העליות בבורסה התחזקו בסיום; המעו"ף זינק 3.3% במחזור גבוה

שרי האוצר של האיחוד האירופי הסכימו כי היקפה של "קרן הייצוב" צפוי להסתכם ב-750 מיליארד אירו - שהם כ-971 מיליארד דולרעליות חדות בשוקי העולם ■ מדד הביומד זינק 7.2% והתל-טק טיפס 5.4% ■ המחזור הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל

המסחר בתל אביב התנהל היום (ב') בעליות שערים חדות לאור החדשות מאירופה מהלילה על "קרן הייצוב" שרקחו במשותף שרי האוצר של האיחוד האירופי. העליות בשוק המקומי נתמכו בנסיקות שנרשמו בבורסות אירופה המרכזיות וגם בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, שאותתו על עליות שערים חדות של 4%-5% בפתיחת שבוע המסחר בניו יורק.

שרי האוצר של האיחוד עסקו בקדחתנות אתמול בבריסל על מנת לנפק חבילת חילוץ אשר תרגיע את שוקי העולם טרם פתיחת שבוע המסחר היום לפנות בוקר שעון ישראל. על פי הדיווחים, שרי האוצר הסכימו כי היקפה של "קרן הייצוב", שתהווה מנגנון ערבות והלוואה לשמירה על שערו של האירו, צפוי להסתכם ב-750 מיליארד אירו שהם כ-971 מיליארד דולר. על פי הדיווחים תעמיד הנציבות האירופית לקרן 60 מיליארד אירו בעוד ש-16 מדינות האיחוד וקרן המטבע הבינלאומית יבטיחו במשותף להעמיד ערבויות והלוואות בילטריליות בהיקף של עד 440 מיליארד אירו נוספים. בנוסף, קרן המטבע הבינלאומית אמורה לספק ערבויות נוספות בגובה 250 מיליארד אירו.

מנגנון ההלוואות שיוזם האיחוד האירופי צפוי להנפיק אג"ח בדירוג מושלם AAA על מנת לגייס כסף ולהעבירו למדינות נזקקות בגוש. ייתכן כי האיחוד ישתף בתוכניתו זו את קרן המטבע הבינלאומית. אגרות החוב תבוטחנה על ידי מדינות גוש האירו. "שיטה" זו יושמה בעבר בהצלחה במקרים של לטביה, רומניה והונגריה.

"התנודתיות הידועה לשמצה מ-2008 צפויה לשלוט בשווקים בתקופה הקרובה"

רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של מיטב, אומר בתגובה כי האיחוד האירופי השכיל לפעול הפעם במהרה (באופן יחסי להיסטורית הניהול של האיחוד), נראה כי ההשפעה של המערבולת שנרשמה בשווקים בימים האחרונים תהיה חלקית למדי על הכלכלה האירופית ושולית על המשק הישראלי. יחד עם זאת, ימים יגידו אם תוכנית זו אכן תעזור לשקם את שוק האשראי הבין-בנקאי שה-ECB זיהה כי החל לקפוא. "עצם ההכרזה יביא לכדי מגמות חיוביות בשוקי ההון ברחבי העולם. כמו כן, רמת התנודתיות בשווקים צפויה לרדת בצורה משמעותית", מעריך אייכל.

מנגד, פעיל מרכזי בשוק אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "השוק מקדם בברכה את תוכנית החילוץ באירופה אך כאשר יתפזר 'עשן השמחה' הנוכחי, צפויה לגוש האירו תקופה קשה של התמודדות עם סכנת חדלות הפירעון של מדינות שלמות. אני לא רוצה להשבית שמחות אך יש לנהוג כעת בשוק בבחינת 'כבדהו וחשדהו' כי התנודתיות הידועה לשמצה מ-2008 צפויה לשלוט בשווקים בתקופה הקרובה".

ישראל התקבלה לארגון ה-OECD

מדינת ישראל התקבלה לפני הצהריים לארגון ה-OECD, כך החליטה המועצה של הארגון בה משתתפים 31 השגרירים החברות. ישראל התחילה את תהליך ההצטרפות בדיוק לפני 3 שנים וב-27 למאי תתקיים בפריז, במטה הארגון, טקס ההצטרפות. על אף החששות, לפיהם מדינות כגון נורווגיה ושבדיה ינסו לטרפד את הצטרפותה של ישראל על רקע פוליטי, מועצת המנהלים שהתכנסה לפני דקות ספורות החליטה כבר בתחילת הפגישה על הצטרפותה של ישראל.

שר האוצר, יובל שטייניץ קיבל בשמחה את ההודעה ואמר כי "הצטרפותה של ישראל למועדון יוקרתי זה התאפשרה בזכות מדיניות כלכלית אחראית ומאוזנת שהובילה הממשלה בעשורים האחרונים. מדיניות זו כללה את הפחתת החוב של מדינת ישראל, שמירה על מדיניות פיסקאלית ופיתוח ושכלול שווקי ההון. ההודעה על הצטרפות ישראל לארגון ה- OECD מהווה תעודת כבוד למשק הישראלי וכמובן ממלאת את ליבנו גאווה רבה. עם זאת חשוב לזכור שעל אף שזהו יום חגיגי וחשוב, אנחנו רק בתחילתה של דרך. ישראל תידרש להמשיך ולהוכיח את חוסנה ויציבותה של הכלכלה והחל מהיום גם לעמוד בסטנדרטים ובכללים מחייבים".

מבטח שמיר הושעתה מהמסחר

דלק רכב דיווחה הבוקר על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2010. בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח נקי של כ-161 מיליון שקל לעומת רווח של כ-90 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה המכירות רשמה דלק רכב הכנסות של כ-1.09 מיליארד שקל, עלייה קלה לעומת הכנסות של כ-1.03 מיליארד שקל ברבעון המקביל. מבחינת מסירות הרכב, רשמה החברה עלייה של 27% במסירות רכבי מאזדה לסך רבעוני של 7,889 רכבים לעומת הרבעון המקביל ב-2009. מסירות רכבי פורד רשמו ברבעון החולף נפילה של 45% ל-1,817 רכבים.

כור רשמה עליות שערים חדות לאור המגמה החיובית שנרשמת במניות קרדיט סוויס השוויצרית, המוחזקת על ידה. גם במניות הבנקים נרשמו עליות חדות, בהובלת פועלים ולאומי.

טאואר הודיעה היום על זמינותה של ערכת תכנון עבור טכנולוגיית הדור הבא של SiGe BiCMOS ב-0.13 מיקרון ליישומי RF. הטכנולוגיה אותה מציעה החברה משלבת בין הביצועים של פלטפורמת סיליקון גרמניום עם תהליך 130 ננו-מטר משולב נחושת ונועדה להשיג ביצועי RF גבוהים עם יותר מעגלים דיגיטאליים משולבים. מרקו ראקנלי, סמנכ"ל בכיר ומנהל קו מוצרי ה-RF בטאואר-ג'אז אמר כי "חתמנו על מספר הסכמים לייצור פרוסות ליישומי RF המשתמשים בפלטפורמה זו עם פוטנציאל מכירות של 50-100 מיליון דולר".

מבטח שמיר מחפשת קונה למניותיה (20.7%) בתנובה. לפי הערכות, שווי המניות הוא כ-260 מיליון דולר - המייצג לתנובה שווי של כ-1.25 מיליארד דולר. לפי המסתמן, מבטח שמיר תמכור את מניותיה כבר בשבועות הקרובים באמצעות מכרז למרבה במחיר. בדרך זו מקווים במבטח שמיר להימנע מהצורך בהערכת שווי לתנובה וחשיפת דו"חותיה.

דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-24.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ- 15.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מחזור ההכנסות בתחום הבניה ברבעון הראשון של השנה הסתכם בכ-291.5 מיליון שקל (84% מהכנסות החברה) לעומת כ-388.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (78% מהכנסות החברה), ירידה של כ-25% . מחזור ההכנסות מהפעילות בחו"ל היווה בתקופה הנסקרת כ-29% מסך ההכנסות של התאגיד.

נייר חדרה דיווחה היום כי הרווח הנקי לרבעון הראשון של השנה הסתכם ב-24.3 מיליון שקל לעומת 19.1 מליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 29.3%. מחזור המכירות המאוחד של החברה הסתכם ב-240.2 מיליון שקל לעומת 229.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 4.5%.

גב ים מקבוצת IDB הציגה היום את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של גב ים ברבעון הסתכם ב-43 מיליון שקל לעומת רווח של 46 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד. הכנסות מהשכרת מבנים הסתכמו ברבעון הראשון ב-74 מיליון שקל, בדומה להכנסות בסעיף זה ברבעון האחרון של שנת 2009 ולעומת סך של 75 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממכירת דירות ומקרקעין בניכוי עלותם הסתכמו ברבעון ב-2 מיליון שקל לעומת 4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בקרב המניות הקטנות בלט סקטור הביומד, שנחתך בימים האחרונים. מדד הביומד בלט בעליה של יותר מ-7%. בלטו בעליות חדות במחזורים ערים מניות קמהדע שהמשיכה את הנסיקה מאתמול, ביוליין , ביוסל, ודי מדיקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]