חברות הסלולר: אי-אפשר לקיים דיאלוג עם מש' התקשורת ב'עליהום'

בשל החוק האוסר על שינוי תעריפים בתקופה זו, החברות טוענות כי לא יוכלו לפצות עצמן על הורדת תעריפי הקישוריות ■ חוששות כי ייאבדו הכנסות כתוצאה משימוש גובר של התקשרות מרשת נייחת לרשת סלולר ■ טוענות: מי שצפוי להרוויח מהמהלך הן בזק, HOT, קווי זהב וכדומה

"לא נוכל לפצות את עצמנו על הפגיעה בהכנסות כתוצאה מהירידה בתעריפי הקישוריות, משום הקביעה של משרד התקשורת שלא להעלות מחירים בתקופת התחייבות", כך טוענות היום (א') חברות הסלולר, שמתחילות להתארגן למאבק מול המשרד בנושא הפחתת תעריפי השלמת שיחה בסלולר.

לדברי החברות, בזמן תקופת ההתחייבות של המנוי אין אפשרות לשנות את המחיר, מה שמבדיל את המצב מההפחתה הקודמת בשנים 2005-2008. הפחתת הקישוריות בסלולר תעלה את הכדאיות הכלכלית להתקשרות מרשתות נייחות לרשתות סלולר, והחברות מתייחסות בעיקר לכך שמי שצפוי להרוויח מהמהלך הן בזק וחברות התקשורת הנייחות כמו הוט, קווי זהב וכדומה. כיוון שכיום רוב הלקוחות מחויבים לתוכניות של תעריף אחיד וכולל - הלקוח משלם מחיר קבוע לכל היעדים, הפחתת הקישוריות לא אמורה לפגוע בחברות בהיבט הזה. הדאגה העיקרית היא שזרם התנועה ישתנה והן ייאבדו הכנסות כתוצאה משימוש גובר של התקשרות מרשת נייחת לרשת סלולר. במילים אחרות, יהיה זול יותר להחליף בין הטלפון הנייד לנייח כתוצאה מהפחתת תעריפי השלמת שיחה בסלולר.

המשרד מטפס על סולם גבוה

בימים אלה חברות הסלולר מגבשות את תגובתן לשימוע שיפרסם משרד התקשורת, שבמסגרתו הודיע על הפחתה דרסטית של תעריפי הקישוריות ב-84% במכה אחת החל מהשנה.

החברות יוצאות כנגד המלצת משרד התקשורת מהשבוע שעבר בדבר הפחתת הקישוריות, ומציינות שההתקפות מצד התקשורת והציבור נגדן יוצרות מצב בו אי אפשר לקיים תהליך של שימוע הוגן. הן טוענות שכיום מתנהל עליהום ציבורי ותקשורתי כלפיהן, ושמשרד התקשורת מנצל זאת.

בכירים בחברות אומרים שכדאי היה שמשרד התקשורת ינהל דיאלוג ענייני מול החברות, שכן מדובר בחברות שומרות חוק שמסיהן מסתכמים במיליארדי שקלים, וכן הן מקיימות תעשייה רווחית שלא נשענת על סיוע ממשלתי. בכלל, הן טוענות, כדאי שמשרד התקשורת ישמור לעצמו כמה סולמות שיוכל לרדת מהם, אם מאוחר יותר יתברר שהוא עשה כמה טעויות בדרך.

משיחות עם בכירים בחברות עולה כי לחברות יש כמה טיעונים נוספים על אלה שהציגו ב"גלובס" בשבוע בעבר: הראשונה עוסקת בחוסר העקביות שבהפחתה הנוכחית ל-4.14 אג'. הטענה היא כי ההפחתה לא עקבית ביחס להפחתות קודמות שהמשרד נקט בהן, וכן לא עקבית ביחס לאירופה, שם היא נעשית בהדרגה ולא במכה אחת, כמו שמסתמן שיקרה בארץ.

טענה נוספת מתייחסת לכך שאין כל הצדקה שתעריפי השלמת שיחה ברשתות נייחות וברשתות סלולר יהיו זהים. לטענת החברות, השלמת שיחה ברשת סלולר גבוהה יותר בגלל הטכנולוגיה, התדרים והעלויות הגבוהות בתחזוקה, מה שלא קיים ברשתות נייחות, שכן שם העלויות כבר החזירו את עצמן לפני שנים רבות.

טענה מרכזית ואחרונה היא שתעריפי הקישוריות שמומלצים כרגע על ידי משרד התקשורת נמוכים ממה שנקבע באירופה. החברות מביאות דוגמאות שמוכיחות כי תעריפי הקישוריות בישראל לאחר ההפחתה יהיו נמוכים בעשרות אחוזים ממה שנקבע במדינות באיחוד האירופי.

11
 11