עקיצת העקרב של בני שטיינמץ

לפועלים לא אכפת להפריש כמה מיליונים ל"מסופקים", הבעיה שתיכף יצוצו עוד 30 כמותו

בני שטיינמץ הוא אחד האנשים העשירים בישראל. איש עסקים אמיד, שעסקיו פרוסים בעולם. שטיינמץ הוא גם אחד מאנשי העסקים העלומים בישראל. הוא מופיע רבות בטורי הרכילות, אבל שומר על אנונימיות: לא מתראיין, בקושי מדבר, עסקיו לא נחשפים.

עד היום.

הצעד שעשה שטיינמץ, הודעה באורך שמונה שורות לבורסה, שתמציתה "החוב של סקורפיו אינו בעיה שלי ואין לי כוונה לעמוד מאחוריו", עלול לגרום לו מבוכה רבה. בבנק הפועלים לא יירתעו מלהביא את שטיינמץ לבית משפט, להעלותו על דוכן העדים, לחשוף את עסקיו, את חובותיו ואת כיסו העמוק. לכל הפחות זה יהיה לא נעים.

ספק אם בבנק הפועלים האמינו שזה קורה להם. אנשי עסקים אמורים לעמוד בהתחייבויותיהם, אנשי עסקים שיש להם מהיכן להחזיר את הכסף על אחת כמה וכמה. יהלומנים חותמים על הסכמים של מאות מיליוני שקלים בתקיעת כף וללא מסמכים. אבל שטיינמץ, יהלומן, איש עסקים ומיליארדר, החליט לפתע שהוא לא משחק לפי הכללים. מצידו החובות הם של סקורפיו, ומה רוצים ממנו, מה הוא קשור? גם אם חוקית הוא צודק, וזה ייבחן בבית משפט, זו אמירה קשה מאוד לעיכול.

חגגו את האקזיט

רק לפני שבוע חגגו בעיתונות הכלכלית את האקזיט של שטיינמץ בגיניאה, קילסו, שיבחו והיללו את האיש שידע להפוך ברזל לזהב. אבל כעת מתגלה שטיינמץ אחר, איש עסקים שמתנער - ולא באלגנטיות, מחובות של כמיליארד שקל. מרביתם אגב, אינם לבנק הפועלים, אלא לכספי הפנסיה של האזרח דרך איגרות חוב שהנפיקה סקורפיו.

איש עסקים בעולם המודרני לא יכול להתקיים בלי בנקים שיתנו לו אשראי. בנקים הם גופים עם זיכרון ארוך, נוטרים ונוקמים ומי ששומט את חובותיו ייתקל בעתיד בכתף קרה. לבנקים יש גם נטייה לדבר אחד עם השני ולספר על לקוחות שיש להיזהר מהם. שטיינמץ השיק ניסוי מעניין, לא תספורת למוסדיים, לזה כבר התרגלנו. עכשיו אנו רואים תרגיל בכיפוף ידיים עם בנק גדול. לא משנה איך זה ייגמר, המוניטין של שטיינמץ ושמו הטוב כאיש עסקים כבר נפגעים.

זה לא הכול. כשאיש עסקים בא להנפיק אג"ח הוא מסתמך על שמו הטוב. "אני עומד מאחורי החברה", הוא אומר לגופים המוסדיים. איש עסקים שמתנער ממחויבות, גם אם חוקית הוא מכוסה, ימצא את עצמו בפעם הבאה שירצה לגייס כסף בפני דלת סגורה.

להימנע מתקדים

ועוד נקודה. שטיינמץ הפך את עצמו למקרה מבחן. בנקים רגילים לחובות מסופקים, זה חלק מכללי המשחק, אבל כאן יוצר שטיינמץ תקדים מסוכן. הדאגה האמיתית של בנק הפועלים אינה מהפרשה של כמה מאות מיליוני שקלים לחובות מסופקים בגלל הכישלון העסקי של סקורפיו. הבעיה היא שלהתנערות מחובות יש נטייה להדבקה.

היום שטיינמץ, מחר מישהו אחר. אם שטיינמץ יסיים את הפרשה בניצחון, יצוצו מחר עוד 30 כמוהו. זה כבר באמת מסוכן.