די, תוציאו מהראש את אירופה

מה עוד צריך לקרות בעולם, כדי שהיצואנים הישראלים יבינו סוף סוף שצריך לשנות כיוון?

אנליסטים נכבדים מתחרים זה בזה בניסיון לחזות את עתיד הכלכלה הגלובלית. הקו המשותף לכולם הוא ברור - מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אנו עדים לשינויים מרחיקי לכת בכלכלה הגלובלית - מדינות השווקים המתעוררים עתידות ליטול את הבכורה מהמעצמות הוותיקות. לשינויים אלה השלכה ישירה על כלכלת ישראל, הנשענת על הייצוא כמרכיב חשוב בצמיחתה ובתל"ג שלה.

מאז הקמתה נהגה ישראל להשתית את הייצוא שלה על שני שוקי יעד עיקריים - צפון אמריקה ואירופה, החולשים עדיין על שני שליש מהייצוא הישראלי. שני שוקי יעד אלה מתמודדים מול משברים כלכליים בקנה מידה היסטורי. ארה"ב אמנם נחלצת בהדרגה מהמשבר החריף שפקד אותה ועולה מחדש על פסי צמיחה, אך אירופה מתמודדת היום עם משבר כבד, שמאיים על יציבות גוש האירו כולו ומציב סימני שאלה מאיימים על המשך האיחוד.

המשבר הכלכלי באירופה רק מחדד את הצורך בהסטה של מרכז כובד הייצוא הישראלי משוקי היעד המסורתיים לעבר השווקים המתעוררים החדשים. רק בעשור האחרון, ובעקבות מאמצים ניכרים של מערך סחר החוץ, הוחל בשינוי גישה ובמעבר הדרגתי לייצוא למדינות השווקים המתעוררים במזרח אסיה ובדרום אמריקה ועתה מתבקש להאיץ תהליכים אלה ביתר שאת.

בשלב זה נראה כי תוכנית הסיוע ליוון, בהיקף מאה מיליארד דולר, מסייעת בבלימת המשבר, אך חייבים להתבונן קדימה ולארגן מחדש את הייצוא הישראלי. העובדה שכלכלות מרכזיות, כדוגמת ספרד ואיטליה, "מועמדות" לקריסה פיננסית מעידה על עוצמת המשבר שפקד את אירופה ועל החשש הכבד שהוא יהפוך למשבר כלל-אירופי.

הייצוא הישראלי למדינות כמו יוון או פורטוגל הוא מוגבל בהיקפו. הסחר עם מדינות אלה הוא שולי ועיקר הייצוא מופנה לשחקניות המרכזיות ביבשת - צרפת, גרמניה ובריטניה. למרות זאת, ישראל חייבת להפחית את תלותה בשוק האירופי ולהגביר את מאמצי החדירה לשווקים שאינם מושפעים מהמשבר ואשר צפי הצמיחה בהם, לטווח הבינוני והארוך, הוא גבוה.

הזעזועים המתרחשים באירופה אינם רק נקודתיים או זמניים ובוודאי שאינם מבשרים טובות לאירופה, השקועה בבעיות מבניות ודמוגרפיות קשות. לפיכך, היצואנים הישראלים חייבים "להחליף דיסקט" ולהתאים את תוכניות השיווק

הבין-לאומיות שלהם לשינויים העולמיים. ראשית חוכמה, עליהם לבחון את מכלול הסיכונים שהם חשופים להם כיום באירופה ולנסות למזערם על-ידי צמצום אשראי לקוחות, הגדלת ביטוח סיכוני סחר חוץ וסלקטיביות מוגברת ביעדי הייצוא.

בד בבד, עליהם להגביר את מאמצי השיווק לשווקים המתפתחים בדרום מזרח אסיה ובדרום אמריקה, אשר בהם לסחורות ולשירותים הישראלים יש עדיין יתרון יחסי מובהק.

כלכלת ישראל צלחה את המשבר העולמי באופן מעורר התפעלות, אך היא חייבת להתבונן קדימה באומץ אל מול התמורות בכלכלה הגלובלית ולהיערך בהתאם, ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא מנכ"ל המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי