מחיר הרובוטיקה

האגדה על מכשירים שעמידים בפני כל כשל שוק מתמוססת לנגד עיני המשקיעים ועל חשבונם

לידי אבי ומירי, זוג שמח וטוב לבב, נפל לפני כחודש ימים סכום כסף דמיוני שזכו בו בלוטו. חבר טוב הפנה אותם ליועץ השקעות ותיק ומנוסה. "השווקים אמנם עשו ראלי מדהים וחבל שלא באתם אלי לפני שנה" אמר להם היועץ, "אולם בהתבוננות לטווח ארוך, אין משמעות לנקודת הכניסה.

ליתר ביטחון נפזר חלק מהכסף בחו"ל ונבחר מניות של חברות ידועות ומבוססות, כאלה שגם בעת משבר לא יספגו נזק כבד - חברות כמו פרוקטר אנד גמבל, למשל, שהיא תאגיד מוצרי הצריכה הגדול בעולם וגם בישראל היא הקימה ומפעילה סניף, כמו ב-160 מדינות אחרות בעולם".

כמו רבים אחרים, גם אבי ומירי עקבו בדאגה אחר מה שקורה בשווקים בשבועות האחרונים. כשהתקשרו ליועץ הסביר להם שזה בסך הכל תיקון בריא וכי בקרוב מאד הוא יסתיים. בשבוע שעבר גברה הדאגה ולנוכח מה שקרה באירופה שום הסבר מרגיע לא סיפק את הסחורה. כשראה אבי בטלוויזיה בשידור ישיר את הקריסה בוול סטריט ואת מניית החברה המבוססת פרוקטר אנד גמבל צונחת ב-30%, נשבר והודיע ליועץ לחסל מיידית את תיק ההשקעות.

אל דאגה, ידידי הקוראים והגולשים, זה סיפור דמיוני. והדיון אינו האם אבי ומירי נהגו בפאניקה או עשו מעשה שטות. כן לתזמן, לא לתזמן, טווח קצר, טווח ארוך. זה ויכוח שכנראה לעולם לא תהיה לגביו הכרעה בדוקה.

הנקודה אותה אני חפץ להדגיש כאן היא הסכנה הגדולה שמרחפת מעל ראשי כולנו בשל פעולות יזומות או שגויות של מכונות המסחר או סוחרים ממולחים. בין אם הקריסה הייתה תוצאת פרקינסון שאחז באצבעות סוחר צעיר בשיקאגו ובין אם הייתה זו תוצאה של פעולה יזומה בה נקטו סוחרים ממולחים שגרפו הון עתק מהקריסה - השורה התחתונה היא אחת: מיליוני משקיעים איבדו הון עתק, חלקם איבדו חסכונות בני שנים.

שוו בנפשכם שאירוע כזה היה מתרחש בשעה 16:00 אחר הצהריים, שעון תל אביב. הבורסה שלנו בשלבי הנעילה, בורסות אירופה בשיא הפעילות. רק בורא עולם יודע היכן זה היה עלול להסתיים וגם הוא אולי היה מעדיף להסתתר מאחורי ענן סמיך במצב כזה.

הבעיה היא שדברים כאלו עלולים להתרחש ומתרחשים ואיש לא מוציא מהם לקח ומוסר השכל. זה התחיל בשנות ה-90 במאה שעברה, בקרנות הגידור שזכו לתהילה רבה בשל "חסינותן" לנפילות עד שהגיעה LTCM - קרן שרשמה במשך ארבע שנים תשואות מרשימות אולם מינפה את עצמה לדעת ותוך מספר חודשים ב-1998 ספגה הפסדים כבדים שאיימו על יציבותה של המערכת הפיננסית העולמית ורק התערבות הפד שדאג באמצעות כמה בנקים להזרמות עתק, עצרו את המפולת המאיימת.

אז התחלנו להבין שהאלגוריתם אינו כה מושלם ומבחנו האמיתי הוא בנקודות קיצון וחשוב מכך- בזמן אמת. בעשור האחרון התפתחו פלטפורמות המסחר האוטומטיות, המודלים והרובוטים שהמשותף לכולם היא ההבטחה שהאלגוריתם מושלם ועומד בכל תנאי השוק.

אין ביכולתי והבעיה היא שאין ביכולתו של איש לבחון את עמידות המודלים. אם יקרסו ויגרמו נזק רק לבעליהן מילא, אולם כפי שאנו מסתבר פעם אחר פעם, את הנזק האמיתי משלם הציבור, משלמת הכלכלה.

מה שנכון לשוק המניות, נכון גם לשוק המט"ח וגם לשוק הסחורות. נפט אינו צריך להיסחר ב-150 דולר לחבית וגם לא ב-30. זהב לא צריך להיסחר ב-1500 דולר לאונקיה וגם לא ב-300. אירו לא צריך להיסחר ב-1.6 דולר וגם לא ב-0.82 והשקל לא צריך להיסחר ב-5 שקלים לדולר וגם לא ב3.2. הקלישאה הידועה היא שהספקולנטים עוזרים לשוק ומוסיפים נזילות. ספרו את זה לאבי ומירי שהפסידו הרבה מהונם ביום חמישי שעבר.

כשספקולציה הופכת למניפולציה, מגיע תורה של הרגולציה.

  • יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע בטור דעות שבאתר גלובס תחת הכותרת "המדוברות ביותר".
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.