מסמך מיוחד: מלחמה בין גוגל למיקרוסופט שחזרה לכותרות

לפני 3 שנים החלה גוגל עם שירות המסמכים שלה, גוגל דוקס, לנגוס באחד ממקורות ההכנסה העיקריים של מיקרוסופט, תוכנת האופיס ■ ענקית התוכנה לא נשארה חייבת - ועשתה קופי-פייסט לרעיון עם הממשק המוכר של וורד, תוך שיתוף-פעולה עם מתחרה אחרת של גוגל, פייסבוק

מיקרוסופט וגוגל נאבקות ביניהן כבר הרבה זמן בזירת האינטרנט. המלחמה על מנועי החיפוש התגברה בשנה האחרונה עם השקת בינג, מנוע החיפוש המשופר של ענקית התוכנה, שאמור עם הזמן לתת פייט להצלחה של גוגל בתחום. גם גזרת הדואר האלקטרוני הפכה בעשור האחרון לזירת התגוששות בין השתיים עם ג'ימייל של גוגל והוטמייל של מיקרוסופט.

במקביל, מיקרוסופט חתמה על הסכם שיתוף פעולה פרסומי עם יאהו כדי לנסות ולנגוס בנתח השוק הזה ברשת, מקור הכנסתה העיקרי של גוגל. בנוסף, גם שווקי הדפדפנים ומערכות ההפעלה - הן למחשב והן לסלולר - לא נשארו יתומים ממלחמה בין שתי הענקיות.

מלחמה אחת שנשארה קצת בצד, חזרה בשבועות האחרונים לכותרות - המלחמה על תוכנות המסמכים. גוגל זיהתה לפני שלוש שנים צורך להעניק פתרון אונליין חינמי לאחד ממקורות ההכנסה העיקריים של מיקרוסופט, תוכנות האופיס ובראשן, וורד. במשך שנים תלמידים, סטודנטים, אנשי עסקים ובעצם כמעט כל אחד שרצה לכתוב מסמכים על מעבד תמלילים, נאלץ להשתמש בתוכנת הוורד של מיקרוסופט, שהגיעה בתוך ערכת האופיס, אם באמצעות רכישתה בכמה מאות שקלים ואם בדרכים אחרות.

בשוק אמנם קיימים כמה פתרונות חינמיים, כמו אופן אופיס, אך הציבור הרחב לא ממש התלהב מהם, והשליטה נותרה זמן רב בידי מיקרוסופט. הסיבה העיקרית לכך היא שהוורד הייתה התוכנה הטובה ביותר בשוק, ואף אחד לא רצה להפקיר את מסמכיו לתוכנות מסורבלות, שלא מסתדרות מספיק טוב עם עברית.

מצב זה, של היעדר תחרות בשוק מעבדי התמלילים, השתנה לפני כשלוש שנים, עת השיקה גוגל באופן רשמי את שירות גוגל דוקס (Docs). הרעיון מאחורי המוצר היה להציע לציבור הגולשים תוכנה אינטרנטית חינמית וידידותית, שתחליף את האלטרנטיבה הקיימת של מעבדי תמלילים בתשלום. היום, מי שרוצה לכתוב מסמך, גיליון אלקטרוני או מצגת, יכול להשתמש בפתרון החינמי של גוגל. החיסרון היחיד שלו הוא שהשימוש בו מחייב חיבור קבוע לרשת.

כותבים ביחד, מכל מקום

אחד המאפיינים האטרקטיביים ביותר של גוגל דוקס, פרט ליכולת לכתוב מסמכים בקלות, הוא השיתופיות שמאפשר השירות. משתמשים יכולים באמצעות דוקס לקשר את החברים שלהם לקבצים שכתבו, ולאפשר לכל אחד מהם לבצע שינויים במסמך. כמו כן, המסמכים ניתנים להמרה לקובצי .doc, כך שניתן לקרוא אותם או להמשיך לעבוד עליהם גם בוורד הרגיל והקלאסי.

מאפיין נוסף של דוקס הוא מתן אפשרות לאדם הכותב מסמך לעבוד על המסמך הזה בכל מקום. לפני הדוקס, אדם שכתב מסמך בעבודה ורצה להמשיך לעבוד עליו בבית היה צריך לשלוח לעצמו את הקובץ במייל (ובעבר היותר רחוק, להעתיק אותו לדיסקט). כשהעבודה מתבצעת באמצעות הדוקס, המסמך נשמר באתר של גוגל, והמשתמש יכול להיכנס לאתר ולמסמך באופן ישיר מכל מקום.

הפתרון הזה של גוגל נותן מענה לבעיות שנוצרות כאשר העתקים שונים של אותו מסמך נשלחים במייל למספר אנשים, והמעקב אחר הגרסאות השונות הופך למסובך במיוחד.

לפני כמה חודשים, גוגל החליטה להרחיב את השירות ולהפוך אותו גם לשרת אחסון, שמאפשר לטעון קבצים מסוגים שונים ולגשת אליהם מכל מקום, וכן לשתף את הקבצים עם אנשים אחרים. היכולת הזו שימשה גם כחרב פיפיות, מאחר ומקומות עבודה שחוסמים אתרי אחסון קבצים התייחסו לדוקס באותה צורה, וחסמו את הגישה אליו ללא אישור מיוחד מהצוות הטכני.

באחרונה, גוגל הכניסה מקצה שיפורים נוסף בדוקס שלה עם אפשרות לראות אילו שינויים במסמכים נעשו על ידי אנשים אחרים, אפשרות לצ'ט בין העורכים של המסמך וכן אפשרות גם לציורים ולאיורים.

מיקרוסופט מחזירה מלחמה

לפני כשבועיים הודיעה מיקרוסופט על מוצר מתחרה לגוגל דוקס, שמכונה, למרבה הפלא, גם הוא בשם דוקס. כדי להילחם בהצלחה בגוגל דוקס, צירפה מיקרוסופט לקרב את הרשת החברתית הפופולרית בעולם, פייסבוק, בה היא מחזיקה אחוזים בודדים, וכך מסמכים שנוצרים בשירות החדש ניתנים לשיתוף עם החברים של המשתמש בפייסבוק.

מיקרוסופט מגדירה בשלב זה את שירות הדוקס שלה כבטא סגורה, ואינה מאפשרת הרשמה חופשית אליו, אלא רק כניסה לרשימת המתנה. בסרטונים שחשפה באתר השירות, ניתן להתרשם שמדובר בעצם בגרסה מקוונת של וורד.

דבר זה יכול לתת לה יתרון על-פני גוגל דוקס, מכיוון שהמשתמשים אינם צריכים להתרגל למעבד תמלילים עם ממשק חדש. השירות מאפשר גם יצירת מסמכים בפאואר-פויינט ובאקסל - מה שאפשרי גם בגוגל דוקס.

יתרון נוסף, כרגע בתיאוריה (מכיוון שהשירות כאמור סגור עדיין), הוא שככל הנראה תהיה תאימות טובה יותר בהעברה של מסמכים מוורד לדוקס של מיקרוסופט. בגוגל דוקס יש לפעמים בעיות בהמרה, כמו הפיכת סדר של עברית ואנגלית, בעיה שלא מתרחשת באופן קבוע, אך יכולה להופיע לפעמים.

עוד נקודה לטובת מיקרוסופט היא שכאשר רוצים לפרסם מסמך כלשהו, המשתמש יכול לעשות את זה יותר בקלות דרך הפייסבוק. דבר זה מאפשר גישה נוחה יותר לשיתוף המסמכים עם חברים וליצירת מאגר גדול של קוראים.

מלבד הדוקס של מיקרוסופט, החברה מתכננת לבצע כמה שינויים גם בתוכנת אופיס 2010, שהיא אמורה להשיק השנה, שיהפכו אותה למותאמת יותר לעידן האינטרנט.

הגולשים מרוויחים מהתחרות

בין השינויים המתוכננים, מיקרוסופט אמורה לאפשר גרסת אופיס אונליין חינמית עם אפשרויות מוגבלות וכן להוסיף גרסת אופיס לדפדפן, שתאפשר לערוך מסמכים ישירות מתוך האקספלורר.

המהלך החדש של מיקרוסופט הוא כאמור עוד קרב במלחמה בינה לבין גוגל, הפעם בגזרת התוכנות המשרדיות, כשעל הדרך שתי החברות מנסות להעביר אנשים משימוש בתוכנה בתשלום לשימוש חינמי. לא ברור עדיין כיצד מתכננת מיקרוסופט להרוויח מהשימוש בדוקס, אם בכלל, וכיצד תשלב את המוצר באופן שלא יוביל לפגיעה קשה במכירות של תוכנת האופיס 2010.

שירות הדוקס של מיקרוסופט מקודם באמצעות הרשת החברתית פייסבוק, שמיקרוסופט מחזיקה בה כאמור מניות, מה שאומר שהיא שילבה ידיים עם ענקית התוכנה כדי להתנגח בשירות הדוקס של גוגל.

ענקית האינטרנט ניסתה גם להתחרות בפייסבוק עצמה באופן ישיר באמצעות השקת שירות גוגל באזז. בנוסף, נפוצו שמועות ברשת שפייסבוק מתכוונת להשיק שירות דואר אלקטרוני שיתחרה בג'ימייל. כך שבסופו של דבר המלחמה על התוכנות המשרדיות ברשת, היא בסך הכל עוד קרב במסגרת המלחמה הגדולה.

בינתיים, נראה כי המנצחים הגדולים במלחמה הזאת הם הגולשים, שמקבלים תוכנות טובות יותר ללא עלות.