"כסף הוא מדד להצלחה כמו שמעלות הן מדד לטמפרטורה"

כך אומר דן דוד, בעל השליטה החדש בלידר ■ על הסדר החוב שמתמהמה בחברה כבר חמישה חודשים: "העברת השליטה בלידר בשלבי סיום, והכול כבר סוכם"

שבועיים לפני אסיפת הנושים הכוללת של לידר השקעות , שתידרש לאשר את הסדר החוב בחברה מקבוצת שרם-פודים, אומר בעל השליטה המיועד בלידר, המיליונר היהודי-איטלקי דן דוד, ל"גלובס" כי "העסקה בשלבי סיום והכול כבר סוכם".

על פי הסדר החוב, שנחתם כבר לפני כחמישה חודשים עם נציגות מחזיקי האג"ח, יזרים דוד 60 מיליון שקל לחברה ויקבל בתמורה 50.1% ממניותיה וכן אג"ח בהיקף של 25 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח, להם הייתה חייבת לידר 210 מיליון שקל, יקבלו 16% ממניות החברה, ובנק לאומי (לו חייבת לידר 130 מיליון שקל) יקבל 10%. חברת האם, שרם-פודים גרופ, תדולל להחזקה של 15%.

על פי ההסדר, 58 מיליון שקל מתוך 60 מיליון השקלים שיזרים דוד יחולקו במזומן לנושים. הנושים הלא מובטחים הם מחזיקי האג"ח, בנק מזרחי-טפחות (10 מיליון שקל) ורז שטיינמץ (15 מיליון שקל). בנק לאומי, נושה מובטח חלקית, יקבל במזומן 7.5 מיליון שקל, ויתרת החוב כלפיו תחולק ברובה לשלוש הלוואות שוות לתקופה של 10 שנים. הבנק יקבל גם 50% מרווחים עתידיים שיתקבלו מחברת הבת לידר נדל"ן, עד ל-17 מיליון שקל לכל היותר.

מתווה ההסדר אושר באסיפות בעלי האג"ח בסוף דצמבר האחרון, למרות שחברת המחקר פועלים סהר המליצה למשקיעים המוסדיים להתנגד להסכם המוצע, ועל אף הביקורת שהשמיעו חלק מהגופים המוסדיים כלפיו.

לידר, זרוע הפעילות המרכזית של קבוצת שרם-פודים, שבבעלות איציק שרם ויאיר פודים, נקלעה למשבר קשה בעקבות השקעות כושלות בנדל"ן במזרח אירופה, כמו גם בתחומי התקשורת והטכנולוגיה, בהן בחברת פולאר תקשורת. נקודת האור בפעילות הקבוצה, נכון להיום, היא בית ההשקעות לידר שוקי הון, המנוהל על ידי דני ברק, שהרוויח אשתקד כ-32 מיליון שקל. גם הרוכש המיועד מכיר בכך - "לידר שוקי הון זאת החברה הכי טובה בקבוצה", אומר היום דוד.

לידר סיימה את שנת 2009 בהפסד ענק של 236 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 166 מיליון שקל בשנת 2008. רואי החשבון של החברה צירפו לדו"חותיה הכספיים הערת "עסק חי" בשל חשש ליציבותה. הגירעון בהון העצמי של החברה הסתכם בסוף השנה החולפת בכ-87 מיליון שקל, יש לה התחייבויות (במאוחד) של כמיליארד שקל, והיא ייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילותה השוטפת.

מה תוכניותיך ללידר?

דוד: "תשאל את צחי אפלויג (נציגו של דוד בישראל, א.ש.), שיהיה אחראי על פעילות הקבוצה, כמו שהוא אחראי על ההשקעה שלנו במ.ג.ע.ר, שנותנת שירותים לעיריות בישראל ונחשבת להשקעה טובה מאוד".

יש לך תוכניות לבצע השקעות נוספות בישראל?

"הקמנו חברה של אנרגיה סולארית בשם נובה סולאר. בני, אריאל, אחראי על הפעילות החדשה שלנו בתחום, ואנחנו עושים שם הרבה כסף. זה טוב לארץ, טוב לאנרגיה וטוב לכולנו. זה העתיד".

בכלל, טוען דוד, "הכלכלה הישראלית היא החזקה ביותר באזור אגן הים התיכון ובאירופה כולה".

מלבד לידר, מ.ג.ע.ר ונובה סולאר (המושקעת בפרויקטים פוטו-וולטאים במגזר הקיבוצי והתעשייתי), משפחת דוד מושקעת גם בחברת DIP Tech, העוסקת בתחום ההדפסה הדיגיטלית על זכוכית.

מצילום להשקעות

דוד הינו אזרח איטליה, המחזיק גם בדרכון ישראלי. הוא דובר עברית ומחלק את זמנו בין ברומא, אנגליה וישראל. הוא נולד בבוקרשט שברומניה בשנת 1928, ובגיל 16 הצטרף לתנועת הנוער הציוני. עוד ברומניה נמשך לתחום הצילום, ואף עבד בעיתונות, עד שהתגלה למעבידיו שהוא ציוני, והוא פוטר.

בשנת 1961 הגיע דוד לצרפת, שם זיהה את הפוטנציאל הטמון במכונות צילום אוטומטיות לתמונות פספורט. באמצעות הלוואה שקיבל מבן דודו, נכנס לשותפות עם יצרנית המכונות הבריטית "פוטו מי אינטרנשיונל" וקיבל זיכיון להפצת המכונות בישראל, ספרד ואיטליה. בהמשך, רכש דוד את מניות החברה והמשיך במיזמים נוספים בתחום הצילום.

כיצד יסתיים להערכתך המשבר בגוש האירו?

"יש לי תקווה ואני מאמין באירו. ההשקעות שלי ממשיכות להיות באירו, ואני מאמין יותר באירו ובליש"ט מאשר בדולר או ב-ין היפני".

אתה לא חושש מקריסת המטבע האירופי?

"בתוך שנה האירו יחזור בגדול".

דוד מעניק מדי שנה פרסים בסך 3 מיליון דולר, פרי יוזמה משותפת עם אוניברסיטת תל-אביב. אמש הוענקו הפרסים במעמד שר העבודה והרווחה יצחק הרצוג, נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, בכירי המערכת האקדמית והעסקית, נציגי הקהילה הזרה ושגרירים. לאורחים מכובדים אלו הצטרפו אביגדור קלנר, יאיר פודים ודני ברק, מנכ"ל לידר שוקי הון, שהתמודד מול דוד על השליטה בלידר השקעות והפסיד.

הענקת הפרסים תואמת את הפילוסופיה של דוד, לפיה "הכסף הוא מדד להצלחה, בדיוק כמו שמעלות צלסיוס הן המדד לטמפרטורה". דוד טוען, כי "הכסף אינו מטרה בפני עצמה. ההצלחה יכולה להביא לאדם סיפוק, אך לאחר שסופקו צרכיו האישיים, צריך הכסף לשמש למטרות טובות".