המרדף אחר הנעורים: כל הדרכים להצעיר את עור הפנים בלי ניתוחים

יותר ויותר נשים מחליטות למתוח את עור הפנים ללא ניתוח, בעזרת הזרקת חומרים כמו בוטוקס, חומצות היאלרוניות ורדיאס ■ ההשקעה הכספית מגיעה לאלפי שקלים לטיפול, בתדירות של פעם בחצי שנה עד שנתיים

החיפוש אחר נעורי נצח לא נח לרגע, אבל לאחרונה הוא מתחיל הרבה לפני שמגיעים לחדר הניתוח. קיימים כיום מספר חומרים המשמשים למילוי, הענקת נפח, הרמה ומתיחה של עור הפנים שאינם מצריכים פרוצדורות ניתוחיות. החומרים מוזרקים לעור בשיטות שונות ומיועדים לטפל בכל סוגי הקמטים וסימני הגיל השונים.

בין החומרים: בוטוקס, חומצות היאלרוניות לסוגיהן ורדיאס. הדור החדש של הטיפולים מציע פיסול, עיצוב והחלקה של קמטים, תוך שמירה על מראה טבעי ולא עשוי מדי.

המגמה הנוכחית בקרב הרופאים היא לשלב בין החומרים, כדי להעניק תשובה מקיפה לכל סוגי הקמטים. "עיצוב הפנים מתבצע בשילוב חומרי מילוי והזרקות בעלי תכונות שונות, המאפשרים קבלת תוצאה מרבית. בשיטה זו כל חומר מוזרק בעומק שונה של העור, וכך מתאפשר מקסום התוצאה", מסביר ד"ר דב קליין, מומחה לכירורגיה וטיפולים פלסטיים.

לדבריו, "שיטה זו מאפשרת העלמת קמטי הבעה דינמיים וסטטיים, מילוי שקעים בפנים, בניית עצמות לחיים, הדגשת קו לסת שטושטש, הרמת זוויות הפה, עיצוב שפתיים, תיקון א-סימטריות בפנים ועוד".

לא בכל טיפול בהכרח ישולבו חומרים שונים - תלוי בסוג הקמטים, העור והטיפול המבוקש. ד"ר מנו רובינפור, מנתח פלסטי מומחה, מוסיף כי "בשנים האחרונות שינתה תשומת-הלב לאובדן של נפח תת-עורי והרצון למילוי בגישת תלת-מימד בפנים, את אופן מילוי הקמטים. הדגש הוא על החזרת הנפח לקבלת מראה צעיר יותר. כך ניתן גם להשיג סוג של הרמה באזורים מסוימים של הפנים. לא כל פגם ניתן לתיקון בהזרקה".

לנישה הפורחת מצטרפים גם רופאים מתחומים שונים לגמרי, עד כדי כך שביקור במרפאת שיניים או אצל רופא נשים יכול להסתיים בזריקת מילוי קטנה כבונוס. התופעה הזאת, אגב, מעוררת כעס בקרב פלסטיקאים, שטוענים כי הם לא פעם נדרשים לתקן נזקים שנגרמים על-ידי רופאים שזה אינו תחום התמחותם.

כבר מגיל 25

המגמה הנוכחית כיום בקרב הרופאים הפלסטיקאים היא להתחיל את הטיפולים כבר בגיל צעיר יחסית, על מנת למנוע הופעה של קמטים עמוקים ולסייע לעור לשקם את עצמו בעזרת עידוד והמרצה של יצירת סיבי קולגן חדשים השומרים על עור פנים גמיש ומתוח.

"מומלץ להתחיל טיפולים יחסית בגיל צעיר, כדי למנוע העמקה של הקמטים ואיבוד נפחים או צניחה, שבגיל מבוגר יותר ניתן יהיה לתקן רק חלקית", אומרת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור, נשיאת החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית.

לדבריה, "מחקרים מראים כי הזרקה של חומר מילוי לעור גורמת לעידוד ייצור הקולגן, שהוא החלבון העיקרי בעור השומר על מרקמו וגמישותו. וכך, לאחר הזרקות חוזרות של חומרי מילוי לפנים יש צורך בפחות חומר מילוי ובפחות הזרקות".

גם ד"ר אירנה קרופניק, מומחית ברפואה אסתטית, מסכימה שכדאי להתחיל מוקדם עם הטיפולים, מתוך מחשבה שההזרקות יעכבו את תהליך ההזדקנות וימנעו את התפתחותם העמוקה של הקמטים: "הזרקה לקמט "צעיר" תמנע את התפתחותו ואפילו תחסוך את הצורך בניתוח פלסטי בגיל מבוגר יותר", היא אומרת.

ממה צריך להיזהר?

אנשים הנוטלים כדורים נוגדי קרישה או סובלים מהרפס חשוב שיעדכנו את הרופא לפני תחילת הטיפול. חומרי מילוי כגון רדיאס וחומצות היאלרוניות נחשבים בטוחים יחסית כיוון שהם די דומים בהרכבם לחומרים טבעיים בגוף, והם מתפרקים ונספגים בגוף לאחר תקופה מסוימת, לרוב בטווח של כשנה.

לעיתים נדירות תיתכן תגובה אלרגית של הגוף לאחד החומרים. תגובה זו ניתנת לטיפול ותחלוף בכל מקרה עם התפרקות החומר. לכן מומלץ להשתמש בחומרים מתפרקים בלבד.

תיתכן גם הופעת גבשושיות קטנות על פני העור כתוצאה משימוש בחומר מאיכות ירודה או הזרקה לא נכונה. רופא מומחה יכול לפתור תופעות אלה.

בשימוש בבוטוקס חשוב במיוחד להקפיד על בחירת רופא מומחה לרפואת עור וכירורגיה פלסטית המכיר באופן מדויק את האנטומיה של שרירי הפנים. הזרקה לא מדויקת של בוטוקס עלולה לגרום ליצירת מראה גבות מורם מדי, לסגירה חלקית של העין בצד אחד או בשני הצדדים ולאי-סימטריה בפנים. ההשפעה אמנם חולפת לאחר כ-3 חודשים, אך אף אחד לא רוצה להסתובב עם הבעה מופתעת במשך חודשים.

לדברי גורמים מתחום הכירורגיה הפלסטית, כיום אין בארץ חוק המגדיר באופן מוחלט למי מותר להזריק חומרי מילוי ובוטוקס, ובשל כך התחום פרוץ, לכן חשוב לבחור רופא מומחה ברפואת עור וכירורגיה פלסטית, המתמחה בתחום.

בנוסף קיימים כיום בשוק מספר רב של חומרי מילוי באיכויות שונות, ועל כן חשוב להקפיד שנעשה שימוש בחומרי מילוי באיכות טובה, המתפרקים באופן מוחלט בטווח של כשנה, מאחר והם נחשבים לבטוחים יותר לשימוש.

חומצות היאלרוניות

* מה זה? חומר טבעי המצוי ברקמה התת-עורית וברקמות שונות בגוף. הזריקות המבוססות על חומצה היאלרונית נועדו להחליף את החומצות הטבעיות, שרמתן הולכת ופוחתת בעורנו לאורך השנים. חומר המילוי מיוצר כג'ל בעל סמיכויות שונות.

* למה זה משמש? למגוון רחב של מילוי קמטים: לשפתיים, לקמטים בצידי הפה, למילוי ועיצוב עצמות לחיים, עיצוב הסנטר, עיצוב אף, שיקום קו הלסת ועוד.

ד"ר קרופניק מסבירה כי "ככל שהתכשיר סמיך יותר - הוא מתאים לצורך מילוי קמטים עמוקים יותר ולהענקת נפח, וככל שהוא דליל יותר - הוא מתאים למילוי קמטוטים וקמטים שטחיים.

לדבריה, "הקמט נעלם מיד עם ההזרקה של החומר, והתוצאה נראית לעין באופן מיידי. לאחר ההזרקה מתקיימת ספיחת מים בתוך החומר, המעלה את יעילותו. הזרקת חומצות היאלורונית מגרה את הקולגן הטבעי שבגוף ולא נותנת לקמט להתפתח. גם אחרי שהחומר נספג בעור והשפעתו פגה - הקמט לא חוזר למצבו ההתחלתי, והוא הופך שטחי יותר ופחות נראה לעין".

חומצות היאלורוניות מחזיקות מעמד בטווח של חצי שנה עד שנה וחצי, בהתאם לסוג העור ועומק הקמט. החומר עצמו מתפרק ונספג באופן טבעי. בין חומרי המילוי שמכילים חומצה היאלורונית אפשר למצוא את הג'ובידרם והג'ובידרם אולטרה, וולומה, רסטילין, סרג'ידרם, פרילין, מטרידקס, ועוד.

על מנת למנוע כאב בזמן הטיפול ניתן להשתמש בחומרים מאלחשים, וחלק מהזריקות עצמן משולבות עם חומר הרדמה מקומי.

* תופעות לוואי: דימום תת-עורי, אודם או נפיחות לאחר ההזרקה. תופעות אלה חולפות מספר ימים לאחר ההזרקה.

* מחיר: 7,000-1,500 לטיפול (יכול להגיע למחירים גבוהים יותר בהתאם למספר ולסוג הזריקות).

בוטוקס

* מה זה? קומפלקס חלבוני המופק מרעלן הנקרא בוטולינום טוקסין. הבוטוקס מרפה את פעילותם של השרירים וכתוצאה מכך קמטי ההבעה מופחתים משמעותית או נעלמים לגמרי, לרוב, לתקופה של 3 עד 5 חודשים, שלאחריה יש לחזור ולחדשו על מנת לשמור על המראה המבוקש.

הבוטוקס שימש ברפואה כבר בשנות ה-70, בעיקר לתיקון בעיות עיניים כגון עין עצלה ופזילה. משנות ה-90 החלו להשתמש בו גם לטיפול בקמטים.

* למה זה משמש? הבוטוקס יעיל בעיקר לטיפול בקמטים הדינמיים הנוצרים כתוצאה מכיווץ חוזר ונשנה של שרירי הפנים. הוא אינו ממלא את הקמט אלא מטפל בשריר הגורם להיווצרות הקמט ובכך מונע את הופעתו. משתמשים בו בעיקר לטיפול בקמטי הבעה המופיעים על המצח וסביב לעיניים, אך הוא משמש בהצלחה גם בחלקו התחתון של הפנים.

לדברי ד"ר וורנר, לאחרונה החלו להשתמש בבוטוקס גם להזרקות באזור הצוואר, "זהו טיפול המכונה "צוואר נפרטיטי", והוא מחדד את קווי הלסת ומשפר את מראה הצוואר".

* תופעות לוואי: סימני דקירה, דימום תת-עורי קל. במקרה שנעשה שימוש בכמויות גדולות של חומר או באופן לא מקצועי, תיתכן גם תופעת לוואי של צניחת עפעף או גבה, ולכן חשוב להקפיד על בחירת רופא המתמחה בתחום הזרקות בוטוקס.

לגבי הטענה כי הבוטוקס מקנה מראה קפוא או מורם מדי, מסבירה ד"ר וורנר כי "מראה חסר הבעה נוצר כתוצאה משימוש בכמויות גדולות מדי של בוטוקס. בשנים האחרונות, בעקבות הניסיון הרב עם הבוטוקס והמעבר לשימוש במינונים קטנים במיוחד, ניתן לטפל בקמטים ולשפר את מצבם תוך שמירה על מראה טבעי לחלוטין".

* מחיר: 4,000-1,500 שקל לטיפול (יכול להגיע למחירים גבוהים יותר בהתאם למספר הזריקות).

רדיאס

* מה זה? חומר היפואלרגני למילוי קמטים, המקנה תוצאות מידיות הנראות לעין. הרדיאס מורכב מקלציום הידרוקסיל אפטיט סינטטי המצוי בתוך ג'ל צמיגי. הקלציום הידרוקסיל הוא מינרל אשר קיים בגוף באופן טבעי ומשמש למעלה מ-20 שנה ברפואה אורתופדית, נוירו כירורגיה, רפואת שיניים ועיניים. מאושר על-ידי ארגון ה-FDA האמריקני, ארגון ה-CE האירופי ומשרד הבריאות הישראלי.

* למה זה משמש? למילוי קמטים, להדגשה ולעיבוי עצמות לחיים וסנטר, לתיקון פגמים באף, להעלמת צלקות אקנה ולעיצוב קו הלסת.

בזכות היותו חומר בעל סמיכות ואלסטיות גבוהים במיוחד, הרדיאס מתאים מאד למילוי נפחים. כמו כן ניתן לעשות בו שימוש לפרוצדורה של הרמה חלקית בצניחה של צוואר העליון ולמילוי קמטים בגב כף-היד. מרכיביו מעודדים ייצור קולגן בתאי העור המאפשרים את שימור התוצאה לטווח ארוך עד כשנתיים. החומר מתפרק ונספג בעור באופן טבעי. ניתן להקל על תהליך ההזרקה על-ידי חומרי אלחוש.

* תופעות לוואי: אדמומיות, בצקת קלה, תחושת עקצוץ, נפיחות קלה, דמם תת-עורי (חולף תוך יומיים-שלושה).

* מחיר: 4,000-3,000 שקל לטיפול (יכול להגיע למחירים גבוהים יותר בהתאם למספר הזריקות).

44
 44