נוהל חדש: בהליך פלילי יש לכלול בבקשה את תגובת הסניגור

הנוהל הופץ היום ע"י נשיאת ביהמ"ש המחוזי בת"א, דבורה ברלינר, לפרקליטות ולסניגוריה הציבורית ■ ועד מחוז ת"א של לשכת עוה"ד: "האפליה בין התביעה לסניגוריה בכל הקשור להגשת בקשות בהליכים פליליים תוקנה"

הפרקליטות וגופי התביעה יחויבו לבקש ולקבל את עמדת הסניגור לפני הגשת בקשות בהליכים קיימים לבתי המשפט - כך קובעת נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת דבורה ברלינר, בנוהל חדש שהפיצה היום (א') לפרקליטות המדינה ומחוזות תל-אביב והמרכז, לתביעה המשטרתית ולסניגוריה הציבורית.

הנוהל, שהגיע לידי "גלובס", מאזן את חובת התגובה המוטלת הן על התביעה והן על ההגנה בהליכים פליליים, ומטיל על התביעה חובה לבקש את עמדת הצד שכנגד לבקשות בתחום הפלילי. עד כה חובה זו היתה מוטלת על הסניגורים בלבד.

הנוהל החדש גובש על-ידי ברלינר בעקבות דיונים עם ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין. חברי ועדת בתי המשפט של ועד המחוז, עו"ד נתי שמחוני ובעז בן-צור, נועדו לפני כחודש וחצי עם ברלינר ועם שורה של שופטים נוספים במחוזות תל-אביב והמרכז, והגיעו לסיכומים באשר לחובה לבקש את תגובתם של סניגורים במסגרת בקשות בהליכים פליליים.

לדברי עו"ד שמחוני, "האפליה בין התביעה לסניגורים עוררה מרירות אצל העוסקים בתחום, והגיע הזמן לתקן את האפליה ולהחיל נוהל אחיד הן על גופי התביעה והן על סניגורים".

הנוהל החדש מבדיל בין בקשות דיוניות ופרוצדורליות (בקשות לדחיית מועדי דיונים או בקשות לשחרור נאשמים מנוכחות בדיונים בבית המשפט) - לבין בקשות מהותיות (קבלת חומרי חקירה, בקשות לשחרור נכס תפוס או להמשך ההחזקה בו, או הארכת תוקף של דמי ערובה), כמפורט בהמשך.

להרחיב את הנוהל

ברלינר מדגישה בנוהל כי "הוראות אלה חלות הן על גופי התביעה והן על סניגורים, והמזכירות תנהג בהתאם".

לפי שעה יחול הנוהל על בתי משפט מחוזי ושלום במחוז תל-אביב, מאחר שהנוהל שפרסמה ברלינר נעשה בתיאום עם השופטת זיוה הרמן-הדסי, נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל-אביב, והשופט זאב המר, סגנה של ברלינר לעניינים פליליים.

עם זאת, יש הידברות הן בין שופטי מחוז תל-אביב לשופטי מחוז המרכז, והן בין לשכת עורכי הדין לנשיאת המחוזי בפתח-תקווה, השופטת הילה גרסטל, במטרה להרחיב את תחולת הנוהל באופן פורמלי גם למחוז המרכז.

מוועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין נמסר כי "האפליה בין התביעה לסניגוריה בכל הקשור להגשת בקשות בהליכים פליליים תוקנה. כל סניגור העוסק בתחום הפלילי לבטח חש על בשרו אפליה פסולה זו. כעת בא הקץ לאפליה עם גיבוש נוהל אחיד המתייחס לבקשות דיוניות ומהותיות בעניינים פליליים, שיחול הן על גופי התביעה והן על הסניגורים".

מה אומר הנוהל החדש של ברלינר?

* בקשות דיוניות ופרוצדורליות:

- בקשות לדחייה יוגשו עם תגובת הצדדים שכנגד.

- המזכירות תונחה שלא לטפל בבקשות ללא תגובת הצד שכנגד.

- במקרים חריגים גם ניסיון להשגת תגובה ייחשב תגובה.

* בקשות מהותיות:

- ככלל, בקשה מהותית תוגש כשאליה מצורפת תגובת הצד שכנגד.

- במקרים חריגים ניתן להגיש בקשה מהותית ללא תגובה, אך יש לציין במפורש ובמודגש כי הבקשה מוגשת ללא תגובה ויש לנמק זאת.

- בקשות ללא תגובה יועברו לבחינת שופט.