יו"ר רשות הגז: עיכוב באספקה מ"תמר" יעלה למשק 700 מ' ש'

העיכוב: בשל התנגדויות התושבים בסביבה להקמת תחנה לקליטת הגז בחוף דור ■ המדינה שוקלת למנוע מדלק אנרגיה, השותפה ב"תמר" ובקידוח ים תטיס להשתתף במכרז להקמת מתקן לקליטת גז טבעי נוזלי (LNG) על רקע חשש לפגיעה בתחרות

הדחייה של המועד לתחילת האספקה של הגז הטבעי מקידוח "תמר" עלולה לגרום למשק נזק של עד 700 מיליון דולר, כך מעריך יו"ר רשות הגז במשרד התשתיות, שוקי שטרן. בדיון שנערך לאחרונה במועצה הארצית לתכנון ובנייה התברר כי הדרגים המקצועיים במשרד התשתיות יש הסתייגות מעמדתו של שר התשתיות, עוזי לנדאו, שלפיה יש להקים את התחנה לקליטת הגז מ"תמר" במחצבה בעין איילה.

השותפות בקידוח "תמר" הצהירו בעבר כי בכוונתן להתחיל באספקת הגז מהקידוח כבר בשנת 2012, אולם ברשות הגז מעריכים כי הגז לא יתחיל לזרום לפני 2013, ואולי רק ב-2014.

הצרכן יממן

עיכוב כזה עלול לאלץ את חברת החשמל להגביר את השימוש בסולר ובמזוט יקרים ומזהמים, המשמשים כדלקים חלופיים לגז טבעי. במקרה כזה תמומן העלות הנוספת באמצעות העלאת תעריפי החשמל לצרכן.

הערכתו של שטרן מתבססת על כמות מקסימלית של 2.5 מיליון טון תזקיקים ב-2013 וכמויות מהותיות נוספות ב-2014. ההערכה אינה מביאה בחשבון את המחיר הסביבתי הכבד שייגרם כתוצאה מהעברה של מספר תחנות כוח לסולר ולמזוט.

מועד אספקת הגז מ"תמר" עלול להידחות בשל התנגדויות התושבים (ראו ידיעה למטה) להקמת תחנה לקליטת הגז באזור חוף דור.

רק מחצית השטח

חלופה אחרת היא להקים את התחנה על גבי אסדה בים, אולם במקרה כזה תידחה תחילת ההפקה לפחות עד 2015 ועלות ההפקה תתייקר משמעותית.

שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו הודיע לפני ששלושה שבועות כי החלופה המועדפת עליו היא עין איילה, בשל זמינות הקרקע במקום.

ואולם בדיון המועצה, שנערך שבוע קודם לכן, ביקשה נציגת משרד התשתיות שלא לצרף את החלופה כחלק מהחלופות לבחינה בתסקיר ואמרה כי הנושא ייבחן במשרד התשתיות ויוצג בצורה מסודרת.

המדינה שוקלת למנוע מדלק אנרגיה להשתתף במכרז למתקן קליטת גז

המדינה שוקלת למנוע מדלק אנרגיה, השותפה ב"תמר" ובקידוח ים תטיס להשתתף במכרז להקמת מתקן לקליטת גז טבעי נוזלי (LNG) על רקע חשש לפגיעה בתחרות.

בהודעה שפרסם היום האוצר נאמר כי "המדינה שוקלת להטיל מגבלות" לעניין הזכות להקים ולהפעיל את המתקן על בעלי רישיונות לפי חוק הגז או על "גורמים אחרים". הנימוק לכך, "להביא לריבוי הגורמים המעורבים במתן שירותים במשק האנרגיה".

דלק אנרגיה היא החברה הישראלית היחידה המתמודדת במכרז, בשותפות עם teekay האוסטרלית. חמש מתמודדות עברו את המיון המוקדם, כך הודיעה היום ועדת המכרזים הבינמשרדית, בראשות סגן החשכ"ל גיל שבתאי. עלות הפרויקט היא 250-400 מיליון דולר. הקמת המתקן אמורה לאפשר לישראל לייבא גז טבעי מהעולם, כדי למנוע תלות בשני ספקי הגז הקיימים, שותפות תמר ו-EMG, ספקית הגז המצרי.

המכרז הוא להקמה, תפעול, אחזקה והעברה למדינה של מתקן קבלה בעל קיבולת שנתית של 4 מיליארד מ"ק (BCM). מסמכי המכרז צפויים להתפרסם ברבעון הרביעי של שנת 2010.