סל הקניות הריק של גבי רביד

החברות שהיא יכולה לקנות לא יתנו לה מה שהיא רוצה ואת החברות שהיא רוצה, אסור לה לקנות

תמיד משעשע לצפות בבכירים הנכנסים לתפקיד חדש ומיד מפזרים הצהרות בומבסטיות חסרות משמעות. במקום להביא קבלות והישגים, הם קודם כל רצים לדבר. מה רע בתמונה עם כותרת יפה? הדוגמה הטרייה היא גבי רביד, היו"ר החדש של בית ההשקעות דש איפקס מטעם בעל השליטה, אלי ברקת.

גבי רביד / צלם: תמר מצפי
 גבי רביד / צלם: תמר מצפי

עוד לא הספיקה לחמם את כסא היו"ר, וכבר היא משחררת הצהרות כמו: "יש לנו יעדים אגרסיביים, נוביל את דש איפקס לרכישות ומיזוגים", או "זה לא סוד שאנחנו רוצים לרכוש חברת ביטוח". בכיר בענף הביטוח, אדם הידוע במתינותו, הקשיב לרביד והצהרותיה בפליאה. "או שהיא לא מכירה את השוק, או שהיא לא מכירה את הרגולציה", אמר לנו.

רביד רוצה להגדיל את כוחה של דש בביטוח פנסיוני. גמל יש לה, היא צריכה פנסיה וביטוח חיים. אבל אם נתמצת את הבעיה במשפט אחד - החברות שרביד יכולה לקנות לא יביאו אותה למקום אליו היא רוצה להגיע, ואת החברות שיביאו אותה לשם אסור לה לקנות.

המלכוד טמון בסעיף קטן בהנחיות משרד האוצר, סעיף ה-15%: "גוף לא יוכל לרכוש גוף אחד, אם כתוצאה מהרכישה נתח השוק המצרפי של שני הגופים בביטוח פנסיוני יחרוג מ-15%". המטרה בבסיסו היא להקטין את הריכוזיות ולמנוע עוצמה רבה מדי בידי גוף אחד. האוצר גם הגדיר איזה שוק מדובר, מה הוא כולל, וגם קבע רף שמתעדכן אחת לשנה. הרף הנוכחי מגביל את היקף הנכסים של גוף ל-67.6 מיליארד שקל.

אולי באמת הכשרה?

דש איפקס מנהלת כיום כ-23 מיליארד שקל בגמל ופנסיה, ולכן היא יכולה לרכוש חברת ביטוח המנהלת עד 45 מיליארד שקל. ארבע מחמש חברות הביטוח הגדולות מנהלות הרבה מעבר לסכום זה.

מי שעשויה להיות רלוונטית היא הפניקס, אך גם זה גבולי. החברה אמנם מנהלת כספי חיסכון ארוך טווח בסך 41 מיליארד שקל, אבל קשה לראות את הממונה על ההגבלים העסקיים מאשרת מיזוג בין אקסלנס לדש. בייחוד כשהאוצר כבר פסל בזמנו את הרעיון למזג את מנורה והפניקס (אז ללא אקסלנס), בטיעון של הוצאת שחקן מהשוק.

כמובן שרביד יכולה לרכוש חברה קטנה כמו איילון או הכשרת הישוב, אבל כל מי שמכיר את ענף הביטוח יודע שכל עוד לוי רחמני מנהל שם את העניינים, איילון לא תימכר. ולגבי הכשרה, אולי אחרי שבשמונה השנים האחרונות כל חברת ביטוח בתורה בחנה את רכישת הכשרה ופסלה אותה, הגיע באמת תור רביד. ובכל מקרה, הכשרה זעירה ומנהלת 1.5 מיליארד שקל מתוך 125 מיליארד שקל של ביטוחי חיים.

קרנות פנסיה, אגב, אין בכלל למכירה, ואם רביד רוצה פרטים היא יכולה לקבל אותם אצל מנכ"ל הפניקס אייל לפידות, גם הוא מחפש. אבל למה אנחנו מתעסקים עם העובדות - דיבורים של מנהלים חדשים לא עולים כסף. העיקר תמונה וכותרת יפה.