שמחון: "יש גבול לצביעות; אני משלם מחיר פוליטי כבד ובטוח במעשיי"

שר החקלאות בגלי צה"ל: "קצתי בכל הכותרות השקריות בעיתונים, הרפורמה היא תועלת ציבורית ואני ממש לא בניגוד עניינים" ■ "לא ייתכן ששר חקלאות לא יקדם רפורמה כזו כי למשפחה שלו יש לול"

"אני ממש לא נמצא בניגוד עניינים - הרפורמה היא תועלת ציבורית מובהקת", כך אמר היום שר החקלאות שלום שמחון בגלי צה"ל. "יש הרבה דמגוגיה בעניין הזה ואני בטוח בהחלטתי. קצתי בכל הכותרות השקריות בעיתונים, אני בטוח במעשיי", אמר שמחון.

כפי שחשף מגזין G, שמחון יזם רפורמה בענף הלול בארץ, שלפיה מושבי הגליל, ובעיקר במועצה האזורית מעלה יוסף, המקבלים מזה שנים מכסות ביצים גדולות וסובסידיות, יקבלו ממשרד החקלאות חבילת מענקים והטבות כספיות מיוחדות. המטרה: להוציא את הלולים המשפחתיים מתוך המושבים ולהקים במקומם 80 לולי ענק תעשייתיים (כל אחד בגודל שלושה מגרשי כדורגל), על חשבון מטעים או שטחי יער שיבוראו בגליל העליון.

נגד שמחון הועלו טענות ממבקר המדינה לניגוד עניינים משום שהוא מתגורר באחד המושבים בהם משרד החקלאות יערוך פיילוט להוצאת הלולים המשפחתיים, במימון של כ-40 מיליון שקל מהמדינה, וכן כי למשפתו יש מספר לולים.

"התחזית של מערכת הביטחון היתה כי אם תפרוץ שפעת עופות בצפון נדרש לפנות יישובים ברדיוס של 10 קילומטר ולהפסיק את כל הגידולים ולהעביר את כל הלולים - ואם זה מה שמשרד הביטחון דורש, אז צריך לבצע איזשהו מהלך לצורך כך", אמר שמחון והוסיף כי "בכל דיון והחלטה במשרד החקלאות מעורב היועץ המשפטי, והיועץ ידע שהמשפחה שלי היא חלק מ-3,000 משפחות שמגדלות תרנגולות".

"בפירוש נאמר לי שאני לא נמצא בניגוד עניינים, וכי הדיונים עדיין מקדמיים במשרד האוצר. ברגע שיהיה צריך להשקיע כספים אני הייתי יוצא מהעניין והאחריות היתה מוטלת על מנכ"ל משרד החקלאות", אמר השר.

"זה לא ייתכן ששר חלקאות, שמבין דבר או שניים בתחום, לא יקדם רפורמה חשובה כזו רק בגלל שלמשפחה שלו יש לול. מה גם שהלול של אמא שלי לא פעיל כבר 14 שנה. בגלל כל זאת, אם בעוד 3-4 שנים הרפורמה עדיין תהיה תקועה, אמא שלי, כמו כל המשפחות שמגדלות, תצטרך להחליט האם להמשיך במפעל החיים שלה רק בגלל שלמישהו יש בעיה עם דרכי השר", לדבריו.

"כואב לי הלב שאני לא יכול להגיד למגדלים שהרפורמה הנחוצה והחשובה הזו מקודמת. אני משלם מחיר פוליטי כבד בגלל הרפורמה הזו, ואני חייב לומר שיש גבול לאבסורד ולצביעות במדינה - לא נותנים לאיש מקצוע לעשות את התפקיד שלו - התעייפתי כבר מכל זאת", אמר שמחון.

יצוין כי הרפורמה בענף הלול מוקפאת בצו ביניים עקב עתירתה לבג"ץ של עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים. בתגובה לדו"ח המבקר נמסר מהעמותה: "דו"ח המבקר עוצר ברגע האחרון את ה'לולולנד' של שמחון.

הרפורמה השערורייתית פוגעת הן בלולנים שייאלצו לפרוש מהענף ולסכן את פרנסתם, הן בסביבה והן ב-7 מיליון בעלי-חיים בשנה. כעת צריך לבנות את הרפורמה מחדש, באופן חוקי ומסודר. המענקים למשפחת השר אינם הדבר המושחת היחיד ברפורמה: השר החליט לבנות כלובי סוללה שמנוגדים לחוק צער בעלי-חיים, בעלות יקרה יותר מעלותם של לולים מודרניים ללא כלובים.

לפי נתוני משרד החקלאות, הקמת כלובי סוללה יקרה ב-12.5% מאשר הקמת 'לולי מעוף' (לולים ללא כלובים חסכוניים בשטח, הבנויים בכמה מפלסים). אם יוחלט בעתיד לשדרג את כלובי הסוללה לתקן האירופי המינימלי, פער העלות יגיע לכ-44.4% יותר מאשר הקמת לולי מעוף מלכתחילה. ברפורמה של מאות מיליוני שקלים, פער של עשרות אחוזים משמעו עשרות מיליונים לכל הפחות", נמסר מאנונימוס.