עדויות במשפט אולמרט חושפות: ברק ונתניהו דרשו עשרות אלפי דולרים להרצאות בכנסים

הדברים נחשפו בעדויות במשפט אולמרט בתיק ראשונטורס, בו הוא מואשם בקבלת מימון כפול לנסיעותיו לחו"ל ממספר ארגונים ציבוריים ■ בכיר באקי"ם: "נתניהו ביקש 50 אלף דולר. החלטנו שזה לא בסדר ולא אפשרנו זאת"

העדויות בדבר תשלומים שגבו בעבר בנימין נתניהו ואהוד ברק בעבור הרצאות שנשאו בכנסים של ארגונים ציבוריים נשמעו כבר ביום חמישי האחרון, במסגרת משפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. המשפט מצוי כעת בשלב ההוכחות ועוסק בפרשת "ראשונטורס", שבמסגרתה מואשם אולמרט כי קיבל מימון חופף וכפול לנסיעותיו לחו"ל ולהוצאות הטיסה והאירוח ממספר ארגונים ציבוריים במקביל ואף מקופת המדינה.

במסגרת עדויות התביעה אמר דניאל ברעם, מנהל מחלקת קשרי חוץ בעמותת אקי"ם, כי אולמרט השתתף בכנס מטעם הארגון בניו-יורק באוקטובר 2003. "אולמרט הוא איש חשוב, נואם רהוט", הסביר ברעם את הפנייה לאולמרט, "הוא מכיר את מדינת ישראל ויודע את צרכיה, ומייצג את המדינה כפי שמעטים יודעים לעשות".

ברעם ציין כי אישים פוליטיים, מנהיגי מדינות לשעבר מכל העולם, מעניקים הרצאות בכנסים ובאירועים של ארגונים רבים, כולל בפני קהילות יהודיות וארגוני תמיכה בישראל. ואולם, לדבריו, "אנשים אלה עובדים עם סוכנויות אמרגנים, ולא פונים אליהם ישירות. אישיות כזאת יכולה לעלות מאות אלפי דולרים".

ברעם הוסיף: "גם מנהיגינו התחילו לנהוג באותה דרך, הם הולכים 'לעשות לביתם' ופועלים באותה שיטה. כשפנינו למר נתניהו, הוא ביקש סכום של 50 אלף דולר. אנחנו החלטנו שזה לא בסדר ולא אתי, ולא אפשרנו זאת".

"כל הוצאה שיבקשו, נשלם"

בעדות שמסר ברעם במשטרה בשנת 2008 הוא ציין בעניינו של נתניהו, כי בשיחה שקיים עמו אמר לו נתניהו כי את הסכום לא יצטרך ארגון אקי"ם עצמו לשלם, אלא שהעמותה תוכל לארגן ארוחת צהריים חגיגית עם תורמים אמריקנים, וכל אחד מהם יתרום צ'ק בסך 1,000 דולר. "אמרתי, על זה אני לא הולך, לא מוכן".

באשר לאולמרט עצמו מסר ברעם בעת חקירתו במשטרה, במארס 2008, כי "סיפרתי לאולמרט על אירוע ההתרמה שאני מארגן בארה"ב, ואמרתי לו שאשמח שהוא יגיע לאירוע. אולמרט עשה בדיקה ואמר לי שהתאריך מתאים ליומנו. הוא אמר שהוא מגיע עם אבטחה, אבל את הוצאות האבטחה המדינה משלמת. אולמרט אמר לי שהוא ישהה בארה"ב עוד מספר ימים וביקש שאשלם עבור זה. הוא אמר 'אני טס, ואתם תקבלו חשבון'. אני זוכר שזה עלה לא מעט. חתמתי על החשבון בעיניים סגורות וזהו. אולמרט ידע שאני מבין שכל הוצאה שיבקשו אנחנו נשלם".

דברים דומים בעניינו של נתניהו אמר ביום חמישי האחרון בבית המשפט גם האלוף (מיל') יצחק איתן, ששימש במשך 4 שנים יו"ר האגודה למען החייל, ובתפקידו זה זימן כמה אנשי ציבור, ובהם אולמרט, להרצות באירועי התרמה של הארגון בארה"ב.

במסגרת חקירתו הנגדית של איתן, שהעיד כעד מטעם התביעה, הוא נשאל על-ידי עו"ד נוית נגב מצוות ההגנה של אולמרט בפרשת ראשונטורס, אם נתניהו ואהוד ברק ביקשו לקבל מהאגודה למען החייל שכר של עשרות אלפי דולרים בעבור מתן הרצאות באירועים של העמותה.

"לגבי ביבי אני לא יודע", אמר איתן, "ברק אכן ביקש עשרות אלפי דולרים ולא הסכמנו, ולכן הוא לא הופיע".

22
 22