עמוק מתוך הפוזיציה, מנסים היום החתמים לשמור על אופטימיות זהירה. "הנפקות שמתומחרות בסדר יכולות להצליח, בעיקר חברות גדולות מהסוג של עזריאלי ואלקטרה צריכה שאין לי ספק שהן יוכלו להנפיק", אומר היום מאיר דלאל, מנכ"ל אנליסט חיתום. "בתחום האג"ח יידרש תיקון של תשואות כלפי מעלה לעומת רמות המחירים שהחברות חשבו לגייס, אבל הן עדיין יכולות להצליח, קל וחומר בחברות מדורגות. יש חברות טובות בגל הזה".

בטווח המיידי הנפגעות העיקריות צפויות להיות החברות הקטנות יותר - בעיקר מתחום הביו טכנולוגיה - שקידמו לאחרונה תוכניות לגייס כסף מהציבור בהנפקת מניות. אולם, גם חברות גדולות יותר ייפגעו מההאטה ואם הן יתעקשו להמשיך בתוכניות ההנפקה שלהן כמתוכנן, הן ייאלצו כנראה להתפשר על המחיר, ולהוציא את ההנפקות לפי שווי נמוך יחסית לזה שעליו דובר בחודשים מארס ואפריל.

רק לפני שבועות ספורים, כשהמעו"ף שהה סמוך לרמות השיא שלו, התמונה הייתה כאמור שונה לחלוטין, וטיוטות התשקיף נערמו ברשות ני"ע. לאחר חופשת הפסח, העריכו בחברות החיתום, יביא עמו חודש מאי גל גיוסים רחב גם מבחינת היקפים, וגם מבחינת מספר החברות החדשות שיצטרפו לגל הגיוסים.

כעת הקולות שונים לגמרי. "אין ספק שרמות המחירים בשוק הסחיר משליכות על הרמות האפשריות של המחירים בשוק הראשוני", אומרת נגה קנז, מנכ"לית רוסריו. "כרגע לא ידוע על הנפקות שבוטלו או נדחו אבל כמו כל הפעילים בשוק, גם הסקטור הזה יתאים את עצמו לשווקים, בין מבחינת מחיר ובמידת הצורך בשינוי מועד".

עם זאת היא מציינת כי "מרבית ההנפקות הן של חברות גדולות וחזקות שלהערכתנו לא יתפשרו על המחיר. עזריאלי לא באמת חייב את הכסף מחר בבוקר".

זה המקום להזכיר כי גם הנפקת המניות של קרדן נדל"ן, שבוצעה במהלך חודש מארס, לא עברה כפי שקיוו החתמים. החברה מקבוצת קרדן גייסה כ-80 מיליון שקל לאחר שהורידה ב-15% את השווי לפיו תכננה להנפיק, וזה הסתכם בכ-350 מיליון שקל.

כעת, כשבשוק החיתום חוזרים לדבר על הסלקטיביות של המשקיעים ועל חשיבות התמחור טרם ביצוע ההנפקה, עומדות על הפרק מספר הנפקות הון משמעותיות, מהגדולות שראה שוק ההון המקומי בשנים האחרונות. בראשן נמצאת הנפקת קבוצת עזריאלי, לגיוס של 2.5 מיליארד שקל.

לגבי עזריאלי ישנו קונצנזוס בשוק בכל הנוגע לחוזק הקבוצה ויכולתה לגייס הון משמעותי גם בתקופה פחות טובה, אולם גם באשר להנפקה זו לא נפסלת אפשרות להפחתת מחיר: "עזריאלי היא קבוצה מאוד רצינית ולא צפויה להיתקל בבעיות מיוחדות, למרות המצב", אומר אחד החתמים בשוק. "אולי הם יזיזו את המחיר, אבל בשוק מחכים להנפקה".

"תשובה יצטרך להרים טלפונים"

בימים הקרובים מתוכנן להתחיל ה"רוד שואו" של הנפקת אלעד קנדה (אחת מזרועות הפעילות של יצחק תשובה). אחד מהפעילים בשוק החיתום שהתייחס לגיוס המתוכנן העריך כי "למרות המצב הנוכחי, תשובה עדיין ירצה לרשום את אלעד קנדה למסחר בישראל. אבל אם המצב יחמיר, גם ההנפקה של תשובה לא תצא לפועל בלי לחץ, ולא מן הנמנע שתשובה בעצמו יצטרך להרים טלפונים כדי לעזור להצלחתה".

גם קבוצת אלקו צפויה להתחיל בקרוב לקדם את הנפקת מניות חברת הבת אלקטרה צריכה, לאחר שבשבועות האחרונים נמכרו 15% מהחברה לפסגות וללאומי פרטנרס במחיר המשקף לאלקטרה צריכה שווי של כמיליארד שקל.

בסוף השבוע האחרון פרסמה אלביט מדיקל טיוטת תשקיף לקראת גיוס של 50-70 מיליון דולר שהיא מתכננת לפי שווי של 250-350 מיליון דולר.

אחד מהפעילים בשוק ציין היום כי "במחיר שמוטי זיסר דורש הוא לא יצליח להשלים את הגיוס. הוא יאלץ לחתוך בצורה משמעותית את המחיר כדי להשלים את המהלך".

"השוק היה באווירת פסגות ולא קרה כלום אם הוא יורד ב-10%" מסכם אהרון סמרה, מנכ"ל איפקס חיתום. "כמגמה, עוד מוקדם לקבוע אם ייעצרו ההנפקות או לא. כרגע אנחנו רואים את זה כאירוע נקודתי, ולא מתמשך כמו שהיה במשבר האחרון".