סערת הבונוס של איתן רף: "פועלים סהר פועלת בניגוד עניינים"

גורמים בשוק ההון בעקבות ההמלצה להתנגד לבונוס של איתן רף: פועלים סהר היא מונופל בתחום ושייכת לבנק הפועלים

החברה-הבת של בנק הפועלים המליצה לגופים המוסדיים שלא לתמוך באסיפה הכללית הקרובה במענק הפרישה של יו"ר בנק לאומי , איתן רף. לאומי הוא המתחרה הגדול של בנק הפועלים, ותנאי השכר לבכירי בנק לאומי נמוכים משמעותית מאלו של עמיתיהם בבנק הפועלים. "היכן היו הצדיקים של פועלים סהר כשאושרו מצנחי הזהב לשלמה נחמה ודני דנקנר", תהה בכיר בשוק ההון.

גופים בשוק ההון ובכירים ברשות ניירות ערך מוטרדים זה זמן מהיותה של פועלים סהר מונופול בתחום המלצות לגופים מוסדיים לגבי הצבעות באסיפה כללית, ובייחוד לגבי עסקות בעלי עניין. הבעיה מחריפה, משום שלפועלים סהר ניגוד עניינים פרמננטי. בנק הפועלים, הבעלים של פועלים סהר, הוא אחד משני נותני האשראי הגדולים במשק, כך שבדרך כלל לחברות שלגביהן ממליצה פועלים סהר יש אשראי מבנק הפועלים.

נוסף על כך, פועלים סהר מנהלת ברוקראז', וכך נוצר מצב שבו פועלים סהר מקבלת תשלום מחברות בעבור שירותי ברוקראז', ובד בבד ממליצה לגופים מוסדיים כיצד להצביע בעסקות בעלי עניין של אותן החברות. בתוך כך וללא קשר, לפני שבועיים עצרה רשות ניירות ערך את אלי העליון, סוחר אג"ח בחדר המסחר של פועלים סהר, בחשד להרצת אג"ח מליסרון בשיתוף פעולה עם מנכ"ל החברה.

תנאי פרישה נחותים, יחסית

ההצבעה על תנאי הפרישה של רף תיערך באסיפה הכללית הקרובה של בנק לאומי, ב-2 ביוני. לאחריה ייבחר יו"ר חדש, ורף יסיים את תפקידו אחרי 15 שנים. רף יקבל פיצויים של 200%, שיחושבו מול שכר בסיס של 133 אלף שקל בחודש. נוסף על כך יקבל מענק מיוחד של 7.5 משכורות - כלומר מיליון שקל ושכר בעבור 9 חודשי צינון, במקום 6 כמקובל. בסך הכל יקבל רף כ-5 מיליון שקל.

תנאי הפרישה קיבלו את אישור המדינה בכובעה כבעלת השליטה בבנק לאומי. התנאים נחותים מתנאי פרישה של יו"ר בבנקים אחרים, כדנקנר ונחמה מבנק הפועלים, וכשלמה זהר מבנק דיסקונט.

מבנק הפועלים לא נמסרה תגובה.