כלל פיננסים: במניות האגרוכימיה מבצבץ ערך אמיתי

האנליסט אבירן רביבו: "המשקיעים הספקולטיביים פשוט התנדפו משוק הסחורות החקלאיות בחודשים האחרונים. כתוצאה ישירה מכך, גם הסיכון הגלום במניות האגרו כימיה ירד משמעותית"

בשבועות האחרונים מפגינות הסחורות החקלאיות עוצמה מפתיעה. התירס שומר על רמת מחירים של 3.6-3.7 דולר לבושל למרות הצניחה בערכו של היורו והנפילה במחירי הנפט חזרה ל-80 דולר לחבית.

האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים מציין, בסקירה שפירסם היום, כי התרגלנו לראות בשערי היורו והנפט כנתונים בעלי השפעה גבוהה על מחירי הסחורות החקלאיות, ויכולתן של הסחורות החקלאיות לעמוד בפרץ הנפילות האחרונות בשווקים מרשימה.

למה זה קורה ? "כרגיל, חפשו את הכסף הספקולטיבי. לגל הירידות האחרונות נכנסו הסחורות החקלאיות כאשר היקף החשיפה שלהן לכסף ספקולטיבי מצוי בשפל של השנים האחרונות. להערכתנו, זוהי הסיבה המרכזית לעמידותן בלחץ המכירות של השבועות האחרונים".

המשקיעים הספקולטיביים פשוט התנדפו משוק הסחורות החקלאיות בחודשים האחרונים. מספר החוזים כיום ירד להיקף חסר משמעות, לאחר שאף פלרטט עם פוזיציית השורט בתחילת אפריל. למעשה, מאז שיאו של המשבר הפיננסי בתחילת 2009 לא ראינו רמה כה נמוכה של כסף ספקולטיבי בסחורות החקלאיות, אומר רביבו.

המשמעות המרכזית של ההתפתחויות האלה היא שהסיכון לירידות הגלום ברמות הנוכחיות של מחירי הסחורות החקלאיות כיום ירד פלאים לעומת המצב בשנים האחרונות. רוצה לומר, לרמות הנוכחיות אכן ניתן להתייחס ככאלו שמשקפות תמונה אמיתית של מפת הביקוש וההיצע העולמי בשוק הריאלי ולא תנועת כספים פיננסית וספקולטיבית ברובה.

כתוצאה ישירה מכך, גם הסיכון הגלום במניות האגרו כימיה ירד משמעותית. ברמות הנוכחיות החקלאים עדיין נהנים מרווחיות יפה. אמנם ייקח זמן עד שהביטחון יחלחל לפעולות רכישה אגרסיביות של תשומות חקלאיות, אולם בהחלט יש מקום לאופטימיות בנוגע לקצב התאוששות הביקושים בתעשייה עם התקדמות השנה.

חשוב לציין, אומר רביבו, כי עד כה מתעלמות מניות סקטור האגרו כימיה מהעמידות המרשימה של הסחורות החקלאיות. מניות הדשנים נסחרות במומנטום שלילי חזק למרות התוצאות המרשימות של הרבעון הראשון, ופוטאש איבדה לא פחות מ-25% מאמצע מרץ. גם כיל , הנציגה המקומית של הסקטור, איבדה כ-15% מערכה בתקופה זו. ללחץ המגיע מבחוץ על המניה מצטרף החשש (המוצדק חלקית) מהשפעה השלילית של יציאת הזרים מהשוק על המניה.

עם זאת, "אנו מאמינים כי לראשונה מזה תקופה ארוכה מבצבץ ערך אמיתי במניות אלו. במילים ערך אמיתי אנו מתכוונים לציפיות המבוססות על התפתחויות בשוק הריאלי ולא על זרימה מתעתעת של כסף ספקולטיבי לשוק הסחורות החקלאיות, כפי שראינו יותר מדי פעמים בעבר".