גלרית תמונות בלעדית: בכירי האוצר גולשים להנאתם מהחומה הסינית - על חשבון משלמי המסים בישראל

משבר כלכלי? סערה בשווקים? משלחת האוצר בילתה את סוף השבוע בטיול באתרים היסטוריים בסין ■ עלות כל אחד מ-15 חברי הפמליה של שר האוצר שטייניץ - כ-6,000 דולר ■ המשלחת נהנתה - אך לישראל עדיין אין נספח מסחרי קבוע בסין

מי שנתקל בעיתוני הבוקר הגדולים של סין ביום שישי האחרון, היה יכול לקבל את הרושם שהסינים תופסים מישראל. תמונת ענק של שר האוצר, יובל שטייניץ, יחד עם זוכה פרס נובל הפרופ' ישראל אומן, המתלווה אליו בביקורו בן השבוע וחצי בהונג קונג וסין, התנוססה על עמוד השער של ה"צ'יינה דיילי" באנגלית ובסינית, וגם על עמודו הראשון של העיתון הנחשב, "שנחאי דיילי".

הרבה יותר מנפח הסיקור שזכה לו שר האוצר בישראל. השניים צולמו כשהם אוחזים בליטוגרפיה ממוסגרת של מאמרו של אלברט איינשטיין על תורת היחסות, שסחבו איתם מישראל כמתנה לביתן הישראלי בתערוכת האקספו בשנחאי. שטייניץ שמח להסביר שעל אף שאיינשטיין קבע ש (2)E=MC, "לנו אין את ה-E או את ה-M, אבל את ה-C, יש לנו הישראלים בריבוע".

שני שרים, סגן שר ושלל יועצים

באירוע הפתיחה של יום ישראל באקספו, כשהציג שר האוצר את אומן בפני הנוכחים הסינים, אפשר היה לשמוע את הרחש בקהל כשציין שהפרופ' הוא זוכה פרס נובל. בניגוד להרבה מקומות בעולם, בסין, ישראל נתפסת כמעצמת ידע, ולא מעלה מיד אסוציאציות של טרור ואוטובוסים מתפוצצים.

באותו בוקר של הפרסום בעיתון, כשעלה שר האוצר לטיסה לבייג'ין, זיהו אותו כמה מנוסעי הטיסה וביקשו להצטלם איתו. ההכרזות על הגברת הייצוא לסין, על הקמת מרכזים ישראליים בסין שיסייעו בהטמעת חברות ישראליות בשוק הסיני, הלהיבו את המקומיים.

שר האוצר הגיע לכאן מלא רעיונות ונכונות. הרושם שעשתה הפמליה הגדולה שליוותה אותו, הכוללת ארבעה מיועציו, את מנכ"ל משרדו, חיים שני, את סגנו יצחק כהן ויועצו, את השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מנכ"ל משרדו ושתיים מיועצותיו, מאבטחים, אנשי עסקים ועיתונאים, היה גדול (5,500 דולר לאדם, פלוס הוצאות אבטחה וטיסה בביזנס לשרים. תעשו את החשבון). הכבישים שנסגרו עבור השיירה מרובת המכוניות בכל פעם שרצתה לצאת לביקור רשמי או סתם לארוחת ערב, קבלות הפנים המפוארות, הפגישות, כולן נתנו את הרושם שמדובר בביקור מכובד, שגם בישראל מייחסים לו את מלוא כובד המשקל.

ולמה שיקבלו רושם אחר? רק בשבוע שעבר ביקר כאן שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, בעוד שבועיים יהיה זה תורו של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב להגיע לבייג'ין, ביומנו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מופיע ביקור בסין בחודש-חודשיים הקרובים, ומשרד החוץ רק מוסיף תקנים לשגרירות.

בישראל מכירים בחשיבות של עבודה כלכלית-מסחרית בסין. המדינה נמצאת בשיא התנופה, בעמדת זינוק לעמדת הכלכלה הראשונה בעולם ויש בה ביקוש עצום לטכנולוגיות ישראליות בתחומי הקלינטק, תעשיית המים, אנרגיות סולריות ותחבורה נקייה.

מה שכנראה פחות מובן בארץ הקודש זה הצורך בגורם מקצועי שיבין את הצרכים של השוק הסיני ויחבר בינו לחברות ישראליות. מישהו שיידע לא רק לא רק לזהות את ההזדמנות, אלא להביא את ההזדמנות לידי מיצוי בקרב גורמי ממשל בסין.

יובל שטייניץ / צלם: לילך ויסמן
 יובל שטייניץ / צלם: לילך ויסמן

שר האוצר יובל שטייניץ

מאז יוני 2009 לא מינה משרד התמ"ת נספח מסחרי קבוע בסין. ממלאי מקום מגיעים מפעם לפעם, אבל אין נוכחות בשטח. ארבעה מנציגי השגרירות כרגע ממלאים את הוואקום, מה שמונע מהם לעסוק בענייניהם השוטפים. "חברה שרוצה להצליח פה חייבת עזרה בפתיחת דלתות אל מול הממשל הסיני ברמה הפרובינציאלית או הלאומית", מסביר גורם במשרד החוץ. "הם רוצים אותנו, את הידע שלנו, ואין מי שייתן מענה. המשלחות לא מפצות על העובדה שאין פה נספח. סין נמצאת בעמדת הזינוק להיות הכלכלה הראשונה בעולם, ולא ייתכן שהיא לא תשים כאן את התותחים הכי כבדים שלה. לא בטוח שישראל עושה הכול כדי לקפוץ על הרכבת הסינית הדוהרת", הוא אומר. "זה סוג של חלם בלשון המעטה".

יצחק כהן / צלם: לילך ויסמן
 יצחק כהן / צלם: לילך ויסמן

יצחק כהן, סגן שר האוצר

כרגע מתמקדים בשגרירות ישראל בבייג'ין במתן מענה לדרישות הסינים בנושאים שעומדים גבוה בסדר היום הלאומי: קלינטק, אנרגיה חלופית, אנרגיה סולרית, התפלת מים, השקיה לחקלאות, תעשיית הפארמה, ציוד רפואי. תחומים שישראל חזקה בהם בהשוואה לשאר מדינות העולם. "השוק המפותח בארץ אמור לתת יכולות לשוק הסיני, יש דרישה גדולה בסין, לכן צריך משהו שיחבר. כאן יש חלל, פער גדול מאוד שצריך למלא באופן בהול", מסבירים בשגרירות.

בכיר באוצר הצטרף לביקורת הקשה. "כדי לחדור לשוק הסיני צריך להוכיח למקומיים שלחברה יש גב ממשלתי, כדי שיהיו בטוחים שזו חברה אמינה. יש מקומות בעולם שאין בהם חשיבות כזו גדולה לנספח מסחרי, אבל בסין זו היתה צריכה להיות העדיפות הראשונה".

יובל שטייניץ / צלם: לילך ויסמן
 יובל שטייניץ / צלם: לילך ויסמן

שר האוצר יובל שטייניץ

"בגלל הנציבות לא התמנה נספח"

במשרד התמ"ת הסבירו בתגובה כי הנספחים המסחריים של המשרד מתמנים לתפקידיהם במכרזים פנימיים המתנהלים על פי הוראות נציב שירות המדינה. "בשל הוראות הנציבות לא התאפשר למשרד למנות נספח בסין. עד לפרסום מכרז חוזר (שכבר פורסם ונסגר) שלח המשרד את אחד הממונים בסחר חוץ (בוגר קורס נספחים אשר שירת באחת מהמדינות הסיניות בעבר) לתקופות עבודה ארוכות בבייג'ין. מיד לאחר סיום הליך הבחירה יצא השליח שיבחר למקום כהונתו וזמן קצר אחר כך יצא שליח נוסף".

חיים שני / צלם: לילך ויסמן
 חיים שני / צלם: לילך ויסמן

חיים שני, מנכ"ל האוצר

עוד הוסיפו בעקבות הפנייה כי החל מהקיץ הקרוב יהיו למשרד שני נספחים מקצועיים בבייג'ין ונספח נוסף בגוואנג'ו, שהיא בירת ההיי-טק של סין. בנוסף, הרחיב המשרד את הקצאת התקנים לעובדים מקומיים ולקציני סחר שיעזרו לנספחים בסין. בתמ"ת סבורים דווקא כי הצלחת פעילותם נמדדת במספר המשלחות סיניות אשר ביקרו בתערוכת ווטאק - התערוכה שהציגה את היכולות הישראליות בנושאי מים ואיכות סביבה. בשבועות הקרובים תצא משלחת של אנשי עסקים ישראלים, בשיתוף מכון היצוא, לגוונג'ו ושנחאי למפגשים בנושאי קלינטק. "המשרד רואה בסין את אחת המדינות החשובות ביותר לייצוא הישראלי. השנה האחרונה הייתה שנת שיא בפעילות משרד התמ"ת מול הסינים", נמסר.

ישראל אומן / צלם: לילך ויסמן
 ישראל אומן / צלם: לילך ויסמן

זוכה פרס נובל הפרופ' ישראל אומן

22
 22