דויטשה בנק: "הזרים ימשיכו לצאת אך יזרימו לטבע 700 מיליון דולר"

לקראת השדרוג הקרב במדדי ה-MSCI, כלכלני דויטשה בנק נפגשו עם משקיעים זרים והגיעו למסקנות ברורות ■ מיליארד דולר בהון פאסיבי יזרמו לבורסה, אך המשקיעים האקטיביים ימשיכו למכור עד 2011

המשקיעים הזרים האקטיביים ימשיכו להוציא כספים מישראל גם לתוך שנת 2011 בשל השדרוג של השוק ב-MSCI, אך ישראל תיהנה מזרימת הון חיובי של כמיליארד דולר מהמשקיעים הפאסיביים. זוהי המסקנה של האנליסטים דן הרוורד, ארי רג'נדרה וריצ'ארד גוסו מדויטשה בנק, בסקירה מעודכנת שהוציאו היום (ה') ללקוחותיהם.

השדרוג ב-MSCI לסטאטוס "משק מפותח" יבוצע ב-26 במאי, כאשר עם סגירת המסחר צפויות התאמות רבות של המשקיעים הזרים ולפיכך צפויה תנודתיות רבה ומחזורי מסחר גבוהים. יתרה מזאת - בבוקר שלאחר מכן תתרחש פקיעת אופציות המעו"ף לחודש מאי. אתמול חשף "גלובס" כי לרגל האירוע והעומס הצפוי החליטה הנהלת הבורסה להאריך את שלב הנעילה ב-26 במאי בחצי שעה.

החישובים של דויטשה בנק מצביעים על זרימת הון של מיליארד דולר לשוק הישראלי מהמשקיעים הזרים הפאסיביים (קרנות נאמנות ותעודות סל). אתמול העריך הבנק האמריקני JP מורגן כי צפויה זרימת הון נטו פנימה לשוק של כ-1.5 מיליארד דולר.

בכל אופן, דויטשה בנק מסביר כי ההון הפאסיבי במשפחת השווקים המפותחים נאמד בכ-520 מיליארד דולר, הרבה יותר מההון הפאסיבי החשוף לשווקים המתעוררים שנאמד ב-80 מיליארד דולר. לפיכך, למרות הירידה הצפויה בנתח של ישראל ב"עולם החדש", סכומי ההשקעה בעולם זה גדולים לאין ערוך ומכאן זרימת ההון הצפויה לתוך השוק.

שוק מפותח בניחוח של שוק מתעורר

ישראל תיכלל ב-3 מדדים בשווקים המפותחים: MSCI EAFE, שם היא תהווה נתח של 0.9% וההון הפאסיבי שם הינו כ-300 מיליארד דולר; MSCI World, שם תהווה ישראל 0.4% מסך המדד וההון הפאסיבי שם עומד על 110 מיליארד דולר; ומדד MSCI Kokusai, שם תתפוס ישראל נתח של 0.45% וההון הפאסיבי במדד זה עומד על 110 מיליארד דולר.

16 מניות ישראליות ייצגו את השוק הישראלי במדדי השווקים המפותחים, כאשר טבע תהיה הבולטת מכולם ותתפוס נתח של 63% ממדד MSCI Israel ו-0.26% במדד MSCI World. האנליסטים בדויטשה בנק מעריכים כי טבע תהיה המרוויחה הגדולה מהשדרוג, שכן להערכתם צפויה זרימת הון פאסיבי של 700 מיליון דולר למניה.

ומה באשר לחשש הגדול בשוק מפני בריחה של המשקיעים האקטיביים (כגון קרנות גידור או תיקי נוסטרו של גופים פיננסיים זרים)? ובכן, בדויטשה בנק מציינים, כי שדווח ב"גלובס" בחודש האחרון, כי המשקיעים אלה כבר יוצאים מהשוק הישראלי בחודשים האחרונים וכי לחץ המכירות צפוי להימשך עד סוף השנה ולתוך שנת 2011.

מפגישות שקיימו האנליסטים עם משקיעים זרים עולה, כי תהליך המכירות "יימשך עד סוף השנה וגם ב-2011", אך באותה נשימה הם מציינים כי "לישראל קווי דמיון לשווקים המתעוררים יותר מאשר לשווקים המפותחים, כך שהמשקיעים האקטיביים יוכלו לקבל הזדמנות להשקיע בשוק מפותח עם סגנון של שוק מתעורר. אנו מעריכים כי המשקיעים הזרים ימשיכו להוות נתח מהותי מהמסחר בבורסה בישראל".