"ישראל היא חריגה בעולם המערבי - צריך מערכת תכנון יעילה"

כך אמר שמאי אסיף, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, בדיון הראשון של הישיבה המשותפת לוועדת הפנים וועדת הכלכלה בכנסת בנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה של ראש הממשלה בנימין נתניהו

‏"בתשובה לבג"ץ, המדינה אמרה שהממשלה לא תחל את הדיונים בחוק הרפורמה בכנסת עד אשר המדינה תשלים את עבודתה בהכנת החוק. זו לא שאלה אם אנחנו עובדים אצל בג"ץ או לא, יש פה שאלה אחרת", כך אמר ח"כ איתן כבל (עבודה) בדיון הראשון של הישיבה המשותפת לוועדת הפנים וועדת הכלכלה בכנסת בנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ועדות הפנים והכלכלה קיבלו את המנדט לדון בעקרונות החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית. הדיון התקדם למרות שבחודש שעבר החליט ראש הממשלה לבצע בחינה מחודשת של עקרונות הרפורמה לאור פרשת הולילנד.

"צריך להשהות את הדיונים בוועדה עד גמר הבדיקה שראש הממשלה הכריז עליה בנוגע לקשר להולילנד", אמר בדיון ח"כ מאיר שטרית (קדימה), "ראש הממשלה הקים ועדת שרים שתבדוק את מה שיש לשנות בחוק הרפורמה בעקבות פרשת הולילנד, וראוי היה שוועדה זו תסיים את עבודתה על מנת שתדע מה היא רוצה ומה היא לא רוצה".

ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) אמר בדיון כי "ממבט ראשון הרפורמה לא תהיה אהבת חייהם של הירוקים ולא של הקבלנים. היא תצטרך להיות תרכובת ואיזון האינטרסים המנוגדים. השאיפה היא שבטווח הארוך יותר היא תשרת את כולם ותהווה אנטיביוטיקה לשחיתות".

עוד הוסיף שאמה כי "במאבק בשחיתות של תכנון ובנייה צריך אלמנט של הרתעה ופיקוח בזמן אמת. לכן ברפורמת התכנון והבנייה יש להקים ועדת משנה מיוחדת לעניין מיגור השחיתות בוועדות התכנון, אגפי ההנדסה בעיריות ומינהל מקרקעי שיראל. הוועדה תבחן כל סעיף וסעיף, תוך מיקוד הדיון וזווית ההסתכלות של ניקוי האורוות וחסימת הולילנד עתידי. לצערי מערכת אכיפת החוק הרימה מזמן ידיים בפני עברייני המקרקעין. בכוונתי להעלות את ההצעה בפני ראש הממשלה בימים הקרובים".

לדברי ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, "מדובר בהצעת חוק מרכבת מאוד מבחינת חקיקה, אתם רואים את כובד המשקל וכמות הסעיפים. אנחנו נמצאים היום במקום אחר מהמקום בו היינו בימים בו חוקק החוק הקיים, שנשען על חוקים בריטים קודמים. ישראל היא מהמדינות הצפופות בעולם המערבי. רוב המדינות המערביות לא גדלות מבחינת הריבוי הטבעי שלהן, ולכן ישראל היא נוף חריג מאוד בעולם המערבי. על כן צריך מערכת תכנון יעילה שתנוהל בצורה טובה יותר".

"בדקתי מהו מספר עורכי הדין לנפש בישראל לעומת שאר העולם. ביפן יש עו"ד אחד לכל 10,000 נפש, בגרמניה יש עו"ד אחד לכל 900 נפש, בארה"ב יש עו"ד אחד ל-290 נפש ובישראל היה לפני כמה שנים עו"ד אחד לכל 335 נפש, בעוד שהיום מדובר בעו"ד אחד לכל 200 נפש. זוהי אחת האינדיקציות לצפיפות שיש בישראל.

‏"ערכתי גרף שמראה מהו גידול האוכלוסייה מאז 1950 בישראל. שטחי המגורים וכל הפרמטרים של הפיתוח צמודים לתוצר הלאומי ויש האצה משמעותית. שטחי המגורים היום בישראל הם פי 30 ממה שהיה ב-1950. זהו המצב היום, ואם רוצים להמשיך ולצמוח ולהכשיר את גידול האוכלוסייה תוך שמירה על רמת החיים, אנחנו צריכים לפקח על קצב הפיתוח המואץ".