ורמוס: "מחירי הנכסים בישראל לא בועתיים ולא מתקרבים לשם"

מנכ"ל פסגות דיבר בכנס של דן אנד ברדסטריט ■ דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס: "אחרי התיקון של 10 הימים האחרונים אני הרבה יותר אופטימי לגבי שוק המניות"

היום (ב') עורכת חברת דן אנד ברדסטריט כנס, בו השתתפו לא מעט מנהלים בכירים מתחומי שוק ההון והפיננסים בארץ.

בתחילה התייחסו המשתתפים לשאלות האם אנחנו צפויים להישאר ברמות המחירים האלו בזמן הקרוב? האם הייתה אופוריה בלתי מוצדקת בשווקים?

רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות: "לא נכון להסתכל בכמה עלו המדדים והאם הבורסה בשיא. צריך לבחון בצורה כלכלית את מחירי הנכסים. אנחנו מוכרים נכסים עבור הלקוחות שלנו ולא חסרות דוגמאות למדדים שעדיין מאוד רחוקים מהשיא שלהם ומצד שני יש בורסות שנמצאות בשיא וממשיכים לעלות. מחירי הנכסים בישראל לא בועתי ולא מתקרב לשם".

ורמוס הוסיף, עם זאת, הסתייגות: "מצד שני, לא מדובר על אותם מחירים של סוף 2008 ששיקפו פאניקה גדולה שהיוו הזדמנות של פעם בהרבה שנים. רמת המחירים בישראל לא זולה, אבל לא יקרה במיוחד, גם במניות וגם באג"ח קונצרניות, כזו שתייצר את התשואה הרב-שנתית. אנחנו קצת מגזימים בדיון על הכלכלה האירופאית, זה לא אומר שהשווקים שם לא ימשיכו לתפקד בצורה טובה, למרות המשבר".

עוד אמר ורמוס: "הבעיות ברוב הפעמים כבר מגולמות במחירים. רמות המחירים במרבית הבורסות בעולם סבירות. לא צריך להסתער על השוק, אבל לא צריך להוציא ממנו את הלקוחות. בבורסה הסינית יש מחירים מאוד גבוהים, אבל זה לא מאפיין את כל השווקים בעולם. עושים קצת יותר מדי דרמה".

דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס: "ת"א 25 זו כלכלת ייצוא. שם צריך לשאול אם ישראל תצליח לתקן את הייצוא, ואני מעריך שזה מה שיקרה. רמת הריבית תמשיך להיות נמוכה בטווח הקצר ורמה כזו תומכת בשוק המניות. אחרי התיקון של 10 הימים האחרונים, אני הרבה יותר אופטימי לגבי שוק המניות".

טל רז, מנכ"ל כלל פיננסים: "שיאים מטבעם להישבר וכשאני מחפש את חוזק השווקים אני מסתכל על כלכלה ריאלית. כשאנחנו מסתכלים על חברות בארה"ב כמו סיסקו, אפל, מיקרוסופט, שמוציאות דו"חות מאוד חזקים, הרבה מעבר לתחזיות זה מנוע חזק מאוד שייקח למעלה כלכלות כמו ארה"ב ואסיה. הכלכלה הריאלית היא האינדיקטור הכי נכון בשוק. כל עוד חברות כמו אפל מרוויחות יפה, סימן שהשוק צורך את המוצרים שלהן וזה סימן טוב".

אילן רביב, מנכ"ל מיטב: "לפאניקה יש תכונה, שסף הריגוש צריך לעלות כל פעם מדרגה נוספת. הציבור בארץ יחסית רגוע. אחרי הירידות החדות בעולם, הייתה הזדמנות לציבור להיסחף למיני-פאניקה. זה לא קרה".

יורם גבאי, יו"ר פעילים: "החודשים הקרובים יהיו קונפליקט בין הצמיחה המהירה בעולם לבין משברונים שכל הזמן יתרחשו. ישראל תגיב בשוק המניות כמו כל העולם, אבל בשוק האג"ח תהיה יציבה יותר".

שמעון אלקבץ, מנכ"ל הראל פיננסים: "בשוק ההון הישראלי האג"ח מתנהגות בצורה טובה מאוד, שמשקף את האמון של המשקיעים בשוק זה, בדומה למדינות חזקות אחרות. ישראל נהנית מכך שיסודות המשבר בשוק האמריקני לא נמצאים בארץ. היות שכאן לא עברנו משבר כזה, הצורך בתיקון הולך ופוחת.

"משקיע שחווה תשואות קשות מאוד ב-2008 ומנגד תשואות פנומנאליות ב-2009, צריך להבין שהוא צריך לפתח ציפיות סטנדרטיות. על תיק סולידי שמכיל ברובו אג"ח ממשלתי יקבל 4%-5%. אחרי 2009 קשה לעכל את המספר הזה. קל לראות ברמת הריבית הנוכחית את האג"ח הממשלתיות במח"מ בינוני כאטרקטיביות".

רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים: "הריבית הריאלית היום שלילית ואלו תנאים אידיאלים להשקעה במניות ובאג"ח. תהליך העלאת הריבית עוד יתעכב בגלל המשבר באירופה וזה נותן לנו עוד זמן לנצל את העליות בשווקים".